13 142 lukukertaa ·
10 vastausta
13k lukukertaa
10 vastausta
Ripustaa lämminvesivaraaja seinälle
Olen ostanut sata litran lämminvesivaraajan, joka on tarkoitus ripustaa seinälle. Se painaa noin 30 kiloa, ja vedellä täytettynä paino on yli 130 kg. Olen ajatellut käyttää mukana tulevia kiinnikkeitä ripustamiseen ja ruuvata täydellisesti kierteisellä kymmenen millimetrin ruuvilla.
Uskallanko ruuvata sen suoraan seinään, joka koostuu kipsilevystä ja on osb-levyn tukema? Kestääkö se?
Uskallanko ruuvata sen suoraan seinään, joka koostuu kipsilevystä ja on osb-levyn tukema? Kestääkö se?
OSB ei pidä sitä ylhäällä.
Olin ruuvannut yhden 45x70 tukipuun kahden tukipuun päälle ja kiinnittänyt sen siihen.
Näin me tehtiin, meillä on cc 600 tukipuiden välissä ja 12mm plywood. Laitoin sinne yhden tukipuun ja kiinnitin kiinnikkeen siihen, sitten yhden tukipuun alemmaksi, jonka päällä se lepää.
Olin ruuvannut yhden 45x70 tukipuun kahden tukipuun päälle ja kiinnittänyt sen siihen.
Näin me tehtiin, meillä on cc 600 tukipuiden välissä ja 12mm plywood. Laitoin sinne yhden tukipuun ja kiinnitin kiinnikkeen siihen, sitten yhden tukipuun alemmaksi, jonka päällä se lepää.
Kiitos vastauksesta, mutta eriävät mielipiteet eivät tee asiasta yhtään selvempää.
Itse olen sitä mieltä, että sen pitäisi kestää, mutta haluaa olla 100 prosenttisen varma. Herääminen yöllä ja huomatessaan, että lämminvesivaraaja on lattialla ja vettä suihkuaa joka suuntaan, ei ole toivottava tilanne. 
Riippuu varmaan siitä, millaista OSB-levyä on käytetty, monet tyypit ovat erittäin harvoja kuitujen osalta, itse varmaan ruuvaisin kiinni laudan/palkin kuitenkin, tulee myös murtovaikutus ruuviin, kun kipsi on kiinnikkeen ja OSB:n välissä.
(oma teoreettinen ideani!)
(oma teoreettinen ideani!)
MultiMan
Jäsen
· Västernorrland
· 6 815 viestiä
MultiMan
Jäsen
- Västernorrland
- 6 815 viestiä
Min 80L varaajani on kiinnitetty 4:llä 8mm ranskalaisella ruuvilla suoraan koolauksiin, lastulevyseinään. On pysynyt ongelmitta 55 vuotta, joten se on ainakin riittävästi. En itse koskaan kiinnittäisi lämminvesivaraajaa pelkästään levyyn, paitsi ehkä 30L. Onhan siellä putkiliitoksia, joihin ei halua liikettä.
Paras vastaus
Ei pidä kuunnella arvailuja. Juuri näiden levyjen ympärillä huhut liikkuvat säännöllisin väliajoin, missä kaikki tietävät, että se tai tuo ei kestä. Tässä tulee vastaus sadannenkolmannenkymmenennentoista kerran:

Ymmärrät itse, että jos kiinnität neljällä ruuvilla, olet täysin varma, ettei se tipu alas. Ja jos siirryt 8 mm ruuviin, sinulla on sekä henkselit, vyö että trikoot päällä.
Tietysti edellytys yllä olevalle on, että levysi on kiinnitetty runkorakenteeseen, mutta se ei todennäköisesti ole ongelma käytännössä.

Ymmärrät itse, että jos kiinnität neljällä ruuvilla, olet täysin varma, ettei se tipu alas. Ja jos siirryt 8 mm ruuviin, sinulla on sekä henkselit, vyö että trikoot päällä.
Tietysti edellytys yllä olevalle on, että levysi on kiinnitetty runkorakenteeseen, mutta se ei todennäköisesti ole ongelma käytännössä.
Kiitos siitä, juuri mitä olen etsinyt! Minulla on taipumus "ylitehdä" asioita korjatessani (esim. jos ohjeessa sanotaan vähintään neljä ruuvia, laitan kahdeksan), mutta yritän opetella välttämään sitä. Silloin data ja numerot ovat suuri apu. Nyt lämpövaraaja nousee ylös viikonloppuna. Kiitos jälleen!MathiasS sanoi:
Ei pidä kuunnella arvailuja. Juuri näiden levyjen osalta kiertää säännöllisesti huhut, jossa kaikki muka tietävät, että se tai tuo ei kestä. Tässä tulee ratkaisu sadanviidenkymmenennen kerran:
[bild]
Ymmärrät itse, että jos kiinnität neljällä ruuvilla, olet täysin varma, ettei se putoa alas. Ja jos käytät 8mm ruuveja, sinulla on sekä henkseleitä, vyötä että trikoota päälläsi.
Tietysti edellyttää, että levysi ovat kiinni koolauksissa, mutta se ei todennäköisesti ole ongelma käytännössä.
Esimerkki hyvästä ruuvista. On olemassa muitakin merkkejä, jotka ovat myös mukavia (kuten Essve ja Jetting).
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-hex-2000038518
Varmista vain, että sinulla on kierre siinä kohtaa, missä sitä tarvitset ruuvissa.
Luultavasti käyttäisin 8mm ja esiporaisin vähän.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-hex-2000038518
Varmista vain, että sinulla on kierre siinä kohtaa, missä sitä tarvitset ruuvissa.
Luultavasti käyttäisin 8mm ja esiporaisin vähän.
Klikkaa tästä vastataksesi