24 726 lukukertaa ·
40 vastausta
25k lukukertaa
40 vastausta
Aion nostaa maan kellari-ikkunoiden päälle, rakentaa "valonläpäisyn"
Sivu 1 / 3
S
SueCia
Elektroniikkahullu
· Dalarna
· 5 534 viestiä
SueCia
Elektroniikkahullu
- Dalarna
- 5 534 viestiä
Aiheen mukaisesti, minun on tarpeen nostaa maata hieman kellari-ikkunani yläpuolelle, koska kaltevuus on väärä. Ajattelin muurata pienen "kehyksen" ikkunan ympäri, jotta voin nostaa maata ympärillä, ilman että ikkunasta tulee tulviva. En ole koskaan muurannut, ovatko leca-blockit hyviä tähän tarkoitukseen? Huomasin, että Byggmaxilla oli aika kapea leca-block, mutta ilman varauksia raudoitukselle, miten tällaista raudoitetaan? Oletan, että minun täytyy raudoittaa? Pitäisikö minun kiinnittää rakenne talon perustukseen vai pitäisikö sen olla vapaasti seisova? Jos kiinnitän sen taloon, pelkään, että painumat voivat murtua talon seinän.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
En ole itse rakentanut sellaista, mutta harkitse maa-ainetta - se voi painaa paljon - lecaharkko ei ehkä ole vakaimmasta päästä? Ehkä sen voi raudoittaa toimimaan, mutta en ole koskaan nähnyt sellaista kaivoa tehtynä lecasta - yleensä se on betonia.
L-elementti, jossa L-osa on maan alla, saattaa olla paras vaihtoehto, tai valaminen - kysymys kuuluu, eikö valmiita kaivo-osia ole olemassa (esim: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Stodmurar-L-stod/L-stod-20-kNm2-not-not/)?
Näin toisen keskustelun, joka ehkä voi olla relevantti...
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13840-stodmur-lattklinker-eller-l-block.html
/K
L-elementti, jossa L-osa on maan alla, saattaa olla paras vaihtoehto, tai valaminen - kysymys kuuluu, eikö valmiita kaivo-osia ole olemassa (esim: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Stodmurar-L-stod/L-stod-20-kNm2-not-not/)?
Näin toisen keskustelun, joka ehkä voi olla relevantti...
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13840-stodmur-lattklinker-eller-l-block.html
/K
Viimeksi muokattu:
Eipä siinä taida olla suurta maanpaineen vaaraa, kun aikoo valaa "kaivon" kellari-ikkunan eteen?
Ikkuna sijaitsee kai nykyään maanpinnan yläpuolella ja kaivo menee (kai?) vain hiukan ikkunan alapuolelle ja sitten ylös niin, että maantaso voidaan nostaa parilla sentillä?
Jos sitten kaivaisi ikkunan edestä ja alustaisi murskekivellä, joka tiivistetään, ja sitten rakentaisi kaivon muotin ja valaisi sen, niin pitäisi siitä tulla tarpeeksi vahva? Voisi/pitäisi kai kiinnittää kaivon raudoitus muutamalla kellarin seinään poratulla raudalla (riippuen sen materiaalista, ehkä joku kiinnityselementti olisi tarpeen?).
Minun on vaikea nähdä, että siitä tulisi niin paljon kuormitusta, että se ei kestäisi pientä maanpainetta. Hiukan Platon-kalvoa tai vastaavaa ulkopuolella ja valettu viemäri sadevedelle hoitavat veden/kosteuden poistamisen.
Jos haluaa pinota joitakin kapeita lecaharkkoja, kuten mainitaan, täytyy joka tapauksessa valaa laatta, jolle ne voidaan asettaa, ja sitten rapata ulkopuoli ennen Platon-kalvoa sekä sisäpuoli myös? Vaaka-asennossa olevat seinää vasten seisovat harkot ja sitten niiden ulkopuolella poikittain tukevat harkot ovat yksi vaihtoehto, mutta se täytyy raudoittaa, elleivät harkot ole täyspitkiä ja raudoitus kerrosten välillä on hankalaa, sillä harkoissa ei ole uria.
Kuten näen asian, niin siinä tapauksessa on kai yhtä hyvä valaa kaikki yhtenä kappaleena?
Ikkuna sijaitsee kai nykyään maanpinnan yläpuolella ja kaivo menee (kai?) vain hiukan ikkunan alapuolelle ja sitten ylös niin, että maantaso voidaan nostaa parilla sentillä?
Jos sitten kaivaisi ikkunan edestä ja alustaisi murskekivellä, joka tiivistetään, ja sitten rakentaisi kaivon muotin ja valaisi sen, niin pitäisi siitä tulla tarpeeksi vahva? Voisi/pitäisi kai kiinnittää kaivon raudoitus muutamalla kellarin seinään poratulla raudalla (riippuen sen materiaalista, ehkä joku kiinnityselementti olisi tarpeen?).
Minun on vaikea nähdä, että siitä tulisi niin paljon kuormitusta, että se ei kestäisi pientä maanpainetta. Hiukan Platon-kalvoa tai vastaavaa ulkopuolella ja valettu viemäri sadevedelle hoitavat veden/kosteuden poistamisen.
Jos haluaa pinota joitakin kapeita lecaharkkoja, kuten mainitaan, täytyy joka tapauksessa valaa laatta, jolle ne voidaan asettaa, ja sitten rapata ulkopuoli ennen Platon-kalvoa sekä sisäpuoli myös? Vaaka-asennossa olevat seinää vasten seisovat harkot ja sitten niiden ulkopuolella poikittain tukevat harkot ovat yksi vaihtoehto, mutta se täytyy raudoittaa, elleivät harkot ole täyspitkiä ja raudoitus kerrosten välillä on hankalaa, sillä harkoissa ei ole uria.
Kuten näen asian, niin siinä tapauksessa on kai yhtä hyvä valaa kaikki yhtenä kappaleena?
S
SueCia
Elektroniikkahullu
· Dalarna
· 5 534 viestiä
SueCia
Elektroniikkahullu
- Dalarna
- 5 534 viestiä
Ajatukseni (olen muurannut tasan nolla kertaa, enkä koskaan edes osallistunut siihen) oli vain kaivaa pois ja sitten lisätä sepeliä ja tasoittaa, sitten muurata lecatiiliskivillä sepelin päällä, olin epävarma siitä, pitäisikö tämän kestää. Ja ilmeisesti se ei näytä tekevän sitä.Testarn sanoi:Eihän siinä ole mitään maapainetta puhua, kun aiotaan valaa "kaivo" kellari-ikkunan eteen?
Ikkuna on nykyään maanpinnan yläpuolella, ja kaivo aiotaan (kai?) vain kaivaa hieman ikkunan alle ja sitten nostaa sen verran, että maapinnan taso voidaan nostaa muutama kymmenen senttiä?
Jos sitten kaivaa ikkunan eteen ja perustaa sen sepelillä, joka tiivistetään, ja sitten rakentaa kaivon muotti ja valaa sen, niin sen pitäisi kai olla tarpeeksi vahva?
Kai pitäisi yhdistää kaivon raudoitus muutamalla terästangolla, jotka porataan kellarin seinään (riippuen sen materiaalista, ehkä pitäisi käyttää jotain kiinnityselementtiä?).
Minun on vaikea nähdä, että se vastaanottaisi niin paljon kuormitusta, ettei se kestäisi pientä maapainetta. Pieni platonmatto tai vastaava ulkopuolella ja valettu viemäröinti sadeveteen hoitavat veden/kosteuden.
Jos haluaa pinota muutamia kapeita lecatiiliskiviä, joita on mainittu, niin täytyy ainakin valaa laatta, johon ne asetetaan, ja sitten rapata ulkopuoli ennen platonia ja sisäpuoli samoin?
Vaihtoehtona on tiilit, jotka ovat kellarin seinää vasten ja sitten poikittaiset tiilit, jotka tukevat niitä, mutta se täytyy raudoittaa, elleivät tiilit ole koko pitkiä, ja raudoituksen saaminen kerrosten väliin on hankalaa, kun niissä tiilissä ei ole uria.
Kuten minä sen näen, niin siinä tapauksessa on yhtä hyvä valaa kaikki yhdessä kappaleessa?
Valaminen betonista kuulostaa silloin paremmalta idealta, kysymys on, täytyykö sen kiinnittyä talon perustukseen ollenkaan? Olen hieman huolissani, että routa voi nostaa "kaivon" alapuolelta niin, että se rikkoo talon perustuksen.
Jäsen
· Blekinge
· 12 281 viestiä
Ei, betonikaukaloa ei tarvitse ankkuroida talon perustukseen. Voit valaa betonin aivan eteen, mutta väliin laitetaan palanen rakennusmuovia. Mutta rako pitäisi tiivistää niin, ettei vettä pääse valumaan sisään sitä kautta.
Tarvitset tuskin sitoa kellarimuuria kasuuniin, jos olet huolissasi, se on mahdollista laittaa pehmeä sauma osien väliin, mutta se vaatii paremman perustan sepelillä ja sen tiivistämisen niin, että kasuuni ei uppoa yhden kauden jälkeen ja väli seinän ja kasuunin välillä kasva suuremmaksi.
En olisi huolissani siitä, että saisit roudan kohoamista sillä pienellä alalla, joka painaa kellarin seinämän rikki, mutta en tiedä, millaiset maaperäolosuhteet sinulla on tai millainen kellarin seinä on kyseessä?
En olisi huolissani siitä, että saisit roudan kohoamista sillä pienellä alalla, joka painaa kellarin seinämän rikki, mutta en tiedä, millaiset maaperäolosuhteet sinulla on tai millainen kellarin seinä on kyseessä?
Ei minun asiantuntemukseni alue, mutta jos laitat solumuovia betonilaatan alle, myös routanousun riski pitäisi vähentyä. Jos laitat platonmattoa kasuunin ulkopuolelle ja metrin verran sokkeliseinälle kummallekin puolelle kasuunia ja tiivistät sopivalla tiivistemassalla platonmaton päissä, sen pitäisi estää mahdollinen vesi tulemasta sisään, joka voisi valua ulos mahdollisesta raosta kasuunin ja sokkeliseinän välillä.
Olen melko varma siitä, että leca riittää hyvin tässä tapauksessa. Oletan, että "kaivo" valmistetaan U-muotoiseksi, joten se saa tukea maanpaineesta luonnollisesti.
Betoni parantaa tietysti rakennetta ja pidentää sen käyttöikää, mutta muottien rakentaminen ja valaminen on huomattavasti työläämpää kuin lecamuurin muuraaminen ja sen rappaaminen.
Betoni parantaa tietysti rakennetta ja pidentää sen käyttöikää, mutta muottien rakentaminen ja valaminen on huomattavasti työläämpää kuin lecamuurin muuraaminen ja sen rappaaminen.
S
SueCia
Elektroniikkahullu
· Dalarna
· 5 534 viestiä
SueCia
Elektroniikkahullu
- Dalarna
- 5 534 viestiä
Mikä kellarinseinä on kyseessä, en oikein tiedä, mutta se on helppo porata tavallisella iskuporalla.Testarn sanoi:Sinun ei luultavasti tarvitse liittää kellarinseinää kasuunin kanssa, jos olet huolissasi. Voit laittaa pehmeän sauman osien välille, mutta se vaatii paremman perustan makadamista ja sen tiivistämisestä niin, ettei kasuuni uppoa muutaman kauden jälkeen ja ettei seinän ja kasuunin väliin jää isompaa rakoa.
En olisi huolissani siitä, että pieni alue aiheuttaisi routimista, joka voisi rikkoa kellarinseinän, mutta en tiedä, millaiset maaperäolosuhteesi ovat tai millainen kellarinseinä sinulla on?
Ajattelin yrittää aloittaa tämän projektin huomenna, onko tämä oikea menetelmä, jos aion valaa laatan:
Kaivaa muutama senttimetri, täyttää makadamilla, riittääkö hieman tamppaaminen tiivistämiseen? Pitäisi antaa parempi tulos kuin kevyempi tärytin kuitenkin?
Makadamin päälle laitan solumuovia, joka on muutaman DM suurempi kuin kasuuni on.
Rakennan puukehyksen, joka vastaa kasuunin pohjaa, valmistaudun viemäriputkilla, kantovesillä ja raudoituksella.
Valaan 5-10 CM laatan? Mikä on riittävä tässä?
Odotan, kunnes se on kovettunut tarpeeksi, ehkä 48 tuntia?
Rakennan kehyksen kasuunin seinille, jonka asetan laatalle ja saan hyvän lopputuloksen jollain tavalla.
Olen luultavasti päättänyt, että valan, enimmäkseen siksi, että se tuntuu sopivalta projektilta oppia valamaan.
Tismalleen oikein 
Vain yksi lisäys, kun olet vetänyt betonin laatalle, työnnä harjateräkset (noin 20 cm välein) laatan reunaan, niin että ne jäävät tulevan muurin keskelle. Sitten taivutat harjateräkset suuriksi U-kirjaimiksi, jotka kulkevat vaakasuunnassa muurissa, nämä kiinnität pystyssä oleviin harjateräksiin niin, että muodostuu matto, jossa on suuret silmukat.
Huomaa, että harjateräs ei saa olla lähempänä valmista betonipintaa kuin 3 cm, mieluiten 5 cm, johtuen ruostumisriskistä, joka johtaa betonin halkeamiseen. Laatan ei tarvitse olla kovin paksu, mutta 5 cm on luultavasti minimivaatimus.
EDIT: Kyllä, riittää, että tamppaat murskeen, mutta älä levitä enemmän kuin muutaman senttimetrin paksuisia kerroksia kerrallaan, jos aiot tiivistää sen jaloilla.
Vain yksi lisäys, kun olet vetänyt betonin laatalle, työnnä harjateräkset (noin 20 cm välein) laatan reunaan, niin että ne jäävät tulevan muurin keskelle. Sitten taivutat harjateräkset suuriksi U-kirjaimiksi, jotka kulkevat vaakasuunnassa muurissa, nämä kiinnität pystyssä oleviin harjateräksiin niin, että muodostuu matto, jossa on suuret silmukat.
Huomaa, että harjateräs ei saa olla lähempänä valmista betonipintaa kuin 3 cm, mieluiten 5 cm, johtuen ruostumisriskistä, joka johtaa betonin halkeamiseen. Laatan ei tarvitse olla kovin paksu, mutta 5 cm on luultavasti minimivaatimus.
EDIT: Kyllä, riittää, että tamppaat murskeen, mutta älä levitä enemmän kuin muutaman senttimetrin paksuisia kerroksia kerrallaan, jos aiot tiivistää sen jaloilla.
Viimeksi muokattu:
S
SueCia
Elektroniikkahullu
· Dalarna
· 5 534 viestiä
SueCia
Elektroniikkahullu
- Dalarna
- 5 534 viestiä
Siinä se, nyt projekti on alkanut, olen kaivanut pois kaiken savimaan, kunnes törmäsin vain hiekkaan.

Tähän olen täyttänyt 1dm soraa ja sitten 100mm paksua eristystä, luultavasti laitan vielä yhden noin 5CM, jotta saan korkeuden hieman ylöspäin.

Tähän olen täyttänyt 1dm soraa ja sitten 100mm paksua eristystä, luultavasti laitan vielä yhden noin 5CM, jotta saan korkeuden hieman ylöspäin.

S
SueCia
Elektroniikkahullu
· Dalarna
· 5 534 viestiä
SueCia
Elektroniikkahullu
- Dalarna
- 5 534 viestiä
Tulen tekemään urat solumuoviin kaivoa ja viemäriputkea varten, joten se on työn alla! En ole vielä löytänyt mitään hyvää, toivoin löytäväni rakennusritilän byggmaxilta, mutta toimitusaika oli 10 päivää :S