1 686 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Lisärajoitus lattialle, mitoitus ?
Hei.
Olen rakentamassa pohjakerrosta ja aion ostaa modulirakenteisen talon osissa.
Olen muurannut kellarikerroksen ja muuri + sokkeli ja "pohjakerroksen kehys" ovat modulitalon piirustuksen mukaisesti +/- 2 mm.
Mutta en ymmärrä, miten lattia saa tukea alhaalta lyhyillä sivuilla, joten ajattelin laittaa sinne säännön linjana (En halua/voi laittaa poikkipuita lattialämmitysputkien vuoksi). 170 seinäsääntö piirustuksen mukaan seisoo suoraan seisovien 45x220 päällä. 22+8 mm lattia kohtaa seinäsäännön. Sitten tulee vielä 45x45 seinäsääntö, mutta se on vaakasuorassa.
Muuten voisi ajatella, että 22 mm lattialastulevy voisi mennä aivan ulos asti ja 170 seinä asetettaisiin siihen, mutta mielestäni se ei vaikuta hyvältä eikä se ole myöskään piirretty niin...
Ajattelin laittaa sinne 45x70, mutta onko se oikea mitoitus? Vai pitäisikö nostaa 95? Katso kuva (ei mittakaavassa lainkaan).
Lattia alhaalta päin on 22 mm lattialastulevy + 8 mm laminaatti.
Hei hei...
Olen rakentamassa pohjakerrosta ja aion ostaa modulirakenteisen talon osissa.
Olen muurannut kellarikerroksen ja muuri + sokkeli ja "pohjakerroksen kehys" ovat modulitalon piirustuksen mukaisesti +/- 2 mm.
Mutta en ymmärrä, miten lattia saa tukea alhaalta lyhyillä sivuilla, joten ajattelin laittaa sinne säännön linjana (En halua/voi laittaa poikkipuita lattialämmitysputkien vuoksi). 170 seinäsääntö piirustuksen mukaan seisoo suoraan seisovien 45x220 päällä. 22+8 mm lattia kohtaa seinäsäännön. Sitten tulee vielä 45x45 seinäsääntö, mutta se on vaakasuorassa.
Muuten voisi ajatella, että 22 mm lattialastulevy voisi mennä aivan ulos asti ja 170 seinä asetettaisiin siihen, mutta mielestäni se ei vaikuta hyvältä eikä se ole myöskään piirretty niin...
Ajattelin laittaa sinne 45x70, mutta onko se oikea mitoitus? Vai pitäisikö nostaa 95? Katso kuva (ei mittakaavassa lainkaan).
Lattia alhaalta päin on 22 mm lattialastulevy + 8 mm laminaatti.
Hei hei...
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos 45x70 sääntö kiinnitetään ruuveilla tai nauloilla rinnakkain ja 45x220 palkin sivulle, niin mitta riittää. Ylhäältä tuleva kuorma on todennäköisesti noin 75 kg metriä kohti. Kunnon ruuvilla (6x80) joka 300 mm kohdalla olet ylimitoittanut.
Kiitos vastauksesta, se kuulostaa hyvältä ja ajattelin ruuvata + PU liima mutta voin varmaan jättää liiman pois : )J justusandersson sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi