7 810 lukukertaa ·
8 vastausta
8k lukukertaa
8 vastausta
12 mm helmipaneeli suoraan koolauksiin?
Ajattelin asentaa pystyhelmiponttia puukehyksellä olevalle seinälle, mutta olen erittäin rajoittunut siinä, minkä paksuista helmiponttia voin valita. Kuinka tiheästi minun tulisi asentaa vaakasuoria välitukia, jos käytän 12mm helmiponttia?
Tai muovia ehkä, jos kyseessä on lämmin autotalli.
cc60cm pitäisi toimia melko hyvin, mutta älä käytä liian heikkoa horisontaalista runkoa.
Henkilökohtaisesti rakentaisin noin näin, ulkoa sisäänpäin:
Pystysuora pääsääntö, jossa on eristys.
0,2 mm åb diffuusionkestävä muovi.
45x45 horisontaalinen sekundäärinen runko, jossa 45 mm eristys. Sähkövedot jne. kulkevat täällä.
(mahdollisesti 11 mm OSB-levy = paljon tukevampi seinä, joka kestää kantaa todella raskaita hyllyjä jne.)
helmipontti.
Tuo OSB voidaan ehkä asentaa vain joillekin seinille, joihin tiedetään ripustettavan raskaita esineitä.
cc60cm pitäisi toimia melko hyvin, mutta älä käytä liian heikkoa horisontaalista runkoa.
Henkilökohtaisesti rakentaisin noin näin, ulkoa sisäänpäin:
Pystysuora pääsääntö, jossa on eristys.
0,2 mm åb diffuusionkestävä muovi.
45x45 horisontaalinen sekundäärinen runko, jossa 45 mm eristys. Sähkövedot jne. kulkevat täällä.
(mahdollisesti 11 mm OSB-levy = paljon tukevampi seinä, joka kestää kantaa todella raskaita hyllyjä jne.)
helmipontti.
Tuo OSB voidaan ehkä asentaa vain joillekin seinille, joihin tiedetään ripustettavan raskaita esineitä.
Löysin muutaman vanhan 11mm helmipontin varastosta, jotka juuri ruuvasin kiinni pariinkymmeneen 600mm keskellä olevaan koolariin. Jos antaa iskun, ne joustavat suunnilleen yhtä paljon kuin lastulevy. Suurin ongelma on, että lankut liikkuvat hieman suhteessa toisiinsa, joten maali todennäköisesti halkeilee helposti pontissa. Ehkä se ei ole suuri ongelma - se tapahtuu todennäköisesti joka tapauksessa, kun puu paisuu ja kutistuu. Pitäisikö mahdollisesti ponttiin laittaa liimaa?
Olin siinä tapauksessa maalannut ne ennen kuin asensin ne, teen sen periaatteessa aina kaikille näkyviin tuleville panelityypeille. Silloin se voi kutistua/laajentua miten haluaa, sillä lauta "takana" on maalattu.
Juuri niin, pohjamaalaa ja ensimaalaa ennen asennusta, viimeinen maalaus sen jälkeen. Älä liimaa ponttiin, on parempi, jos laudat voivat liikkua (muuten voi jokin lauta haljeta pahimmassa tapauksessa).
Klikkaa tästä vastataksesi