15 387 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Glasfiberväv
Skall sätta upp glasfiberväv på gips och sen måla.
1. Har hört att fiberväv+gips suger extremt mycket och att vissa säger att man måste grunda en gång innan och sedan limma upp fiberväven ? Eller sitter tapeten bra om jag målar efter det att limmet torkat?
2. Hörn. Har lagt fiberremsa och spacklat. Hur lägger jag fiberväven i hörn ? Skall jag låta den sluta i hörnet eller låter jag den lämpligen gå över och istället skarva mitt på väggen? Vilket rekommenderas.
3. Kommer "rolla" på klistret på väggen och därefter sätta på fiberväven. Måste väl funka eller ? sedan stryker man ut bubblor etc på samma vis som vanlig tapet?
Vill göra det så enkelt som möjligt !
1. Har hört att fiberväv+gips suger extremt mycket och att vissa säger att man måste grunda en gång innan och sedan limma upp fiberväven ? Eller sitter tapeten bra om jag målar efter det att limmet torkat?
2. Hörn. Har lagt fiberremsa och spacklat. Hur lägger jag fiberväven i hörn ? Skall jag låta den sluta i hörnet eller låter jag den lämpligen gå över och istället skarva mitt på väggen? Vilket rekommenderas.
3. Kommer "rolla" på klistret på väggen och därefter sätta på fiberväven. Måste väl funka eller ? sedan stryker man ut bubblor etc på samma vis som vanlig tapet?
Vill göra det så enkelt som möjligt !
1. Väv på gips suger bra men jag tror inte man behöver grunda innan man klistrar på väven.
2. Jag brukar lägga kant-i-kant i hörn, innan jag målar lägger jag en sträng fogmassa som jag stryker in i hörnet. Jag tycker det är lättare att få till skarpa hörn på detta sätt än om man lägger väven "runt" hörnet.
3. Det ska nog funka
2. Jag brukar lägga kant-i-kant i hörn, innan jag målar lägger jag en sträng fogmassa som jag stryker in i hörnet. Jag tycker det är lättare att få till skarpa hörn på detta sätt än om man lägger väven "runt" hörnet.
3. Det ska nog funka
Jag mättade min vägg ett par gånger innan jag satte väv under under ett fönster. Väggen bakom var målad med oljefärg och sedan bredspacklad tunt och så slipad. Jag lade nog 3 lager innan jag kände mig safe. Sedan på med ett lager vått och satte väven.
Ändå så är det lite släpp i väven. För min del spelade det ju mindre roll eftersom det var bakom ett element men på en hel vägg skulle jag inte chansa. Asjobbigt att göra om när det handlar om väv. Skulle du få bom i tapeten så kan du altid spruta in vävlim med en spruta bakom väven och hoppas att det fäster.
Ändå så är det lite släpp i väven. För min del spelade det ju mindre roll eftersom det var bakom ett element men på en hel vägg skulle jag inte chansa. Asjobbigt att göra om när det handlar om väv. Skulle du få bom i tapeten så kan du altid spruta in vävlim med en spruta bakom väven och hoppas att det fäster.
jag kan instämma med förgående talare (J_orsa) men kom ihåg att kolla om hörnet är rakt annars måste du dra ett streck med vattenpass lr laser om du har tillgång till det på "nästa" vägg (ca 98cm från hörnet om väven är 100cm bred, så skär du i hörnet igen, alltså du utgår från strecket) för att väven i hörnet ska gå ihop med varandra... för får du det snett i hörnet så är det garanterat inte rakt i följande!...
hoppas du förstår vad jag menar.
hoppas du förstår vad jag menar.
fin struktur är lite svårare att få ett bra resultat med, brukar bli lite blåsor men det är bara att sätta lampan efter väggen och så skär du ett snitt i dom (mitt i)längs med mönstret och pilla in lite limm så blir det bra! andvänd en stark lampa när du hänger väven och se till att du verkligen drar ut alla luftbubblor som blir...
Med en "plastspackel" OBS! ingen tapetborste! då lär du nog hitta väven på golvet nästa dag...
-skarverna sätter du kant i kant och i mönster. Se till att du sätter väven kant i kant före du börjar dra fast den...
så ska du se att det går bra det här
Med en "plastspackel" OBS! ingen tapetborste! då lär du nog hitta väven på golvet nästa dag...
-skarverna sätter du kant i kant och i mönster. Se till att du sätter väven kant i kant före du börjar dra fast den...
så ska du se att det går bra det här
4. Ja! En kompis vill ha fiskbensväven medan jag tycker den är apful och kör helt slätt.carax skrev:
5. Överlappning är inte snyggt. Men för att få till en snygg skarv kan du överlappa ngn cm och sen skära igenom båda två och ta bort dom lösa remsorna. Då får du perfekt passform!
Skulle du hitta blåsor i väven när det torkat, kan du spaya vatten och pilla upp väven. På med mer lim och på med väven igen! Förutsatt att du inte hunnit måla... Och att limmet är vattenlösligt!
Klicka här för att svara