Epävarma missä osassa foorumia olen tai en, pahoittelen, jos tämä aihe olisi pitänyt postata jonnekin muualle.
Minulla on pylväitä, jotka kannattavat talon kattoa, ja ilmeisesti eniten kuormitettu ja valitettavasti yksi vaurioituneista on tämä, lähimpänä tässä kuvassa:
Jotkut niistä, kuten esimerkiksi lähin kohdassa yllä olevassa kuvassa, ovat alkaneet lahota alareunasta:
Täydellisenä aloittelijana talon omistamisessa ja tällaisten asioiden käsittelyssä, mitä voin/pitäisi tehdä sille? Riittääkö pelkkä lahoamisen pois hiominen ja uuden pohjamaalin ja maalin levittäminen vai onko jotain muuta, mitä pitäisi tehdä, esimerkiksi jonkinlaisen "lahoneston" aineen levittäminen? Vai onko tarpeen ottaa yhteyttä kirvesmieheen (tai keneen nyt otetaan yhteyttä tämän tyyppisissä töissä) ja saada ne vaihdettua?
Hieman sivukysymys, tai ehkä aiheeseen liittyvä? Olen huomannut useita mustia "pilkkuja" pylväissä, ensin ajattelin, että ne ovat vain likaa, joka on kertynyt epätasaisuuksiin, mutta onko jotain, mikä tulee esiin maalin läpi, mikä minun pitäisi myös ottaa huomioon, kun tarkastelen pylväitä? Vai riittääkö niiden huuhtelu ja maalaaminen niiden pylväiden osalta, jotka ovat edelleen kunnossa?
Kun pylvään alaosa on niin lahonnut, että sitä ei voi maalata uudelleen, sinun täytyy ostaa uusi pylväs ja vaihtaa se. Kannattelet silloin väliaikaisesti kattoa toisella pylväällä tai hieman ammattimaisemmin, tunkilla. Voit nostaa kattoa muutaman kymmenen millimetrin tavallisella tunkilla, jotta voit irrottaa ja asentaa uuden pylvään.
Tökkää veitsenkärjellä nähdäksesi kuinka huonossa kunnossa se oikeasti on, mutta se näyttää ihan kelvolliselta.
#1 aina korjata mahdollinen syy siihen, miksi se mätänee. Ongelmat sadevesijärjestelmässä, huono kuivatus, jolloin muodostuu lätäköitä ja roiskumista, lumi, huono maali, joka estää kosteuden poistumisen puusta, virheellinen rakenne jne.
Kaavi, öljyä päätypinta kunnolla pellavaöljyllä niin paljon kuin se imee, ja maalaa uudestaan hyvällä ulkomaalilla.
Tässä tapauksessa puu todennäköisesti mätänee, koska vettä roiskuu siltä osalta, missä se kerääntyy. Tämä pitäisi varmaankin korjata siirtämällä tätä pois tolpan läheisyydestä jollakin tavalla.
+1 siitä. Lisäksi puu on luotu imemään vettä pystysuunnassa. Jos kosteutta sitten jää tolppakenkään seisomaan liian pitkäksi aikaa — kyllä, suurin osa valuu sivuille, mutta ei kaikki — niin tolppa imee sen nopeasti itseensä, ellei se ole kunnolla "tiivistetty" reilulla määrällä maalia alhaalta.
Mitä tulee lehtisiivilään, olen harkinnut hankkia jotain tällaista sen sijaan, koska sen pitäisi estää roiskeet menemästä väärään suuntaan?
Sitten on hieman ongelmana, että yksi putkista nousee "vinosti" maasta eikä sovi suoraan alas menevän putken kanssa, joten olen epävarma kuinka korjata se siististi, jos vaihdan yllä olevaan syöksyputkeen:
Mutta on mainitsemisen arvoista, että alkuperäisiä ongelmia on myös tolpissa ilman syöksyputkea, epäilen, että voimakas sade puhaltaa niin paljon vettä sisään, että se riittää kastamaan tolpat, jotka ovat kuitenkin melko pitkällä katon alla.
Yritin ottaa muutaman kuvan alapuolelta tolpasta, joka on pahimmassa kunnossa, saadakseni käsityksen siitä, miltä se näyttää, mutta se on melko ahdas ja huono näkyvyys. Mutta mitä voin nähdä, on se, että toisella puolella pahiten kärsinyttä tolppaa on maalattu "vähän" alapuolelta, mutta ei toisella puolella, jossa lahoaminen on alkanut:
Kuitenkin tuntuu, että lahon sijainti tässä tapauksessa liittyy enemmän siihen, kuinka tolppa on käännetty, kuin alapuolen maalimäärään, koska "ulkopuoli" on pahiten kärsinyt.
Tunsin alapuolella olevan tumman osan, ja se tuntui kostealta nyt, joten oletan, että viimeaikainen sade on päässyt puuhun.
Kaikki näyttävät olevan melko yhtä mieltä siitä, että ensimmäinen askel on raaputtaa pois nykyinen maali ja katsoa miltä se näyttää sen alla.
Kun SMHI lupaa sadepäiviä koko ennusteen ajan, pitäisikö minun odottaa kuivempaa säätä, sillä välin kun annan jäljellä olevan maalin tarjota hieman suojaa, vai pitäisikö mieluummin mahdollisimman pian laittaa pressuja tai vastaavaa pahimmin kärsineiden tolppien ympärille ja heti aloittaa työstää asiaa? (pahimmat ovat jostain mielenkiintoisesta syystä diagonaalisesti vastakkaisia toisilleen, eli, edellä kuvassa esitetty on hieman ongelmallinen, mutta pahin on aivan toisella puolella taloa).
Mitä minun pitäisi ajatella koskien maalia? Minulla ei ole aavistustakaan, mitä aiemmat talonomistajat ovat käyttäneet maalaamiseen, joten pitäisikö minun tavoittaa heidät tiedon saamiseksi, vai voiko maaliliike arvioida, mitä maalia on aiemmin käytetty, jos tuo vähän maalilastuja mukanaan?
Oletan, että jos se näyttää "pelastettavissa olevalta" sen jälkeen, kun olemassa oleva maali on raaputettu pois (ja oletan, että myös laho pitää raaputtaa pois?) niin tulisi varmasti saada jotain uutta päälle mahdollisimman pian, joten oletan, että joka tapauksessa on hyvä varmistaa, että maali on valmiina?
Kun on kyseessä lehtisuodatin, olen harkinnut hankkia jotain tällaista sen sijaan
Kyllä, ne ovat parempia. Ennen kaikkea ne eivät tulvi yli, jos ei ehdi puhdistaa.
Putken osalta sinun tulee järjestää parempi mutka tai oikeastaan yhdistelmä mutkia. Niitä on 15, 30 ja 45 asteen kulmissa, ja voit koota niin, että poistoputki on pystysuorassa. Ylimääräistä on nostaa muutamia laattoja ja kaivaa esiin putken pää, jotta voit asettaa mutkan maan alle. Näyttää ammattimaisemmalta, jos se nousee suoraan, ja ylimääräinen #2 on päättää mustalla putkella maanpinnan yläpuolella, joka pysyy paremman ajan myötä (kestää auringonvaloa paremmin).
Ei haittaa, jos raaputat pois maalin nyt, puu kestää hyvin ilman suojaa. Mutta käytä tilaisuus hyväksi levittääksesi muutaman kerroksen pellavaöljyä imeytymään.
Minulla on samanlaisia ongelmia (katso minun historiaani) kantavien pylväiden mätänemisen kanssa. Minun tapauksessani ne ovat noin 50 vuotta vanhoja luulisin (autotalli, jossa ne ovat, on vuodelta 1973) ja todella halkeilevia. Silloin olisi pitänyt tiivistää saumalla ja maalilla, mutta nyt kosteus on saanut jäädä, ja ainakin yksi on selvästi pelastamisen tuolla puolen. Aion nostaa ylös tuenta-pukkilla ja tunkilla ja vaihtaa uuden kuusipuiseen, asettaa sen hieman välimatkan päähän jalassa ja/tai aluspahvilla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.