Hei.
Istun ja suunnittelen hieman eristystä ja yläkerran sisustusta eräässä älvsbytalossa.

Sattuman kautta minulla on useita (riittää hyvin koko kattoon) 3-4mm 1200x2400 plexilevyjä, joista ei ole suoranaista hyötyä...

Lukuun ottamatta tarpeetonta kustannusta käyttää näitä (jotka ovat jo maksettu ja poistettu pitkään), onko haittoja, jos käyttäisi näitä ilmarakojen levyinä? Liian tiiviitä, liian raskaita, liian suuri riski halkeamille jne? :thinking:
Vaihtoehtona on öljylevy tai sitten ajatus käyttää 12-15mm vaneria lisäjäykkyyden saavuttamiseksi muuten ehkä hieman epävakaalle kattorakenteelle, erityisesti riski astua katon läpi ja vahingoittaa kattomuovia sekä mahdollisesti sisäkattoa tulevissa kattotöissä... :thinking: Ehkä analysoin liikaa... ;)

Otan mielelläni vastaan muita vinkkejä ja ideoita, esimerkiksi kuinka saada mahdollisimman vähän hukkaa riippumatta valitusta ilmarakojen levystä, kun jokaisen kattopalkin välinen cc on välillä 130 & 140cm... :surprised:
 
Mietin myös haittoja käyttää esimerkiksi 45x120 lankkuja kattopalkkeja vasten, ilmanraon luomiseksi, sen sijaan että käyttäisin suosituksen mukaisia 45x45 lankkuja. Näin voisin välttää ponttaamisen ja levyn kanssa säätämisen, ja voisin ruuvata 1220x2440 levyt kaikkiin "koloihin" ilman ongelmia. Mittasin nyt kattopalkkien välit, ja ne ovat 134 cm ja 141 cm välillä, joista useimmat ovat 138-139 cm.:thinking:
On halvempaa ja huomattavasti vähemmän työtä ostaa leveämpiä lankkuja, kuin leikata ja saada 30-40% hukkaa jokaisesta levystä jonka pitäisi mennä sinne. ;)
On toki enemmän lankkua (120 mm sen sijaan että 45 mm) joka on vahvistettua kattomuovia vasten, mutta jos 45 mm lankku kestää sen, 120 mm lankun pitäisi kestää se myös mielestäni. Ilmarako on toki vastaavasti 15 cm kapeampi yhteensä mutta onko sillä merkitystä? :thinking:
 
  • Kynäpiirros katon rakenteesta, jossa näkyy eristys, ilmarako, 45x45 ja 45x120 koolauspuut sekä tukien ja kattotiilien asettelu.
  • Tykkään
Jiji Josefsson
  • Laddar…
Ei ongelmaa minun mielestäni! Jatka vaan, yrittäisin kuitenkin kiinnittää levyt kiristämällä sen sijaan, että ruuvaisin juuri halkeamisriskin takia, kuten kirjoitat. Ystävällisin terveisin, fremax
 
  • Tykkään
JoKalle
  • Laddar…
Minusta se kuulostaa erittäin tiiviiltä! Tässä halutaan varmaan käyttää diffuusioavointa materiaalia? On suuri riski, että mahdollinen kosteus jää akryylin ja sisäpuolen höyrynsulkukalvon väliin.
 
  • Tykkään
JoKalle
  • Laddar…
Pengoin aihetta vähän lisää, ja kuten sanot, halutaan tietysti vähemmän höyrysulkua ulkopuolelle kuin sisäpuolelle, joten täysin tiiviit pleksilasit eivät sovi. ;)
Vaneri tai muu diffuusioavoin materiaali on kuitenkin ok. (y) (se tekee myös kattorakenteesta huomattavasti vakaamman)
Pysty 45x120 palkit ilmarakoa varten eivät myöskään olisi ongelma, paitsi kustannukset, ja ettei niitä haluta kiinnittää katon muovin läpi. Pitää käyttää pitkiä ruuveja kattopalkkeihin kiinnittäessä.
Älvsbyhusin mukaan pitää sitten käyttää suositeltuja diagonaalisia teräksisiä vetonauhoja kattoristikoille, vaikka rakenne jäykistetäänkin huomattavasti ruuvatuilla 12-15mm vanerilevyillä ilmarakolevyinä, mutta veikkaan, että he eivät "voi" sanoa muuta?
Levyvaikutus on huomattavasti vahvempi kuin 2x20mm teräsvyöt poikittain.
 
  • Tykkään
Jiji Josefsson
  • Laddar…
Kyllä, öljykyllästetty masoniitti on varmasti yleisimmin käytetty. Ja 45 x 120 mm kuulostaa todella ylilyönniltä ja vaikeasti käsiteltävältä. Tavallinen rima on mielestäni yleisimmin käytetty siellä, ja se on paljon helpompi työskennellä, sellaisenhan pidät helposti yhdellä kädellä :)
 
J j.sjodelius sanoi:
Kyllä, öljykarkaistu kovalevy on yksi yleisimmistä käytettävistä materiaaleista. Ja 45 x 120 mm kuulostaa todella yliampuvalta ja vaikeasti käsiteltävältä. Tavallinen rima on varmaankin yleisin käytettävä siinä, ja sen kanssa on paljon helpompi työskennellä, sellaista pidät helposti yhdellä kädellä :)
Syy 120 listoille oli se, että välttyisi leikkaamasta ja saisi paljon hukkaa kaikista levyistä, koska kattotuolien väliset mitat ovat 135–140 cm välillä ja levyt noin 1220x2440... Leveys ei riitä, ja pituudelta jää 45% jäljelle levystä, joka on liian kapea käytettäväksi ollenkaan. Sain kuitenkin vinkin, että kovalevyä on saatavilla mitoissa 1220x2740, mikä riittäisi katkaisemaan keskeltä ja saamaan kaksi sopivaa palaa asennettavaksi vaakasuoraan, mutta en löydä paljon tietoa mistä niitä voi ostaa näissä mitoissa... Syynä valita vaneri sen sijaan, että käyttäisi kovalevyä/levyä, oli saada vakaampi katto rakenne samalla, kun kattotuolit pidetään paikallaan oikeastaan vain rimalla ja muutamilla väliaikaisesti asennetuilla tukipuilla, jotka sitten korvataan diagonaalisilla teräsnauhoilla, kun kerros sisustetaan.
 
Anteeksi, en ollut lukenut aiempia viestejäsi niin tarkasti. Mutta nyt ymmärrän, miten ajattelet materiaalista ja mitoista! Onhan ne epäilemättä hieman hankalat mitat käsitellä :) Ehkä 120 mm on sittenkin perusteltu. Voit varmasti porata puolet säännön leveydestä noin 15 mm, joten sinun ei tarvitse käyttää niin pitkiä ruuveja. Ehkä myös kulmarauta, mutta se istuu varmaan hyvin muutenkin.

Kuvassa on kaaviopiirros, joka esittää rakennesuunnitelmaa ja mittoja puutöiden vakiokomponenteille, kuten 120 x 45 mm, 145 x 45 mm ja 6 x 100 mm.
 
  • Tykkään
JoKalle
  • Laddar…
J j.sjodelius sanoi:
Anteeksi, en ollut lukenut aiempia viestejäsi niin tarkasti. Mutta nyt ymmärrän, miten ajattelet materiaalista ja mitoista! Joo, ne ovat tosiaankin hieman hankalat mitat käsitellä :) Sitten ehkä 120 mm on kuitenkin perusteltu. Voit varmasti porata puolet säännön leveydestä noin 15 mm, joten et tarvitse niin pitkiä ruuveja. Ehkä myös kulmarauta, mutta se pysyy hyvin ilman sitäkin.

[kuva]
Se oli hyvä vinkki! (y)
 
Se oli 120x45 reglar (oli kasa impregnerat matala, joten se sai olla niin) esiporattu 20 mm ja ruuvattu 6x140 mm ruuveilla.

12 mm vaneri tuntuu joka tapauksessa vakaalta kattorakenteelta. Ehkä liioittelua ja tarpeettoman kallista, mutta säästää osittain karsinnoissa ja kiusassa...:thinking:

Rakensin yksinkertaisen "skivline", jolla pyöräytin kaikki vanerilevyt takareunan kautta. Irrotin 2 lautaa alta...
Veimme vajaan tunnin lähettääksesi 45 levyä. (y)

Muutama kuva
Tikkaat asennettuna keskeneräiseen kattoon, jossa 12 mm vanerilevyt ja 120x45 mm palkit. Vanerilevyt näkyvät kiinnitettyinä tukirakenteisiin. Plywood-levy tukeutuu puurunkoon tilassa, jossa näkyy vihreää teippiä sen reunalla. Talon katon alla näkyy rakennustelineet ja asennettu 12mm vanerilevy takkikannattimilla, joissa on metallikiinnikkeet. Rakenteilla olevan katon kulma, jossa näkyy puupalkkeja, vaneria ja rakennuskangas. Rakenteet on kiinnitetty ruuveilla. Alakaton puurakenteet, joissa näkyy kiinnitettyjä vanerilevyjä ja pora, osana kattoasennusprojektia. Katossa 120x45-koon yksinkertaiset puurekenteet ja 12mm vaneripaneelit. Rakennusyksityiskohtia kattoprojektista. Punaisen talon seinää vasten nojaa puinen "skivline"-rakenne, joka auttaa nostamaan vanerit katolle. Päällystalan vaihdevalikoima kuljettaa vaneria katolle tummanpunaisessa puutalossa aurinkoisena päivänä.
 
Käyttää painekyllästettyä puuta sisätiloissa on varmaan ei-ei vai mitä?
 
plåtrickard plåtrickard sanoi:
Onko painetun puutavaran käyttö sisätiloissa kuitenkin ei-ei vai?
Olen kuullut samaa, mutta puolustelen itseäni sillä, että se on katon ilmastoidulla puolella :cool:
 
J JoKalle sanoi:
Se käytettiin 120x45 regelit (oli impregnerat kasa, joten käytettiin sitä) esiporattiin 20mm ja ruuvattiin 6x140mm ruuveilla.

12mm vaneri tuntuu ainakin tukevana kattorakenteena. Ehkä vähän liiallista ja turhan kallista, mutta säästyy kuitenkin paljon reglingissä ja vaivassa...:thinking:

Rakensin yksinkertaisen "skivlinen", jolla nostettiin kaikki vanerit kattoeviin. Irrotin 2 lautaa alhaalta..
Kesti vajaan tunnin lähettää 45 levyä ylös. (y)

Muutama kuva
[kuva] [kuva] [kuva] [kuva] [kuva] [kuva] [kuva] [kuva]
Hei, onko teillä lisää kuvia? miten teitte alhaalla kattoevassa.. sekä eristys?
 
120x45 palikat seinäkorskeja vasten (meillä on korotettu seinäkorske), kiinnitä tuulensuoja ja sitten ruuvaa levyt... Seinäkorskehan rakentaa jonkin verran, joten levyt peittävät oikeastaan vain aukon ulospäin räystään alla. Otettu pois, luulisin, että se oli noin 45 cm yhdestä levystä, joten jäljelle jäävä riittää (noin 200x120), pluss yksi kokonainen levy (240x120) luomaan tuuletusväliä yhteen "osastoon". Tuuletusvälilevyt ulottuvat noin 25 cm seinäkorskeista ulos, ja nousevat tiukasti kohti niskaa jotta sinne mahtuu 50 cm eristystä katossa sitten...

Viimeinen kuva on pääty, joka on eristetty kolmella kerroksella niiden lattiaeristysrullien avulla, joita älvsbyhus lähetti mukana. Aloitettu katoniskojen valmistelu muovitusta ja puhalluseristystä varten kattoon, alas räystään alle...

Huomaa poistetut tukijalustat kattotuolissa suuremman "osaston" luomiseksi. Ne on poistettu molemmilta puolilta tässä päädyssä, liimapuupalkki on kattotuolien tukijalkojen välissä sekä yksi katossa täällä vahvistamaan kattotuolia, joka nyt puuttuu tukijalat.
 
  • Rakenteilla oleva katon tukirakenne, jossa näkyy puupalikoita ja kiinnityslevyä. Lisäksi näkyy muovikalvo, jossa on punaiset ja siniset viivat.
  • Rakenteilla oleva yläpohja, jossa näkyy tukipuut ja eristysmateriaalit; osin eristetty ja ilman tukijalkoja, mikä luo suuremman tilan.
  • Puolivalmis ullakkotila, jossa on eristelevyt ja kattoristikot esillä. Kaksi ikkunaa seinässä ja puurunko kattoon kiinnitettynä.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.