Ska flytta till nybyggt radhus men har ett dilemma gällande den vita färgsättningen i kök och vardagsrum. Samtliga snickerier i form av dörrfoder, dörrar, fönster samt golvlister är fabriksmålade i färgkoden S0502-Y. Det är en vit standardfärg som drar åt det gula hållet. De fabriksmålade delarna kan jag inte ändra på förutom att golvlisten kan bytas till ek.

Köket ingår i en öppen planlösning vilket framgår av bilderna nedan.
http://bostad.skanska.se/Views/Static/ImageList.aspx?epiid=5759&listname=Images

Mitt dilemma är att jag inte gillar S0502-Y men är rädd för att en kallare vit (t.ex. S0500-N) på väggarna kommer att göra så alla fabriksmålade snickerier framstår som nikotingula. Har försökt hitta ett mellanting av vit färg, och en variant som JM använder i deras bostäder är 0601-Y13R glans 7. Har dock inte sett den i verkligheten så ingen aning hur den upplevs.

När det gäller kökets skåpsluckor är även det lurigt eftersom de dels finns som standard (S1002-Y) men även i kritvitt (S0300-N). Kritvitt matchar vitvarorna bättre men då kanske kontrasten gentemot de vita färgerna på väggar och snickerier blir ännu tydligare.

Tänkte mest kolla om någon av er varit i liknande situation (med olika vitgula nyanser) och kanske få förslag på hur man bör tänka ?

Det är ju som du säger att om du väljer att måla väggarna i S0500 och köket i liknande kulor så kommer ju lister och foder att se gula ut.

Men om du byter till dessa färgerna endast i den öppna planlösningen så kanske du kan måla foder dylikt själv vid senare tillfälle? Att gå på ett mellanting tror jag inte är någon bra lösning.

Jag har själv en kollega som hade samma dilemma nyligen, men han satsade på 0500 och målade sedan de fabriksmålade delarna efterhand.

Personligen tycker jag det är ganska viktigt att vitvarorna matchar färgmässigt.

Varför gillar du inte S0502-Y? Har du haft den uppmålad på en hel vägg någon gång?

EDIT: ska kanske tillföra tråden något också: är du extremt noga med att allt ska matcha så får du måla om listerna och välja S0300-N till väggar och luckor. Är man så färgkänslig att man upplever S0502-Y som en oacceptabel "nikotingul" så kommer du aldrig att hitta något mellanting som matchar både lister och luckor.

Redigerat:
När jag läste estisk bild på gymnasiet fick jag lära mig att man alltid ska välja en vit med lite gult i, det upplevs som mjukare och mer harmoniskt än de kritvita nyanserna.
Vi ska måla om vårat kök vitt och i vårat kök är dte tvärtom köksluckorna har de valt att måla i en kall vit vilket med tiden ca 3 år har gjort att den vita ser smutsig ut och vi ska måla med en varmare vit. Supermatt färg ger ju även det ett mjukare intryck än blanka.

Inte rädd att tröttna på vitt?

nemlan: Jo, jag har sett S0502-Y uppmålad på vägg och den ser ok ut i vissa fall. Men eftersom det är gulaktig ekparkett på golvet i huset kan den väggen framstå som ännu mer gul.

Ett alternativ som jag funderat på är att köra ljusgrå väggar på hela nedervåningen (S1500-N) för att bryta av totalt, och då även kunna köra kritvita luckor i köket.

I vårt vardagsrum har vi Nordsjö Light & Space, True Light 79 (ljus vit med en gnutta gult) och i barnens rum Nordsjö Inova Silkematt, 1152 Grey Dream (ljus grå). Båda fungerar väldigt bra mot snickerierna som är i S0502-Y.

Jag har S0502-Y på väggen i ett badrum, det går också bra men True Light 79 är ljusare.

pelpet: Har också hört gott om Nordsjö. Byggbolaget målar endast efter NCS-skalan, så behöver motsvarande koder i så fall :)

Vi går i samma funderingar, har också ekparkett men har ekluckor i köket. Vi har bestämt oss för att ha ljusgrå färg på väggarna. Jag tycker att S1500-N blir lite väl ljus, ibland ser den nästan vit ut beroende på hur ljuset faller och då tycker jag det blir fel. Just nu lutar det åt S2000-N. T.ex.: http://www.beckers.se/inspiration-och-kulor/vara-kulorer/graa/havstulpan-506/

Vi har tidigare haft grå väggar runt S1500 (Beckers Dimmoln 202 - jag har inte färkoden här) men vi vill nog ha aningen mörkare ton nu eftersom vi har mycket fönster som släpper in väldigt mycket mer ljus än vad vi hade tidigare.

jac skrev:
Vi har tidigare haft grå väggar runt S1500 (Beckers Dimmoln 202 - jag har inte färkoden här) men vi vill nog ha aningen mörkare ton nu eftersom vi har mycket fönster som släpper in väldigt mycket mer ljus än vad vi hade tidigare.
Dimmoln är aningen gultonad, S1502-Y, så tänk på att en helt neutralt grå kan bli lite blåstickig när ni har mycket ljusinsläpp.

Tack. Det får jag kolla upp, det kanske är värt att titta närmare på den som kallas Vinternatt 507 S 2002-Y också. Där är väl samma gula inblandning. Tyvärr har det inte varit så bra ljus de senaste dagarna (kvällarna) så vi får jämföra lite mer till helgen, förhoppningsvis blir det lite solsken ...

Jag är egentligen inte särskilt glad i att välja färger, kan ju knappt skilja på svart och vitt. :p
Men jag är väldigt faschinerad över alla de namn som Beckers marknadsavdelning har lyckats hitta på.

Har besökt färghandlaren nu och myresjököks vita luckor i S1002-Y framstår verkligen som grå vilket jag inte gillar. Samtidigt blev det för stor "nikotingul" kontrast mellan väggar i S0502-Y och kritvita luckor i S0300-N.

Har i alla fall beslutat mig för att köra kritvita köksluckor (S0300-N) och väggar målade med JM's variant (S0601-Y13R). Då matchar även väggarna snickerier/foder som är i S0502-Y.

Tips till alla som letar efter ett mellanting mellan S0502-Y och S0500-N är alltså att spana in Nordsjövit eller S0601-Y13R. ;)

MrMonk skrev:
Har besökt färghandlaren nu och myresjököks vita luckor i S1002-Y framstår verkligen som grå vilket jag inte gillar. Samtidigt blev det för stor "nikotingul" kontrast mellan väggar i S0502-Y och kritvita luckor i S0300-N.

Har i alla fall beslutat mig för att köra kritvita köksluckor (S0300-N) och väggar målade med JM's variant (S0601-Y13R). Då matchar även väggarna snickerier/foder som är i S0502-Y.

Tips till alla som letar efter ett mellanting mellan S0502-Y och S0500-N är alltså att spana in Nordsjövit eller S0601-Y13R. ;)

Ett tips är 0502-y då blir den mer vit.
Med s så blir det nikotingul.
Vissa är inte så noga med s-et. Lister som man köper som är färdig målade är mer 0502-y en s0502-y.

Måla väggarna ljusgrå. Kommer kontrastera snyggt mot de (gul)vita snickerierna samt trämöbler. Grått sägs ju vara det nya vita när det gäller inredning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.