Olen ostanut sata litran lämminvesivaraajan, joka on tarkoitus ripustaa seinälle. Se painaa noin 30 kiloa, ja vedellä täytettynä paino on yli 130 kg. Olen ajatellut käyttää mukana tulevia kiinnikkeitä ripustamiseen ja ruuvata täydellisesti kierteisellä kymmenen millimetrin ruuvilla.
Uskallanko ruuvata sen suoraan seinään, joka koostuu kipsilevystä ja on osb-levyn tukema? Kestääkö se?
 
OSB ei pidä sitä ylhäällä.
Olin ruuvannut yhden 45x70 tukipuun kahden tukipuun päälle ja kiinnittänyt sen siihen.
Näin me tehtiin, meillä on cc 600 tukipuiden välissä ja 12mm plywood. Laitoin sinne yhden tukipuun ja kiinnitin kiinnikkeen siihen, sitten yhden tukipuun alemmaksi, jonka päällä se lepää.
 
Osb, spån eller plyfa pitää LÄTT sen ylhäällä. Voit pitää 200 litran lämpressä yhdessä 6mm ruuvissa.
 
Kiitos vastauksesta, mutta eriävät mielipiteet eivät tee asiasta yhtään selvempää. :thinking: Itse olen sitä mieltä, että sen pitäisi kestää, mutta haluaa olla 100 prosenttisen varma. Herääminen yöllä ja huomatessaan, että lämminvesivaraaja on lattialla ja vettä suihkuaa joka suuntaan, ei ole toivottava tilanne. :dizzy:
 
S Slas sanoi:
Kiitos vastauksesta, mutta erilaiset käsitykset eivät tee asiaa selkeämmäksi. :thinking:
Minäkin olen sitä mieltä, että sen pitäisi kestää, mutta haluaisin olla 100-prosenttisen varma. Herätä yöllä säiliö lattialla ja vesi suihkuamassa joka suuntaan ei ole toivottavaa. :dizzy:
Minäkin ajattelin samoin.
 
P
Riippuu varmaan siitä, millaista OSB-levyä on käytetty, monet tyypit ovat erittäin harvoja kuitujen osalta, itse varmaan ruuvaisin kiinni laudan/palkin kuitenkin, tulee myös murtovaikutus ruuviin, kun kipsi on kiinnikkeen ja OSB:n välissä.
(oma teoreettinen ideani!)
 
MultiMan
Min 80L varaajani on kiinnitetty 4:llä 8mm ranskalaisella ruuvilla suoraan koolauksiin, lastulevyseinään. On pysynyt ongelmitta 55 vuotta, joten se on ainakin riittävästi. En itse koskaan kiinnittäisi lämminvesivaraajaa pelkästään levyyn, paitsi ehkä 30L. Onhan siellä putkiliitoksia, joihin ei halua liikettä.
 

Paras vastaus

Ei pidä kuunnella arvailuja. Juuri näiden levyjen ympärillä huhut liikkuvat säännöllisin väliajoin, missä kaikki tietävät, että se tai tuo ei kestä. Tässä tulee vastaus sadannenkolmannenkymmenennentoista kerran:



Ymmärrät itse, että jos kiinnität neljällä ruuvilla, olet täysin varma, ettei se tipu alas. Ja jos siirryt 8 mm ruuviin, sinulla on sekä henkselit, vyö että trikoot päällä.

Tietysti edellytys yllä olevalle on, että levysi on kiinnitetty runkorakenteeseen, mutta se ei todennäköisesti ole ongelma käytännössä.
 
  • Tykkään
Erik.Link ja 5 muuta
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sanoi:
Osb, lastulevy tai vaneri pitää sen HELPOSTI ylhäällä. Voit kiinnittää 200 litran varaajan YHDEN 6mm ruuvilla.
Kirjoitusvirhe: 2 ruuvia 200 litran, YKSI 100 litran.
 
MathiasS MathiasS sanoi:
Ei pidä kuunnella arvailuja. Juuri näiden levyjen osalta kiertää säännöllisesti huhut, jossa kaikki muka tietävät, että se tai tuo ei kestä. Tässä tulee ratkaisu sadanviidenkymmenennen kerran:

[bild]

Ymmärrät itse, että jos kiinnität neljällä ruuvilla, olet täysin varma, ettei se putoa alas. Ja jos käytät 8mm ruuveja, sinulla on sekä henkseleitä, vyötä että trikoota päälläsi.
Tietysti edellyttää, että levysi ovat kiinni koolauksissa, mutta se ei todennäköisesti ole ongelma käytännössä.
Kiitos siitä, juuri mitä olen etsinyt! Minulla on taipumus "ylitehdä" asioita korjatessani (esim. jos ohjeessa sanotaan vähintään neljä ruuvia, laitan kahdeksan), mutta yritän opetella välttämään sitä. Silloin data ja numerot ovat suuri apu. Nyt lämpövaraaja nousee ylös viikonloppuna. Kiitos jälleen!
 
  • Tykkään
Slas
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.