Hei!
Aika vuoden ulkoprojektille. Vanhasta perunamaasta tulee 144 m² viljelypuutarha 2022.
Noin 2000 mm korkea aita, jossa on raudoitusverkkoa seininä. cc 2500 tolppien/vahvikeiden välillä. Olen rakentanut parit aidat historiassani, mutta ei mitään yli 800 mm tai pitempää kuin 10 metriä. Koska aitaseinämissä (raudoitusverkolla ja ilman kasveja ulkoseiniä vasten) on minimaalinen tuulenpaine, kallistun kohti kokoa 95x95, mutta olen myös nähnyt 125x125 höyläämätöntä C24-kaupassani. Raudoitusverkko kiinnitetään "puristamalla" vahvikkeiden väliin sekä yksinkertainen yläpalkki suojaamaan teräviltä verkon päiltä. Niitä tulee yhteensä 21 kappaletta.
Kysymys on, onko joku rakentanut korkeamman, pidemmän tai vahvemman aidan?
Tässä tapauksessani: Onko 125x125 liioittelua/tarpeetonta, vai toimiiko 95x95 mainiosti?
Haluaisin mieluiten välttää matalaa 45 asteen tukea pitkän sivun keskelle tai vinosaumaa yläreunaan kulmissa, mutta ehkäpä se on hyvä idea lisävakauden vuoksi? Ehdotuksia?
Yksityiskohdat, jotka näen kriittisinä, ovat U-pylväskenkien oikea kääntö (minimoi heilahtelu) ja valetut pylväät ovat vakaita (syvyys ja raudoitus).
Aidattu puutarha on suuruudeltaan 8 x 15 m suorakulmio.
Eräs ystäväni on painostanut minua, että ei tarvitse valaa vaan riittää tolppakengillä, mutta kun katson sinun rakennelmaa, se vaikuttaa huomattavasti tukevammalta. Raudoitusverkot painavathan melkoisesti. Omani on varmasti jonkin verran metrin lyhyempi joka suunnassa, mutta tämä näyttää todella vaikuttavalta.
Niin korkealle plintti on vakaampi, mutta perustuen siihen, että jonain päivänä verkkoon kasvaa köynnöskasveja. Ilman köynnöskasveja se on todennäköisesti tarpeeksi vakaa.
Joo, olen kokeillut tolppasinkilöitä toisessa aita-projektissa, mutta en ollut vaikuttunut. Koin ne vaikeaksi saada suoraan, ja jos maassa on kiviä, se on vielä pahempaa.
BBSOD sanoi:
Täytyy sanoa, etten ollut täysin vaikuttunut niiden tolppasinkilöiden/maa-ankkureiden vakaudesta, joita olen nähnyt.
Ehkä se riippuu maaperästä? Joka tapauksessa aion jatkaa kaivamista ja valamista...
Tyylikäs aita ja paljon hyvää tietoa! Minulla on muutama kysymys:
Kuinka syvälle valoit pylväiden perustukset? Mitä kokoa käytit raudoitusverkolle?
Hei,
Kaivoin noin 50 cm syvälle. Joissakin paikoissa vain 20-30 cm kivimöhkäleiden vuoksi. Kaivoin leveämmäksi kuin putki ja valoin leveän kakun pohjalle, noin 15 cm paksuisen perustana. Asetin putken keskelle ja täytin ylös asti.
Putket: 190 mm
Verkko: 6-150 tai jos se kirjoitetaan toisin. 6 mm paksuus, 150x150 mm aukot
Aloitettu viljelylaatikoiden rakentaminen. Eri korkuisia ja -kokoisia erilaista puujätettä pihalta. Täytetty naapurin viimevuotisella lehmänlannalla, mutta ensin ne peitettiin rakennusmuovilla ja pohjalle laitettiin 50 cm puupölkkyjä pikkueliöitä varten. Mustaa ratakiskoöljyä ulkonäön vuoksi.
Juuri nyt rakennetaan lisää viljelylaatikoita viljelyprojektiimme. Emme aivan ajatelleet, kuinka paljon työtä niiden rakentaminen vaati - ja se osoittautui olevan raskain osa koko rakennusta haha.
Joten keväällä meillä on toivottavasti enemmän tyhjiä laatikoita asetettavaksi. Valmiiksi rakennettuina yhdessä talousrakennuksista.
Viljelyn osalta ehdimme mansikoiden, "sugar snapsien" ja maissin sekä erilaisten mausteiden vuosikulutuksen, jotka olemme pakastaneet.
On päivityksen aika. Kasvimaa etenee. Talven aikana on rakennettu lisää laatikoita ja saimme myös kasvihuoneen viikko sitten. Rungolle tehtiin 6 valettua pilasteria, mikä vei hieman aikaa, mutta muuten kokoaminen sujui vaivattomasti.
Naapurin-lemjoen lanta saapuu tällä viikolla lantalaatalle, hieman sekoitettavaksi minikaivurilla ennen laatikoihin täyttämistä.
Tänä vuonna tulee mansikoita, kurkkua, retiisiä, vadelmia, tomaatteja, herneitä, physalis, chiliä, tilliä, salaattia… ja toisessa paikassa karhunvatukoita, raparperia, karviaisia, mustaherukoita. Kokeilemme kaikenlaista mahdollista ja katsomme, mikä toimii ja mikä ei.