2 255 lukukertaa ·
6 vastausta
2k lukukertaa
6 vastausta
Salaperäinen välipohja saa askeleet kaikumaan
Hei,
Asumme talossa, joka on rakennettu vuonna 1958, ja olemme pitkään reagoineet siihen, että tietyissä yläkerran huoneissa jokainen askel tuottaa massiivisen jyskyttävän äänen koko talossa. Nyt olemme joutuneet avaamaan yhden lattian pienen vesivahingon vuoksi, ja tämä on mitä näemme (sahanpuru on poistettu avatussa kohdassa, mutta näette lattian alta, miltä se näyttää):

https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0
Lattia on siis jonkinlainen pitkittäinen masoniitti-sandwich-rakenne. Alalattiaa ei ole, vaan mäntylattia on asennettu suoraan masoniittilaatikoiden päälle. Jälkeenpäin on joku asentanut lattian päälle, joka oli asennettu oikein.
Minulla on kaksi kysymystä, joihin toivon jonkun voivan auttaa:
1. Mikä tyyppi lattia tämä on? Onko sillä joku nimi?
2. Onko olemassa jotain (suurempaa tai pienempää), mitä voisin tehdä vähentääkseni lattian resonanssia?
Kiitollinen vastauksista,
Anders
Asumme talossa, joka on rakennettu vuonna 1958, ja olemme pitkään reagoineet siihen, että tietyissä yläkerran huoneissa jokainen askel tuottaa massiivisen jyskyttävän äänen koko talossa. Nyt olemme joutuneet avaamaan yhden lattian pienen vesivahingon vuoksi, ja tämä on mitä näemme (sahanpuru on poistettu avatussa kohdassa, mutta näette lattian alta, miltä se näyttää):

https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0
Lattia on siis jonkinlainen pitkittäinen masoniitti-sandwich-rakenne. Alalattiaa ei ole, vaan mäntylattia on asennettu suoraan masoniittilaatikoiden päälle. Jälkeenpäin on joku asentanut lattian päälle, joka oli asennettu oikein.
Minulla on kaksi kysymystä, joihin toivon jonkun voivan auttaa:
1. Mikä tyyppi lattia tämä on? Onko sillä joku nimi?
2. Onko olemassa jotain (suurempaa tai pienempää), mitä voisin tehdä vähentääkseni lattian resonanssia?
Kiitollinen vastauksista,
Anders
Viimeksi muokattu:
Paras vastaus
Hei Anders! Voisiko se olla Mockfjärdin elementtitalo? Tällaisia taloja näkee byggahus-foorumissa joskus. Joten on varmasti mahdollista etsiä historiallista tietoa vanhoista foorumiketjuista. Kuvan perusteella ja yleisillä puusepäntaidoilla sanoisin, että lattia näyttää olevan harvinaisen hyvässä kunnossa kaikkien näiden vuosien jälkeen. Ja että sahanpuru ei ole painunut kasaan. Mahdollisesti lattialaudat ovat irronneet palkeista. Arvatenkin kolinat kuuluvat lattialaudasta. Ne pitää siis liimata kiinni. Mutta varmasti tulee useita viestejä, jotka tietävät paremmin. Ehkä helpointa on kokeilla liimata kiinni jokin irrottamasi lauta. Ja kuunnella, onko ääni hiljentynyt.
Se on elementtitalo. On riski, että lattian kantavuus tuhoutuu, jos siihen tehdään toimenpiteitä. Olkaa varovaisia siinä, miten toimitte!
Vaikea sanoa, mikä ääni on kyseessä, asun itse elementtitalossa enkä ole kokenut ongelmia minkään "metelöinnin" kanssa välipohjissa.
Vaikea sanoa, mikä ääni on kyseessä, asun itse elementtitalossa enkä ole kokenut ongelmia minkään "metelöinnin" kanssa välipohjissa.
Kiitos vastauksesta! Foorumin selailun jälkeen vaikuttaa selvältä, että kyseessä on elementtitalo, mielenkiintoista!
Olen joutunut avaamaan hieman kosteuden takia, mutta paras ratkaisu vaikuttaa olevan palauttaa ja liimata/ruuvata lattia-kipsilevy ja sitten asentaa uusi lattia sen päälle.
Olen joutunut avaamaan hieman kosteuden takia, mutta paras ratkaisu vaikuttaa olevan palauttaa ja liimata/ruuvata lattia-kipsilevy ja sitten asentaa uusi lattia sen päälle.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 viestiä
Näyttää siltä, että myös lattialaudat ovat osa kantavaa rakennetta täällä. Masoniitti näyttää olleen liimattu lautojen uriin.
Korrekti, kuten tulkitsen, koko talo on rakennettu näistä elementeistä. Jokainen elementti koostuu kahdesta laudasta ja kahdesta masoniitista, ja elementti on täytetty sahanpurulla. Yksi elementti on noin 3-4 m pitkä. Koko talo, mukaan lukien sisä- ja ulkoseinät, on koottu legojen tavoin näistä elementeistä. Tämä tarkoittaa, että kaikki ja ei mikään on kantavaa talossa. Tavallinen talo 50-luvulta aina 80-luvulle.
Tämä foorumi on kultakaivos. Tunnissa olen oppinut enemmän talostani kuin mitä mikään piirustus tai tarkastaja olisi voinut kertoa.
Tämä foorumi on kultakaivos. Tunnissa olen oppinut enemmän talostani kuin mitä mikään piirustus tai tarkastaja olisi voinut kertoa.
Ja voin nyt lisätietoihin tutustumisen jälkeen todeta, että ääniongelma johtuu siitä, että joku on purkanut seinän lattian alla ääniä aiheuttaen ja tehnyt keittiön siitä, mikä on luultavasti ollut pieni keittiö ja pieni ruokahuone. Laittamalla palkki kattoon minun pitäisi päästä eroon ongelmasta.
Löysin blogin täsmälleen samanlaisesta talosta, jolla oli täsmälleen sama ongelma:
http://www.westlings.nu/?page=34

Löysin blogin täsmälleen samanlaisesta talosta, jolla oli täsmälleen sama ongelma:
http://www.westlings.nu/?page=34
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi