Hei! Tarvitsen rakentaa aita kesämökkitonttini ympärille ja arvostaisin hieman palautetta.

Lyhyt tausta: Minulla on kesämökki alueella, joka kärsii yhä enemmän villisioista. Meillä on vierailuja useita kertoja viikossa, tontti alkaa näyttää sotatantereelta ja mikään emäntävinkki ei auta. Yhä useammat alueen asukkaista hankkivat sähköaitoja, joissa on joko valkoisia muovipylväitä tai pyöreitä puutolppia, mutta olen epäröinyt, koska näen niissä enimmäkseen haittoja, kuten esimerkiksi ylläpidon.

Edellytykset: Tontti on noin 60 x 60 metriä ja sijaitsee metsärinteellä, maasto on kumpuilevaa ja korkeuseroa on neljätoista metriä korkeimman ja matalimman pisteen välillä. Alueella on avoimia alueita mutta myös muutama sata puuta. Maa on kivistä ja joissain paikoissa kalliota on joko pinnalla tai lähellä. (Ymmärrän eron tontin ja kiinteistön välillä, tässä tapauksessa ne ovat sama asia, joten voimme ohittaa sen keskustelun.)

Tilanne on käynyt kestämättömäksi ja olen alkanut laskea edellytyksiä rakentaa oikean aidan kyllästetystä puusta, joka vaatii minimimäärän ylläpitoa mutta pitää silti siat ulkona.

Ajattelin tolppia kahden metrin välein, kolme ulkopuolista palkkia. Ylimmän palkin yläreuna tulee noin 90 cm maanpinnan yläpuolelle, alareuna alimman palkin noin 15 cm maanpinnan yläpuolelle. Tolpat saavat ulottua 10 cm palkkien yläpuolelle, jos myöhemmin tarvitsen lisätä esimerkiksi sähkölangan ylimmäksi. Uskon, että tarvitsen asettaa vinotuen taaksepäin noin joka kymmenennen tolpan kohdalta vakauden vuoksi.

Lasken, että tarvitaan noin 140 tolppaa, jotta saadaan järjestettyä porttien, parkkipaikkojen jne. ympärille. Toivon, että voin käyttää maanjakoankeita eri muodoissa ainakin puoleen niistä. Muille joudun kaivamaan ja valamaan pilarit.

Mitä ajattelette, puhtaasti rakennusteknisesti, 70x70 tolppia ja 45x70 palkkeja kulma- ja porttitolin 95x95 kanssa? Ymmärrän, että paksummat mitat antavat "vankemman" vaikutelman ja ne ovat monen mieleen, mutta haluan saada sen mahdollisimman ”ilmavaksi”. Haluaisin mieluummin olla ilman mitään aitaa... 🙃

Grafiikka miehestä ja villisiasta aidan vieressä, kallistuvassa maastossa. Aita koostuu puutolpista ja kolmesta vaakalaudasta.

Spontaanisti tuntuu siltä, että motivoitunut sika pääsee läpi, välistä tai ali sellaisen ratkaisun. Sähköaita pitäisi olla se, mikä toimii parhaiten.

• Tykkään
fribygg ja 1 muu
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl sanoi:
Yhä useampi alueen asukas hankkii sähkölaitteet joko valkoisilla muovitapeilla tai pyöreillä puupylväillä, mutta olen epäröinyt, koska näen enimmäkseen haittoja esim. ylläpidossa.
Ovatko naapurit tyytyväisiä sähkölaitteisiinsa? Siinä tapauksessa valitsisin myös sen ratkaisun.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pohdin myös sähköaitaa, mutta siinä on muutamia haasteita. Kyseessä on metsätontti, ja kunnon tuulen aikana oksia ja isompia oksia putoaa usein. On riski, että aita on täysin poissa käytöstä, kunnes olen seuraavan kerran siellä ja poistan sen, mikä aiheuttaa oikosulun.

Mutta en sulje pois, että siitä tulee sähköaita joka tapauksessa, sen rakentaminen on huomattavasti nopeampaa ja minulla on jo tulevia projekteja, jotka riittävät viiden vuoden suunnitelmaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.