Hei kaikki,

olen parhaillaan piirtämässä lisärakennuksemme ulkoseiniä (jotka eivät saa olla liian paksuja), joka sisältää muun muassa kylpyhuoneen.

Aluksi ajattelin näin, ulkoa katsottuna:

22 vaaka yksittäinen paneeli
20 rima tuuletusta varten
tuulilevy
170 pystysuora runko
muovi
45 vaakasuora runko (c-c30)
13 Glasroc

Mutta sitten tajusin, että sisäpuolella täytyy ehkä olla 70 mm, jotta uudet kylpyhuonesäännökset täyttyvät. Onko näin?

Ja että olisi parempi näin:

22 vaaka yksittäinen paneeli
20 rima tuuletusta varten
tuulilevy
145 pystysuora runko
muovi
70 vaakasuora runko (c-c30)
13 Glasroc

Tai odota, eikö saa olla edes puurankoja muovin ja Glasrocin välissä, vai pitäisikö muovista luopua kokonaan.

Mitä mieltä olette?
Onko sillä merkitystä?
Onko jollakulla valmista seinäehdotusta noin 300 mm?

kiitos.

Hei,
ensinnäkin: Mihin kylpyhuonesääntöihin viittaat tekstissäsi? Onko sellaisia? En usko!
Sen sijaan on olemassa kaksi toimialajärjestöä, jotka kumpikin antavat ohjeita ja suosituksia. Kyseisten alojen käsityöläiset noudattavat niitä, jos ovat vakavasti otettavia. Toinen on BKR (Byggkeramikrådet) ja toinen GVK (Golvbranschens våtrumskontroll). Jälkimmäistä olen itse tarkastellut ennen kuin päätimme panostaa hyväksyttyihin muovimattoihin märkätiloissa. Jos haluat lukea lisää, napsauta näitä linkkejä:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008April-2.pdf

Jossain määrin voidaan siis sanoa, että kylpyhuoneen pinta (muovimatto tai laatta) ohjaa seinärakenteen. Aloita siitä päättämällä, mitä haluatte. Meille valinta oli helppo. Tosin on trendikästä pitää ylellisiä kylpyhuoneita laatoitettuna, mutta pientalomme on, kuten nimikin sanoo, puusta, ja siksi elävää materiaalia. Elävä materiaali tuppaa liikkumaan. Jos seinissä ja lattioissa on muovimatot, niiden tulee liikkua erittäin paljon, ennen kuin matto halkeaa. Jos on laatoitettu, se on eri juttu. Kollegallani töissä on ollut kylpyhuoneensa uusittavana kahdesti ennen kuin hän taas asentaa muovimatot laatoituksen sijaan, joka oli ylhäällä noin viisi vuotta!!

Ulkoseinärakenteen osalta meillä on: (kaikki mitat mm)
22 paneli
22 naulausrima
9 ulkokipsi
45x45 makuuasennossa oleva ranka (45-eristeelle)
170x45 pystyranka
höyrynsulku
45x45 makuuasennossa
11 osb
13 kipsi

ja sisäseinä:
13 kipsi
11 osb
70x45 ranka
11 osb
13 kipsi

HUOM Kuten näet, meillä on tavallisia kipsilevyjä kaikkialla, myös kylpyhuoneissa. Olen soittanut ja puhunut ihmisten kanssa GVK:ssa ja vahinkotarkastajan kanssa vakuutusyhtiössäni sekä laatulupaukseni vastuullisen kanssa. Joka puolelta vihreää valoa tavalliselle kipsille. Tietenkin edellyttäen, että muovimatto on hyväksytty märkätiloissa (höyryn läpäisevyysvastus > 1000000 s/m). Jos haluatte laatoittaa kylpyhuoneessa, sinun on varmaan luettava huolellisesti BKR:n toimialasäännöt.

13 kipsi

Saat siis 190 mm seinään pystytolpilla, eli 145+45 mm. Ja pystyt tolpat asennat varmaankin cc60:lla, joten asetat 45-milliset sen CC-etäisyyden mukaisesti, mitä käyttämäsi levyt vaativat ollakseen hyväksyttyjä olemassa olevien suositusten mukaan.

Ajattelen kuitenkin laittaa kaakelit seinille, vaikka se onkin vähän hankalampaa.
Mutta oletan, että silloin on oltava metallikoolinkit muovin ja vesieristyksen välissä?
Sillä täytyyhän ulkoseinissä olla muovi, vaikka on vesieristys?

absoluuttisesti ei mitään muovia siellä, missä on vedeneristys, koska silloin muovin ja vedeneristyksen (joka on myös muovia...) väliin muodostuu tasku, johon ilma ei pääse.

joten jälleen kerran, ei muovia vedeneristyksen taakse. en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän teräsprofiileja, mutta jos nyt haluaa laittaa sekä muovin että vedeneristyksen, niin terästä on pakko käyttää, oletan. mutta siitä en tiedä mitään.

imported_peter sanoi:
ei lainkaan muovia siellä missä sinulla on vesieristeitä, muuten muovin ja vedeneristyksen (joka on myös muovia...) väliin jää tasku, josta ilma ei pääse mihinkään.

joten jälleen kerran ei muovia vesieristyksen taakse. en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän teräsprofiileja, mutta jos haluaa laittaa sekä muovia että vedeneristystä, niin teräs on varmasti pakollinen, oletan. mutta siitä en tiedä mitään.
olen samaa mieltä KUITENKIN, mistä kosteus tulee muovin ja vedeneristyksen väliin?
terveisin,
snickar estwing

estwing sanoi:
samaa mieltä kanssasi MUTTA, mistä kosteus tulee muovin ja vedeneristyksen välissä?
terv.
snickari estwing
Kosteus pääsee aina jollain tavalla sisään, vaikka vain roiskimalla vähän vettä seinälle ennen kuin vedeneristys on paikallaan. Tai ehkä palkkien kosteusprosentti on liian korkea, tai joku rakennuskaupassa on vahingossa jättänyt eristeen ulos, jolloin se on imenyt liikaa kosteutta... :(

- m

Joo, ymmärrän, että nämä kaksoiskosteussulut ovat hankalia. Haluaisin vain spontaanisti kosteusesteen seinään, eli vesieristyksen kylpyhuoneeseen ja unohtaa muovin. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, se ei ole hyväksytty rakennusnormien mukaan?

Ulkoseinä tulevassa kylpyhuoneessamme on 2,40 m pitkä ja 95 cm korkea ennen kuin se muuttuu vinokattoiseksi.
Nyt se on muovitettu kuten kaikki muu laajennuksessa.
Pitäisikö minun repiä muovi pois siltä seinän osalta, jos aion laatoittaa sen?
Vinokattoon ajattelin laittaa vain kipsilevyä, mahdollisesti vetää vesieristemassaa hieman vinokattoon.

Gladh sanoi:
Kosteus pääsee aina sisään jollakin tavalla, vaikka vain niin, että vahingossa roiskaisee hieman vettä seinälle ennen kuin vedeneristys tulee päälle. Tai ehkä reglarna:n kosteuspitoisuus on liian korkea, tai joku rakennustarvikekaupassa on vahingossa jättänyt eristeen ulos, joten se on ottanut liikaa kosteutta... :(

- m
niin ei voi ajatella rakennettaessa......

Mikael_L
estwing sanoi:
olen samaa mieltä kanssasi MUTTA, mistä tulee kosteus muovin ja vedeneristyksen väliin?
terv.
snickari estwing
Eikö ole niin, että vedeneristys ei ole aivan yhtä tiivis kuin diffuusionkestävä muovi ...?
Ja siksi vedeneristyksen läpi menee hieman enemmän vesimolekyylejä väliin kuin mitä sitten tuulettuu ulos diffuusiosulkukalvon kautta ...

Näin olen ainakin ymmärtänyt sen.

Vanhat vedeneristykset eivät olleet höyrytiiviitä, siitä tämä kummallinen kipsitarina ja kaikki mitä on ollut mediassa ja niin edelleen, eli lämmin höyry kulki vedeneristyksen läpi seinään ja kasteli kipsiä, runkoja ym. Mutta uudet hyväksytyt vedeneristykset ovat höyrytiiviitä ja siten yhtä tiiviitä kuin diffuusiosuojaimet, monet sanovat, että ei pitäisi käyttää muovia seinissä märkätiloissa, mutta koska uudet vedeneristykset ovat höyrytiiviitä, ei kylpyhuoneeseen tule enemmän kosteutta kuin esimerkiksi eteiseen, ja kun alkaa miettiä sitä, niin mitä tehdään... otetaanko muovi pois eteisestä vai jätetäänkö se märkätilaan... minulla on mielipiteeni tästä, ja se on että muovi jätetään, ja perusteluni on, että jos käytetään hyväksyttyä vedeneristystä, ei märkätiloihin tule ylimääräistä kosteutta.

Snailman
ei, mutta se joka jo oli siellä, ei myöskään voi päästä sieltä pois...

estwing sanoi:
så kan man juh ej reonera om man ska bygga......
Niin minä olisin järkeillyt ja huolehtinut ratkaisun löytämisestä sille, miten kosteus voi hävitä, sen sijaan että pistäisin pääni hiekkaan ja sanoisin, että se ei tapahdu minulle...

Sillä kosteus on kaikkialla ja et voi taata, ettet rakenna sitä sisään, joten on tärkeää varmistaa, että kosteutta on mahdollisimman vähän ja että se voi kulkea jonnekin, kun se lopulta tulee.

Mutta enhän minä mikään hantverkare olekaan :D

- M

hempa111 sanoi:
minulla on selkeä mielipide siitä, ja se on, että muovi jätetään paikalleen, ja perusteluni on, että jos käytetään hyväksyttyä vedeneristettä, märkätiloihin ei lisätä ylimääräistä kosteutta.
Miksi, jos vedeneristys on yhtä hyvä kuin muovi, se on kuin siirtäisi muovin yhden askeleen rakenteessa, ongelmaksi tulee saada tiivis liitos muovin ja vedeneristyksen välillä, niin että se toimii yhtenä kokonaisuutena. Mutta se pitäisi varmasti olla ratkaistavissa.

Käännä se toisinpäin, laittaisitko kaksinkertaiset muovikerrokset eteiseen, yhden aivan kipsilevyn alle, ja toisen 45/70 mm seinän sisään?

- M

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.