3 120 lukukertaa ·
8 vastausta
3k lukukertaa
8 vastausta
Laudaseinän korjaus
Hei.. uutta täälläpäin, joten toivottavasti tämä on oikea paikka foorumissa!
Ostin talon avopuolisoni kanssa viime vuoden heinäkuussa ja olemme nyt hoitaneet isot asiat ja ajattelimme aloittaa laajennuksen.
Laajennus on laudoitettu seinä huopakatolla, ja 2 kerrosta ponttilautaa (22mm). Siinä ei ole yläkertaa, vaan pelti kattaa suoraan.
Ongelma on nyt, että katto on ilmeisesti vuotanut vettä monta vuotta sitten. Noin 1 neliömetri kattoa ja 3 neliömetriä seinästä on lahonnut ja epäilen, että osa seinästä on menettänyt kantokykynsä, koska katto joustaa hieman nyt.
Olen utelias, miten ja missä järjestyksessä minun pitäisi tehdä kaikki korjatakseni tämän?
Pitäisikö minun vahvistaa nurkissa ja laittaa 45x220 tai vastaava kattopalkki ja sitten vaihtaa kaikki alla oleva 600cc-järjestelmään vai pitäisikö minun vain vaihtaa huonot osat ja toivoa, että se kestää?
Koska tämä on vanha seinä, ajattelin eristää ja laittaa höyrymuovin, mutta en tiedä, miten liittäisin sen kaikki yhteen? Joitain vinkkejä??
Ostin talon avopuolisoni kanssa viime vuoden heinäkuussa ja olemme nyt hoitaneet isot asiat ja ajattelimme aloittaa laajennuksen.
Laajennus on laudoitettu seinä huopakatolla, ja 2 kerrosta ponttilautaa (22mm). Siinä ei ole yläkertaa, vaan pelti kattaa suoraan.
Ongelma on nyt, että katto on ilmeisesti vuotanut vettä monta vuotta sitten. Noin 1 neliömetri kattoa ja 3 neliömetriä seinästä on lahonnut ja epäilen, että osa seinästä on menettänyt kantokykynsä, koska katto joustaa hieman nyt.
Olen utelias, miten ja missä järjestyksessä minun pitäisi tehdä kaikki korjatakseni tämän?
Pitäisikö minun vahvistaa nurkissa ja laittaa 45x220 tai vastaava kattopalkki ja sitten vaihtaa kaikki alla oleva 600cc-järjestelmään vai pitäisikö minun vain vaihtaa huonot osat ja toivoa, että se kestää?
Koska tämä on vanha seinä, ajattelin eristää ja laittaa höyrymuovin, mutta en tiedä, miten liittäisin sen kaikki yhteen? Joitain vinkkejä??
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinulla ei ole mitään piirustuksia, suunnitelmia ja osioita, jotta voisi nähdä missä tämä sijaitsee talossa?
Ehdottomasti!J justusandersson sanoi:
Vähän vanhat mutta kyllä.
Pinta-ala, joka mainitaan "håll", on missä ongelma on. Seinän vieressä oleva ovi on ulkoseinän sisäpuolella. Julkisivu ei ole kärsinyt mitään vahinkoa tästä.
Toivottavasti tämä auttaa jotain. Muussa tapauksessa sano vain.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Luulen, että sinun täytyy poistaa kaikki lahonneet laudat. Sinun täytyy varmasti poistaa osa spontat virke nähdäksesi sen. Jos suuri osa seinästä on huono, mielestäni ehdotuksesi 45x220 tukipuu yläosassa ja sitten pystysuorat tukipuut c/c 600 ovat hyvä, muuten voit tehdä rajoitetumman korjauksen.
Näyttää siltä, että mitä enemmän repin nyt, sitä enemmän ongelmia löydän.
Toisaalta olen löytänyt toisen ongelman..
Olen 100 varma siitä, miten laittaa uusi pappia ym. ulkopuolelta, mutta koska siinä on iso metallikappale ja näyttää olevan isoja lahovaurioita katossa, mietin hieman, miten maailmassa voisin korjata pappia/råspontia sisäpuolelta ilman, että nostan koko katon pois ulkopuolelta...
Toisaalta olen löytänyt toisen ongelman..
Olen 100 varma siitä, miten laittaa uusi pappia ym. ulkopuolelta, mutta koska siinä on iso metallikappale ja näyttää olevan isoja lahovaurioita katossa, mietin hieman, miten maailmassa voisin korjata pappia/råspontia sisäpuolelta ilman, että nostan koko katon pois ulkopuolelta...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 viestiä
Onko sama katto koko talossa, vai ovatko eteinen ja laajennus viereisessä huoneessa erillään muusta? Jos kyseessä on jälkimmäinen, voisi ehkä olla syytä vaihtaa koko katto kunnolla. Toisaalta, jos koko katto on yksi ja sama, saattaa silti olla syytä vaihtaa se...
Raakapontin ja huovan vaihtaminen ilman että koskee peltikattoa kuulostaa joka tapauksessa vaikealta manööveriltä.
Raakapontin ja huovan vaihtaminen ilman että koskee peltikattoa kuulostaa joka tapauksessa vaikealta manööveriltä.
Plåttaket är i väldigt bra skick. Vet faktiskt inte varifrån fukten kommit men är nog bra många år innsn det taket kom till. Plåttaket är den utbyggnaden endast. Resten är ett annat.Nötegårdsgubben sanoi:
Är det samma tak på hela huset, eller är hallen och utbyggnaden i rummet bredvid separat från resten? Om det är det senare är det kanske läge att byta hela det taket ordentligt. Å andra sidan, är hela taket ett och samma kanske det ändå är läge att byta det...
Att byta råspont och papp utan att röra plåttaket låter hur som helst som en svår manöver.
Planen är att bygga ut på detta tak inom ett par år så det bäst just nu är kanske att bara ta bort det skadade försiktigt, laga pappen där den är paj med åldersbeständig tejp (skarvtejp) o sen släppa på osv eller plywood där råsponten är borttagen? Tills man kan byta ut plåttaket eller bygga en våning på det.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos pohjapontti ja huopa pellin alla ovat huonossa kunnossa, sinun on nostettava pelti pois. Pelkän huovan paikkauksen yritys on tuomittu epäonnistumaan. Sinun on myös nähtävä vaurion koko laajuus. Jos olet varovainen, saatat ehkä avata pellin saumat niin, että voit käyttää sitä uudelleen.
Paras vastaus
Jos aikaa, rahaa ja voimia on, ehkä on aika aloittaa uudelleenrakentaminen jo nyt. Sen sijaan, että käyttäisit rahaa ja aikaa korjaukseen, joka näissä olosuhteissa vaikuttaa melko hankalalta, vain purkaaksesi muutaman vuoden kuluttua.
Klikkaa tästä vastataksesi


