12 355 lukukertaa ·
89 vastausta
12k lukukertaa
89 vastausta
16 m pitkien liimapuupalkkien (katonpalkkien) käsittely
Jäsen
· Västernorrland
· 12 029 viestiä
Joo, ymmärrän täysin, mitä tarkoitat, mutta kun puhutaan tästä, vaikuttaa siltä, että joko maa joustaa tai lasketaan sen varaan, että palkin osiin mihin ei ole tukea, kohdistuu voimakas ylikuormitus?G Gabbe1 sanoi:
Ajattelen enemmän niin, että jos katto on laskettu ruotsalaiseen tapaan runsaalla lumella ja se on todella hyvin mitoitettu, niin kuormien pitäisi olla niin tasaisesti jakautuneet, että käytännössä ei synny näitä mainitsemiasi liikkeitä, eikä tarvita kokonaista palkkia. Ymmärtäisin logiikan, jos jokainen palkki olisi rajamailla heikko, että kaikki olisi kevytkonstruktiota deluxe-mallina ja kattoa pitäisi lapioida koko talven. Silloin ymmärrän logiikan, että kaikki lasketaan ja että koko palkki toki on jäykempi.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Vähän yksinkertaistettuna sinulla on noin 40kN/m, joten 50kPa maalle sukan leveys on noin 800mm, mikä ei ole suoraan suuri.H HEA260 sanoi:Minulla on q_d = 32kN/m kattopalkista keskituelle (vägg_x). Sitten lisätään vikten för vägg_x och sulans vikt. En ole ehtinyt laskea sitä enempää kuin yleiskatsauksellisesti, pyysin piirustuksia olemassa olevalle perustamiselle. Haluan laskea, mikä on nykyinen kuormitus maalle.
Jos saan mahdollisuuden, aion seurata projektia ja laskea lopullisen sukan sen jälkeen, kun kaivaminen on alkanut.
Lasken myös levyn, olet luultavasti oikeassa, että sitä voidaan pienentää 100mm, 6s150.
Kiitos, että jaat kokemuksesi! Se on suureksi avuksi!
Tehdäänkö laajennus uudella perustamisella vai käytetäänkö jotain olemassa olevaa, koska mainitset olemassa olevan perustamisen?
Uusi perustus.B bossespecial sanoi:
Unodin ottaa huomioon tuulikuorman. Meillä on myös vaakasuora kuorma 10kN.
Tiedän tämän, oletat oikeinG Gabbe1 sanoi:Oletan, että tiedät, että jatkuvan palkin käytössä keskituen kuormitus kasvaa?
On helppo ajatella, että kun palkkiin kohdistuu tasainen jakautunut kuorma, tukipisteisiin kohdistuvat kuormat jakautuvat suhteessa: 1/4, 2/4, 1/4, mikä myös pitää paikkansa, jos palkki on jaettu keskituessa. Mutta jatkuvassa palkissa se ei enää päde.
Se vaikuttaa anturan mitoitukseen. On verrattava näitä kahta tapausta. Jos käytän 2 palkkia jatkuvan sijasta, esimerkiksi kattokorkeus on pienempi, mikä on näkyvä ero verrattuna perustukseen. Joten mieluummin työskentelen jatkuvalla tässä tapauksessa.
Täytyy saada pääsy myös pyöräkuormaajaan. Tuntuu siltä, että se tulee osittain maksamaan (kuten nosturi myös) ja osittain vaikeuttamaan.prototypen sanoi:
Kysymys, kuinka saada palkit ylös, ratkeaa pyöräkuormaajalla ja kuormalavahaaroilla, jos palkit voidaan asettaa paikoilleen ennen päätyseinän rakentamista.
Vaihtoehto 2 on, että pyöräkuormaaja asettaa ne juuri päätyseinän sisäpuolelle ja sitten palkit siirretään eteenpäin.
Valaminen 150 mm paksuudella tuntuu paksulta, sopii paremmin panssarivaunugaraasiin.
Protte
Kirjoitin 120mm laatta, en 150mm
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
En ole tutkinut kevytsidepalkkia vaihtoehtona (lähinnä koska en ole työskennellyt sen kanssa aiemmin). Mutta aion ehdottomasti tutkia sitä! Hyvä idea, jos se toimii kyseiselle jänneväli (9+6.2m).E erikjakan sanoi:
Luulen, että se voi olla sen arvoista, liimapuupalkki on uskomattoman vahva ja tyylikäs, mutta massiivipuu on nyt kallista, kuten me kaikki tiedämmeH HEA260 sanoi:
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Sen, että palkit ovat muita kuin "standardiratkaisu" -mittoja, on hankalaa. Se aiheuttaa paljon palapelimäistä työtä ja enemmän hukkaa.
Uskokaa minua, olen kunnostanut kattopalkkeja, joiden CC vaihtelee noin 750 mm.
Protte
Uskokaa minua, olen kunnostanut kattopalkkeja, joiden CC vaihtelee noin 750 mm.
Protte