Byggahus.se
Gott folk.

Målar vardagsrum vitt i väggar och tak. Det bästa ordet jag kan komma på för att beskriva resultatet är.. zebra! Just det.. stora fina ränder i hela rummet. :rolleyes:

Utrustningen består av roller + skaft och färgen är från nordsjö.

Så här gör jag, vilket tydligen är fel, men hur ska jag göra i stället??

Vägg: Doppar ner nästan halva rollern i hinken, målar en "våd" lika bred som rollern, jämte våden innan. Rollar lite över skarven mellan våderna, osv. = randigt.

Tak: Målar från ena kortsidan till andra kortsidan, en "våd" i taget, rollar lite över skarven, osv = randigt.

Eller ska man måla ett större parti och sen dra me rollern efteråt för att försöka få det jämt eller vad är bästa tekniken egentligen??

Har läst att vissa får bättre resultat genom att skippa förlängningsskaftet, men det känns jobbigt, så det borde ju ändå vara bäst att lära sig använda det.

Övning ger färdighet tänkte jag,, men nu har jag målat taket tre gånger och det vill sig inte, skadar det att måla för många gånger eller kan man prova vidare???

På väggarna har jag satt en tunnare (läs billigare) variant av easy cover och där har jag också målat tre-fyra gånger... börjar tröttna..

/ Sandberg
 
Slutar du med att rolla varje "våd" åt samma håll?

Jag brukar stryka ut färg på en del av tak/vägg och sedan rolla med mellantorr roller från början på ytan, åt samma håll. Sedan aldrig gå tillbaka och greja, utan bara jobba vidare åt ett håll.
 
Ja jag avslutar med att gå från golv till tak med rollern. Det som gör att det är randigt är att våderna respektive skarvarna inte riktigt får samma yta. Hur långt brukar du måla ungefär innan du går tillbaks?
 
Inte särskilt långt. Någon meter eller så innan jag börjar se till att efterrolla och få det jämnt. Färgen får ju inte börja torka.
 
Vi har målat i stort sett alla rum i vårat hus och har hunnit skaffa lite erfarenhet, det jag kan tänka mig är att du använder för lite färg för då kan det bli randigt.

Jag brukar försöka använda så mycket färg som bara är möjligt utan att det blir rinningar, då spelar det ingen roll om man avslutar uppåt eller nedåt eller blandat, för varje våd så överlappar jag lite och sedan drar jag över några våder bakåt för att jämna till och inte få skarvar/rinningar.

Vi har använt både dyr färg från Caparol och billig färg från Byggmax utan att få Zebramönster.

Från början gjorde vi misstaget att måla för tunna lager och då blir det randigt oavsett hur många lager vi lade på. Två TJOCKA lager täckfärg funkar finfint.
 
Jesca_j skrev:
Från början gjorde vi misstaget att måla för tunna lager och då blir det randigt oavsett hur många lager vi lade på. Två TJOCKA lager täckfärg funkar finfint.
Okej jag tycker jag har tagit hyfsat mycket färg, men kanske ska prova en gång till med ett ännu flödigare lager. Tack för tipset!
 
Snailman
Jesca_j skrev:
Vi har använt både dyr färg från Caparol och billig färg från Byggmax utan att få Zebramönster.
Caparol tillverkar byggmax färg (åtminstone uteakrylat), så i verkligheten har ni kanske bara provat en färg:confused:
 
Randigt blir det om man har för lite färg, drar fram och tillbaka så man tillstut rollar tort och rollar för långsamt så färgen hinner börja torka; vi snackar minuter med vattenbaserat. Ju mattare färg desto mindre randigt, ju mer gräng desto mindre randigt. Vi har målat våra tak med filtroller då jag avskyr gräng...jag kan säga att då blir man expert på hur man ska måla för att få så lite ränder som möjligt...alla proffs sa att det inte överhuvudtaget går att måla med slät roller...och det kan jag säga att med halvblank färg hade de rätt. Med helmatt gick det att få ett hyfsat resultat (med det menar jag att det i visst släpljus ändå går att se vissa skiftningar på vissa ställen) med tre-fyra strykningar. Vi målade två personer från var sitt håll och möttes på takets mitt (en rollade så det ej blev en skarv) våder om kanske 70-80 cm bredd så snabbt vi bara kunde i en riktning, utan att gå tillbaka och korrigera det minsta lilla och med så mycket färg att det i princip började drälla ner från rollern. En rollerlåda så hela rollern kan mättas med färg är ett måste.
Jaaa så gjorde vi och jag är nöjd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.