Hejsan...

Jag ska snart måla om i en hall, putsade stenväggar, varav några är mot ytterväggen. De är idag målade och nu undrar jag vad jag måste tänka på. Min fundering bygger jag på att man idag rekommenderar att måla stenytterväggar med silikatfärg så att dessa kan andas, men ifall färgen som redan sitter uppe är en plastfärg så fungerar det nog inte så bra...

Så hur ska jag få reda på vad det är för typ, har någonstans tidigare läst att man kan använda lacknafta respektive rödsprit och gnugga mot väggen och se vad som händer, i mitt fall löser båda vätskorna färgen... enda skillnaden är att rödspriten löser upp färgen bäst, hur kan jag särskilja dem åt?

Regeln är att löses färgen upp med rödsprit/T-sprit så är den vattenbaserad och löses färgen upp av lacknafta så är den naftabaserad.

Låter klokt...

men när både lacknafta och T-röd löser färgen?

skillnaden är som sagt med rödsprit så kunde jag få bort färgen från väggen med lite gnuggande... medan med lacknaftan så blev bra trasan lite färgad, men det mesta av färgen satt kvar på väggen...

Ska jag tolka det som om det är en vattenbaserad färg!?

Den ytan på väggen som du gnider på ska kännas lite klistrig. Har du flagor kan du prova på att bryta loss och elda på den, då ska den lukta bränt plast om det är en vattenbaserad färg.
Anders

Glömde knäcketricket.... Om flagan knakar av lätt vid böjning är det sannolikt INTE en oljebaserad färg.
Anders

Ok, då verkar det som om väggen är målad med en vattenbaserad färg... Misstänker att väggen är målad för en sådär 10-20 år sedan, en del av väggarna är ju då stenytterväggar, färgen har inte släppt någonstans.

Jag vill måla om dessa väggar nu snart, vad ska jag då använda för färg? silikafärg är väl det som först känns mest lämpligt, men det fungerar ju inte så bra på tidigare målade ytor vad jag förstår... några tips på vad jag ska måla med?!

Hej
Om du har konstaterat att det inte finns någon fukt i väggen kan du lugnt köpa en vanlig väggfärg av bra kvalite.
Silikatfärg fungerar som du påpekar i sin helhet endast om du har omålat eller tidigare silikatmålat.
Anders

Finns det inte "alltid" fukt i en stenyttervägg?

Om jag nu måste får bort färgen? hur gör jag det enklast? är det bara manuell bearbetning som gäller?!

Med fukt avser jag ställen där man klart ser att putsen växer ut eller att det är mörka fläckar . Jag tycker inte att du måste ta bort färgen om den inte skapa något problem som flagor etc. Vill du ändå så finns det en del olika "plastfärgsborttagare" eller varför inte en rejäl stålborste?
Anders

Hej!

Hur gick det?

Är själv på gång med att måla min betongsockel. Har slipat och skrapat runt om men underlaget är ganska skrovligt så det är väldans svårt att få bort färgen, även där den är slät. Testade med T-röd på lite bommul och färgen färgade av sig direkt på tussen. Antar det betyder att den är vattenbaserad? Silikatfärg är väl också vattenbaserad, så då borde det gå att måla med det eller? Alternativt ta bort färgen med något lösningsmedel liknande T-röd?

Tacksam om någon har tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.