1 321 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Milloin asentaa ulkokulmat?
Ehkä outo kysymys. Olen lukemassa siitä, miten rakennetaan seiniä eri materiaaleista jne., saadakseni vähän enemmän lihaa luiden ympärille. Ei ole mitään projektia meneillään, mutta tunnen, että haluan yksinkertaisesti osata enemmän.
Jotain mikä ei ole vielä oikein jäänyt mieleen, on milloin käytetään erilaisia ulko- (ja myös sisä-)kulmia. Esimerkiksi tapetrim, nocoat, aquabead ja kaikki mitä siellä on. Luulin aluksi, että se oli paljon seinän "rakenteen" vahvistamiseksi. Mutta onko kyseessä oikeastaan enemmän siitä, että kulmien pitäisi kestää enemmän iskua yksinkertaisesti?
Voisiko joku selittää tämän minulle pedagogisesti? Olen katsellut videoita, kun he asentavat ulkokulmia, ja olen lukenut niistä - mutta en tarkalleen milloin niitä tulee ja ei tule käyttää.
Hyvää joulua!
Jotain mikä ei ole vielä oikein jäänyt mieleen, on milloin käytetään erilaisia ulko- (ja myös sisä-)kulmia. Esimerkiksi tapetrim, nocoat, aquabead ja kaikki mitä siellä on. Luulin aluksi, että se oli paljon seinän "rakenteen" vahvistamiseksi. Mutta onko kyseessä oikeastaan enemmän siitä, että kulmien pitäisi kestää enemmän iskua yksinkertaisesti?
Voisiko joku selittää tämän minulle pedagogisesti? Olen katsellut videoita, kun he asentavat ulkokulmia, ja olen lukenut niistä - mutta en tarkalleen milloin niitä tulee ja ei tule käyttää.
Hyvää joulua!
Paras vastaus
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 286 viestiä
Silloin täytyy olla sääntö nurkassa joka tapauksessa, joten nämä listat ovat vain kipsilevyn vahvistamista vastaan esimerkiksi lasten, vaimojen, eläinten yms. hyökkäyksiä, jotka eivät tiedä kuinka paljon kipsiseinä kestää. (Sillä ei ole mitään tekemistä kömpelöiden miesten kanssa, jotka törmäävät nurkkiin laudoilla, pöydillä ym.) 
Normaalisti runko tehdään ja runkorakenteeseen asetetaan sitten kipsi tai OSB/plyfa/råspont ja sitten kipsi. Ulkonurkkiin sitten sopiva vahvistus riippuen siitä, minkälaisia vaurioita arvioidaan. Autotallissa laitoin pellitys, talossa itsestään kiinnittyvät muovilistat, joissa on ohut metallilevy. Jos paikka ei ole vaarassa vahingoittua tai liikkua, voi vain tasoittaa.
Listojen jälkeen tasoitetaan ja hiotaan. Lopuksi maalataan/tapetoidaan.
Normaalisti runko tehdään ja runkorakenteeseen asetetaan sitten kipsi tai OSB/plyfa/råspont ja sitten kipsi. Ulkonurkkiin sitten sopiva vahvistus riippuen siitä, minkälaisia vaurioita arvioidaan. Autotallissa laitoin pellitys, talossa itsestään kiinnittyvät muovilistat, joissa on ohut metallilevy. Jos paikka ei ole vaarassa vahingoittua tai liikkua, voi vain tasoittaa.
Vähän siihen suuntaan, mitä ajattelin. Joten yleisesti voidaan ehkä sanoa, että ulkokulmat käytetään enemmän julkisissa tiloissa ja tiloissa, joissa (kuten sanottu) on vaarana saada vähän enemmän iskuja. Ja niitä ei siis oikeastaan koskaan tarvita sisätiloissa tavallisessa asunnossa... Tyyppisesti. Tullut hieman viisaammaksi nyt, kiitos!R Robert-san01 sanoi:Silloin pitää olla säännöt kulmassa joka tapauksessa, joten nämä listat ovat vain vahvistamaan kipsiä hyökkäyksiltä, kuten lapsilta, vaimoilta, eläimiltä ym., joilla ei ole tunnetta siitä, kuinka paljon kipsiseinä kestää. (Ei ehdottomasti mitään tekemistä kömpelöiden miesten kanssa, jotka törmäävät kulmiin laudoilla, pöydillä jne.)
Normaalisti tukirakenteisiin asetetaan sitten kipsiä tai OSB-levyä/mäntyä/raakalautaa ja sitten kipsiä. Ulkokulmissa sitten sopiva vahvistus, riippuen siitä, millaisia vahinkoja odotetaan. Autotallissa laitoin metallivahvikkeen, talossa muoviset itseliimautuvat listat, joissa on ohut metallilevy. Jos paikka ei ole vaarassa vaurioitua tai liikkua, voi vain tasoittaa.
Klikkaa tästä vastataksesi