Olen hankkinut talon vuodelta 1947. Se on rinnekellaritalo. Yläkerta on rakennettu puurunkoisena. Alakerta/rinnekellarikerros on rakennettu jonkinlaisesta betoniharkosta. Aloitimme yläkerran remontoinnilla ja työskentelemme huone huoneelta alaspäin talossa. Nyt olemme edenneet portaikkoon, missä puuranko kohtaa betoniharkkorungon. Aikaisemmin seinään oli liimattu kuvioitu masoniittipaneeli, olemme purkaneet sen pois ja alla on vanha maalattu seinä.
Näin seinä näyttää. Maalattu vaaleanvihreän/sinisen sävyiseksi ja siinä on vanhan levypeitteen liimajäämiä.
Vanha rappaus ulkoseinällä on kiinnitetty johonkin, joka näyttää sotkulta tai melkein tagliatellelta. Mikä se on?
Miten toimisin parhaiten? En tiedä, millä maalilla seinä on maalattu, joten oletan, että maali on poistettava ennen rappaamista, jotta en sulje kosteutta seinään (se on ulkoseinä maan alla)? Pelkään, että jos alan raaputtamaan maalia, kaikki rappauksen "sotku" putoaa kasoina lattialle.
Onko kaikki vanha rappaus poistettava? Olin toivonut, että riittäisi, että maali vain poistetaan.
Pitäisikö minun käyttää rappausverkkoa?
Onko olemassa keinoa selvittää, mitä tyyppiä rappaussaumassa nykyään on? Onko todennäköisintä, että se on kalkkilaasti tai kalkkisementtilaasti talossa vuodelta 1947?
Olen aivan aloittelija tällä alueella ja tarvitsisin lähtöpotkua oikeaan suuntaan.
Kiitos etukäteen!
Kyllä, väri irtoaa, jos seinä on maan alla. Onko salaojitus tehty?
Muuten on varmasti syytä tehdä se ennen kuin korjaat seinät...
Valitettavasti paljon rappausta tulee katoamaan, mutta jos olet varovainen, voi riittää, että korjaat sen esimerkiksi "husfix":illä.
Käytin hiomalaikkaa monitoimityökalussa (Fein) raapiakseni seinäni puhtaiksi...
Eli poista kaikki väri. Tuntuu tylsältä hommalta, mutta oikeilla työkaluilla se voi sujua suhteellisen nopeasti. Minulla on multimaster kuten mainittu yllä, mutta tuntuu siltä, että se voi viedä jonkin verran aikaa?
Joko väri pois tai kaikki vanha rappaus. Ymmärrän, että optimaalista olisi poistaa kaikki, mutta onko se ylimääräinen työ sen arvoista?
Jos poistetaan kaikki rappaus, pitäisikö myös Träullit poistaa? Mikä on Träullitin tehtävä? Onko se laitettu kantamaan rappausta? Sen pitäisi myös eristää. Eikö riski ole melko suuri, että Träullit menee pilalle, jos kaikki rappaus poistetaan.
Ajattelen nyt, että minulla saattaa olla seuraavat kaksi vaihtoehtoa:
Poistaa väri, mutta jättää vanha rappaus paikoilleen. Rapata vanhan rappauksen päällä uudella kerroksella. Uuden rappauksen täytyy olla yhteensopiva vanhan kanssa.
Poistaa kaikki, asentaa rappausverkko(?) ja rapata alusta asti. Ongelma on, että minun täytyy levittää paksu kerros, jotta se sopii yhteen portaan kanssa.
PS: salaojitus on "vain" 10 vuotta vanha ja näyttää toimivan hyvin.
Träullit on suhteellisen tai itse asiassa erittäin kosteuden kestävä ja sekä laho- että homeenkestävä, koska puukuidut ovat ympäröity sementillä ja niillä on korkea pH-arvo. Joten jos se ei ole jatkuvasti veden vaikutuksen alaisena ja sillä on ei-diffuusoiva tiivispinta, se todennäköisesti selviytyy kellariympäristössä melko hyvin.
Olen samaa mieltä Akahigin kanssa, käytä remonttijyrsintä, mutta aloita ensin saneerausjyrsintä, jossa on "jyrsinpyörä" (Festool SAF 750 tai vastaava), se ei ole yhtä terävä kuin jos käytät konetta timanttikaralla, ne voivat poistaa uskomattoman paljon melko kevyellä ajolla.
Samaa mieltä Akahigin kanssa, käytä kunnostusjyrsintä, mutta aloita ensin saneerausjyrsinnällä, jossa on "jyrsinpyörä" (Festool SAF 750 tai vastaava), se ei ole yhtä terävä kuin timanttikulhomasiina, ne voivat ottaa uskomattoman paljon melko kevyellä ajolla.
Samaa mieltä takaisin
Käytin timanttilevyä betonilattialla, toimi erinomaisesti. Kokeilin sitä kevytbetoniseinään ja se teki pienen reiän...
Pitäisi olla sellainen jyrsinpyörä...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.