Hei

Olen rakentamassa taloa ja olen törmännyt ongelmaan. Onnistuin valitsemaan pois OSB:n kipsilevyn takaa (1000 valintaa, joten tämä jäi huomaamatta ja on liian myöhäistä korjata nyt). En voi nyt vain yksinkertaisesti ostaa OSB:tä ja laittaa kipsilevyn taakse, sillä ikkunoiden smyygit ovat jo valmiiksi sahatut. Seinistä tulisi näin ollen 12 mm liian paksuja.

Mitä mieltä olette siitä, että vaihtaisin 28x70-kehikon kipsilevyjen takana 15x69 (esim. Byggmaxilla myytävään mäntyyn) ja siihen sitten laittaisin OSB:n ja sen päälle kipsilevyn?

Kuulin eräältä kirvesmieheltä, että voi olla riski, että rakenne voi olla hieman heiluva, kun 15x69-tukipuun sijaan käytetään 28x70, mutta että OSB-levy saattaisi ottaa tämän joustavuuden huomioon.

Tämä on ongelma vain seinissä, joissa on ovi tai ikkuna. Muissa seinissä voi vain lisätä OSB-levyn. Toivottavasti joku on kokenut vastaavaa ja voi antaa minulle vinkin!

Terveisin,

Aseta se cc 450 ja käytä 900 levyä niin siitä tulee vakaa.

Ei vastausta kysymykseen, mutta miksi sinulla on 28x70 kipsilevyn takana? 45x45 on kai tavallisempi.

15x69:llä tulee ahdasta vetää VP-röriä/putkea sähköille.

Olenko ymmärtänyt oikein? Seinä koostuu runkorakenteesta ja sitten sisäpuolella 28x70 harvasta johon kipsi kiinnitetään.

Onko harva paikoillaan? Pitäisikö harva kiinnittää poikittain vai pitkin runkorakennetta? Riippumatta siitä kiinnitetäänkö harva poikittain vai pitkin runkoa, pitäisi 15 mm harva ja 12 mm osb olla yhtä tukeva - ellei tukevampi - kuin 28 mm harva, jos kiinnittää ruuvit tarpeeksi tiukasti ja varmistaa, että osb kiinnitetään myös runkorakenteeseen.

Toinen kysymys; kuinka monta lankkua on kyseessä? Onko uusien lankkujen hankkiminen ylivoimainen kustannus?

HUOM! Minulla ei ole tästä omakohtaista kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo minulle, että kaksi yhteenruuvattua kerrosta on vahvempia kuin yksi, jos kokonaispaksuus on sama (lähes tässä tapauksessa). Älä ota mielipidettäni totuutena!

edit: Sähkön tilan mahdollistaminen on tietenkin hyvä huomautus!

Viimeksi muokattu:
Tulen myös hieman hämmentyneeksi. Onko kyse siis seinien harvarimasta? Onko se tarkoitettu asennuskerrokseksi (paikka sähkörangoille ilman muovin puhkaisua)? Onko ajatuksena, ettei tuossa kerroksessa ole eristystä?

Joka tapauksessa olisin siinä tapauksessa kiinnittänyt 17*45 seinärankoihin (ei poikittain), ja sitten päälle OSB ja kipsi. Siitä tulee aivan kuin mikä tahansa seinä, jossa on cc60/cc45.

Niin ohuen harvariman asettaminen seinärankojen poikki tuntuu antavan hieman epämukavan tunteen. Muista, että märkätiloissa ja muissa laatoitetuissa seinissä on erityisiä CC-vaatimuksia.

Sähkö on hyvä huomio, tarkistan sähköasentajan kanssa, että hän pärjää.

Elit-ikkunoiden salaukset sisältyivät ja sopivat hyvin, jos seinän paksuus on oikea. Kyseessä on 16 ikkunaa vapaamuotoisilla muodoilla jne., joten uuden salauksen ostaminen ei ole tällä hetkellä ajankohtaista.

Kyllä, kiinnitän rimat muoviin eristettyyn ulkoseinään. Pystysuoraan cc45. Minulla on 900 kipsilevyä, jotka sisältyvät. Kosteissa tiloissa on alusta asti otettu huomioon vanerilevy, joten se hoituu. Tuntuu siltä, että välissä oleva kerros on tarkoitettu sähköputkille ja muovin lävistämisen välttämiseksi kyllä.

En tiedä, mitä normaalisti käytetään takana. Mukana oli joka tapauksessa iso kuorma 28x70. 45x45:llä olen asentanut 2 kerrosta eristystä eri suuntiin seinävarsien päälle muovin sisäpuolella. Sisäpuolella on 170 eristys.

Kuulostaa asennuskerrokselta Fiskarhedenvillassa?

Kuulostaa hyvältä, unohdin mainita, että se on fiskarhedenvilla.
Juttelin toisen sähköasentajan kanssa eilisiltana, ja hän arveli, että 16 mm asennuskerros voi olla tiukka. Jotkin putket/letkut, joita he vetävät, ovat jopa 20 mm. Mutta paikallisesti se voi onnistua tietyissä paikoissa.

Puhdas karu totuus on, että OSB:tä ei tarvita kaikissa seinissä. Pikemminkin niissä, joihin aikoo ripustaa hieman raskaampia esineitä myöhemmin. Keittiössä tässä tapauksessa ei ole laskettu olevan vaneria taustalla, jotain jota itse haluaisin.

Kirjoitat, että sinulla on 2x45 muovin sisäpuolella (huoneeseen päin siis). Sittenhän pitäisi pystyä asentamaan sähköt? Paksumpia putkia varten voit vähän leikata sisempää 45:ää, ja sittenhän onnistuu myös rasiat ym., joihin voi hieman veistää eristykseen tarvittaessa.

Tai ymmärränkö väärin?

Kyllä, saatat ymmärtää väärin. Käyn läpi seinän ulkoisesta kipsistä sisäänpäin, joten se on ymmärrettävää.
Ytter Gips - Pystysuora 170x45 eristyksellä cc60 - pystysuora rimoitus 45x45 eristyksellä cc60 - vaakasuora rimoitus 45x45 eristyksellä cc60 - muovi - pystysuora 28x70 cc45 (sähköasennuskerros) - kipsi.

Se, mitä haluan muuttaa, on siis:
muovi - 28x70 - kipsi
vastaan
muovi - 15x70 - OSB - kipsi.
Joissain seinissä, joissa on ikkunan salaukset, jotka on tehty 28x70 + kipsille. (Salaukset ovat 40mm).

Sisäseinillä ilman ovia ja ikkunoita laitan OSB:n 28x70:een ja seinästä tulee yksinkertaisesti 11mm liian paksu, mikä ei haittaa.

Rakennuspiirustus, joka näyttää seinän poikkileikkauksen ja eri materiaalikerrokset, kuten ulkoverhous, eristys, muovikalvo ja kipsilevy.

Viimeksi muokattu:
meidän rakentajamme tekivät samanlaisen virhelaskelman. Ratkaisimme sen asentamalla osb:ia ja korjauskipsiä ulkoseinille, rakentamalla 6 mm enemmän yhteensä 18 mm, ja se toimi meille.

Okei okei. Olen puhunut sähköasentajan kanssa, joka sanoo, että hänellä on joitakin 20-letkuja esim. mediaan ja lieteen jne. Muuten olisi toiminut ohuempi rima kipsilevyn alla. Mutta annan hänen vetää letkunsa ensin ja sitten teen jonkin patenttiratkaisun niillä paikoilla, joihin tiedän, että ripustetaan paljon tavaraa. Kaikista sisäseinistä tulee OSB, joten toivo ei ole täysin menetetty. Kiitos kaikista vastauksista! Erinomainen foorumi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.