12 224 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Torktid innan silikatfärg
Jag har putsat en vägg i en källare och ska måla med silikatfärg. På färgburken står det att putsen ska stå obehandlad i 2 mån innan man målar den.
Vad kan hända om man målar med silikatfärgen efter ca 1 månad?
Någon som har erfarenhet?
Vad kan hända om man målar med silikatfärgen efter ca 1 månad?
Någon som har erfarenhet?
Jo, det går säkert att måla över ev. missfärgningar när fukten är borta, men färg är ju inte gratis och det finns garanterat roligare saker att göra än att måla källarväggar.
Varför inte bara vänta en månad till, för att vara på den säkra sidan?
Varför inte bara vänta en månad till, för att vara på den säkra sidan?
Ok - tack då vet jag! Det bästa är ju alltid att göra enligt rekomendationerna, och vänta - jag vet 
Men i mitt fall kommer snart en elektriker och en rörmokare som ska dra en massa rör och kablar och då är det alltid bäst att måla innan, blir så svårt att komma åt annars. Kanske ska chansa ändå och bättringsmåla om det börjar flagna...
Men i mitt fall kommer snart en elektriker och en rörmokare som ska dra en massa rör och kablar och då är det alltid bäst att måla innan, blir så svårt att komma åt annars. Kanske ska chansa ändå och bättringsmåla om det börjar flagna...
kommer ej ihåg men jag väntade inte mer än en månad och där putsen var som tjockast och behövde längst tid att torka blev det inte bra. Färgen började ramla i små flagg och vita utfällningar = skabbigt
.
Misstänker att tillsatser gör färgen mer lik vanlig färg ( fyllning och förtjockningsmedel) bara lägger sej ovanpå som en hinna och detta hinna faller av om putsen är inte mogen till målning ....
Misstänker att tillsatser gör färgen mer lik vanlig färg ( fyllning och förtjockningsmedel) bara lägger sej ovanpå som en hinna och detta hinna faller av om putsen är inte mogen till målning ....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Parkettolja, torktid innan hårdvax Osmo
Golv -
Torktid innan man kan sätta ihop två målade ytor
Färg, Måla & Tapetsera -
Torktid 35 mm betongkaka innan tätskikt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Torktid gipsputs innan målning
Byggmaterial & Byggteknik -
Tvåtta putsad vägg innan målning med silikatfärg
Färg, Måla & Tapetsera