Meidän pihahuoneessamme (lämmitetty noin +10 asteeseen talvella) on yksi seinä, joka on noin 11 metriä pitkä, josta noin 9,5 m on lasia. Tällä alueella on myös viisi pylvästä.
Lattia on laminaattia (tietoisesti ei toimituksen lämpötilavaatimusten mukaisesti) ja sen vuoksi on olemassa lähes 15 mm rako lasiseinän vieressä. Tämä voitaisiin peittää tavallisella lattialistalla, mutta olemme päättäneet valita ikkunalaudan sijaan.
Ensimmäinen ajatus oli hankkia 3 tammi-palaa noin 3,5 m ja sahata pylväille. Sitten liitetään ne tyylikkäästi pylväiden taakse. Onhan epärealistista hankkia 11 metrin tammi-lauta. Ehkä se onnistuisi kahdella 5,40 metrin palalla ja olisi yksi sauma, mutta mieluummin saumaisin pylväiden kohdalla kuin lasin edessä, jossa liikutaan.
Mutta sitten keksin, että valamalla se saattaa onnistua. Ensin laitetaan kerros muovia laminaattilattialle, jotta kynnys ei kiinnity lattiaan (puolet tarkoituksesta on, että lattia voi liikkua alla) ja sitten asetetaan lista pysäyttimenä huoneeseen päin muodostaen muotin lasiosan karmia vasten.
Yksi komplikaatio asiassa on, että mietimme, voisiko kynnystä siirtää. Olemme päättäneet asentaa valaistuksen sen alapuolelle (ja se lepää eräänlaisella pleksilasin tyypillä + led-nauha). 11 metriä pitkä betonikynnys voi murtua, jos sitä alkaa siirtää, ehkä? Muussa tapauksessa minun on yritettävä sovittaa niin, että valaistus valetaan suoraan, mutta sitten on vain hyväksyttävä tilanne, jos nauha rikkoutuu, sen sijaan että vain ottaa kynnyksen pois, kääntää sen ympäri ja vaihtaa led-nauhan, jolloin se taas toimii.
Sähkön nauhalle ratkaistaan siten, että kynnys kohtaa listan, jossa sähkö voidaan liittää takaosassa.
Vaatimukset
- Valaistus alla (ratkaistaan rakentamalla kolo koko matkan ajan, johon led-nauha mahtuu ja pleksilasi tai muu muovi huoneeseen, joka päästää hieman valoa ulos)
- Väri: Valkoinen (vaikka se olisi tammea, se on valkoinen)
- Syvyys tulisi olla niin, ettei se ole vain pylväiden välissä, vaan myös niiden yli, koska lattia jättää raon myös pylväiden ympärille ja olisi rumaa lattialistalla pylväissä.
- (Toive): Voidaan irrottaa vaihtamaan valaistusta tai asentamaan uuden lattian tai muuta odottamatonta.
Toivoni:
Valaa 11 metriä pitkä kynnys, todennäköisesti raudoitettuna. Se on raskas, mutta sen voi siirtää yksi henkilö kummassakin päässä ja vetää pois paikaltaan. Sen voi kääntää ylösalaisin ja kiinnittää pleksi ja led-nauha alle (led-nauha aukon urassa pleksin etureunassa ja valinnainen materiaali takareunassa, lasiosan karmia vasten). Kun tämä on kiinnitetty, voi koko käännös kääntää uudelleen, esimerkiksi maalata se ja sitten siirtää sen takaisin paikallaan tiiviisti pylväitä ja lasin karmia vasten.
Olin tehnyt 3 kynnystä jostakin puumateriaalista, kiinnittänyt ne jollakin klipseillä tai vastaavalla kiinnikkeellä alapuolelle. Laita lattialistat pylväiden ympäri. Tulet käyttämään valtavasti aikaa yrittäessäsi valaa ja korjata kuten kuvailet. Puu painaa vähiten, on helppo irrottaa ja yksinkertainen porata/jyrsiä kaapeleille, led-nauhalla ym.
Vaikka tulisi kolme puista kynnystä, ne ulottuvat pylväiden ohi huoneeseen päin. Joten pylväiden ympärillä ei todennäköisesti tule olemaan sokkeleita. Mieluummin tuhlaan hitosti aikaa kynnysten tekemiseen kuin sokkeleiden asentamiseen. Minulla ei ole mitään sokkeleita vastaan, mutta mielestäni ne näyttävät rumalta pylväissä, ne ovat niin kapeita ja oudon näköisiä.
Mutta olen samaa mieltä kanssasi ajatuksistasi. Toisaalta - betonin etu on, että se on niin raskas, että sen pitäisi pysyä täydellisesti paikallaan ilman kiinnitystä. Sen oma paino ja sen sovitus, koska se valettiin paikalleen, tekevät varmaan niin, että se pysyy tiiviisti lattiaa vasten jopa epätasaisilla alustoilla.
Puulla on etuna, että sen voi kiinnittää. Olen miettinyt jotakin uraa kynnykseen ja jotain, joka ulkonee pylväistä, esim. levyä tai ehkä vain jyrsin muutaman millimetrin pylväistä ja työnnän kynnyksen niiden alle.
On kuitenkin riski, että kynnys kohoaa keskeltä (3 metrin matka lasien edessä) ja että tulee rakoja, joista hiekka ym. pääsee sisään. Oletan, että ei "saa / pitäisi" saumata lattiaan nähden liikkumisen vuoksi. Kuten sanottu, lattian pitäisi pystyä liikkumaan kynnyksen alla, mitä ymmärrän lattian toimittajalta. Liikkuuko lattia sitten vai ei, siitä minulla ei ole aavistustakaan.
Ok, ja se on varmasti hieno, kun käytetään valettua vaihtoehtoa. Onko sinulla kokemusta valamisesta? Voit käyttää flexfog-tiivistettä tai mitä se nyt onkaan, joka kestää liikettä, jos käytät puista kynnystä.
Flexfog siis. Mielenkiintoista, niin se pitää silti tiiviinä lattiaa vastaan ja "liimaa" silti kynnyksen, mutta voi liikkua?
Olen valut tehnyt ennenkin, mutta en niin, että voisin sanoa olevani hyvä siinä. Esim. en osaa ennakoida, mitä tapahtuu, jos onnistuu valamaan tämän ja sitten yrittää vetää sen esiin ja kääntää ylösalaisin. Halkeaako se?
Oletan, että on tärkeää raudoittaa se. Ehkä jollain ohuella. Aiemmin olen tehnyt jonkin pohjan talolle jne., mutta varmasti löytyy ohuempaa raudoitusta kuin 10 ja 8mm, joita olen käyttänyt aiemmin.
Mutta en ole vieläkään varma, että betoni on oikea ratkaisu. Se voi olla täysin hullua, joten olen todella kiitollinen kaikista ajatuksista!
En tiedä toimiiko se, mutta tuli mieleen träkomposit, jota käytetään terassilattioihin, julkisivuihin ja aitoihin ym. Sitä on saatavana valkoisena, mutta en tiedä onko se oikea valkoinen sävy ja maksimipituus 6 m on pisin mitä olen nähnyt.
Haluan klinkkeripinnan. Laminaatin päälle kun ei voi laatoitusta laittaa suoraan, joten ehkä teen näin:
Leikkaan pitkiä kaistaleita lastulevystä, noin 10 mm. Sitten laitan toisen kerroksen päälle limittäisin saumoin ja liimaan kaiken yhteen. Sitten laatoitan sen. Sen pitäisi olla vakaa pinta noin 20 mm ja sitten klinkkerit sen päällä.
Sen pitäisi olla helppo sekä toimittaa että rakentaa. Se olisi täysin irrallinen, mutta pitäisi pysyä paikoillaan itsestään.
On tärkeää, että laminaattilattia voi liikkua vapaasti alapuolella, mutta kynnys pysyy paikoillaan.
Kynnyksen voi ruuvata betoniin laminaatin alla ja porata laminaattiin selvästi suurempi reikä kuin betoniin. Esimerkiksi poraa 30 mm laminaattiin ja 10 mm betoniin, jotta se voi liikkua 10 mm mihin tahansa suuntaan.
Toisaalta uskallan uskoa, että se pysyy melko paikallaan, mutta voin olla väärässä. Olisi harmi, jos ajan myötä alkuunuttaisi paljon soraa alle ja se alkaisi rapista ja keinua, kun kynnystä pitkin kävellään.
En tiedä, olen iloinen, että ihmiset jakavat huoliaan ja ajatuksiaan.