5 558 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Earlex 3000 (HVLP-system, spädning, smörjning)
Jag har köpt en Earlex 3000 "spraystation", en enkel HVLP-spruta med tillhörande turbin. Med anledning av detta köp har jag några frågor (jag har inte lyckats hitta något vettigt sätt att nå Earlex på):
1, En av packningarna i pistolen skall smörjas med ett petroleumbaserat smörjmedel (det uttrycks dessutom tydligt att det inte skall vara ett silikonbaserat smörjmedel) - någon som har några tips om lämpligt smörjmedel?
2, Funkar det att köra färg med lösningsmedel i, när pistolen är i plast. Enligt manualen verkar detta helt ok, men jag är tveksam, plast brukar ju inte tåla ex thinner något vidare bra. Erfarenheter?
3, Vad är lämpligt att späda färgen med? Vatten för vattenbaserade färger låter rimligt. Dock brukar jänkarna tydligen också använda Floetrol, som dock inte anses vara en "thinner" utan en "flow additive" - och ska ge klart bättre reslutat. Hur är biltemas förtunning för spädning av lösningsmedelsburna färger?
1, En av packningarna i pistolen skall smörjas med ett petroleumbaserat smörjmedel (det uttrycks dessutom tydligt att det inte skall vara ett silikonbaserat smörjmedel) - någon som har några tips om lämpligt smörjmedel?
2, Funkar det att köra färg med lösningsmedel i, när pistolen är i plast. Enligt manualen verkar detta helt ok, men jag är tveksam, plast brukar ju inte tåla ex thinner något vidare bra. Erfarenheter?
3, Vad är lämpligt att späda färgen med? Vatten för vattenbaserade färger låter rimligt. Dock brukar jänkarna tydligen också använda Floetrol, som dock inte anses vara en "thinner" utan en "flow additive" - och ska ge klart bättre reslutat. Hur är biltemas förtunning för spädning av lösningsmedelsburna färger?
Redigerat:
Men Daniel.... hör inte detta hemma i målarforumet? Där finns mycket skrivet om färgsprutor där.
Själv använder jag en Wagner W860E och vore det inte för möget att tvätta den efteråt så skulle jag alltid köra "oljebaserad" färg.
Själv använder jag en Wagner W860E och vore det inte för möget att tvätta den efteråt så skulle jag alltid köra "oljebaserad" färg.
Bra fråga, funderade inte över det. Vid en sökning på "hvlp" blir det ungefär lika många träffar i verktyg & maskiner som i färg. Men det verkar vettigt att färgsprutor avhandlas där. Jag skickar tråden dit. //ModNimajneb skrev:
1) Det finns speciellt smöjrmedel för HVLP-sprutor. Anledningen till att det inte ska vara silikonbaserat är att det kan strula sprutresultatet om du får med smörjan ut i lacken. Det samma borde nog iofs gälla petroleumbaserat smörjmedel i vattenbaserad färg. Nåja...
2) Tuta och kör, plasten kommer ändå att åldras vad det lider. Jag tycker dock det är röf att rengöra pistolen efter att ha kört något annat än vattenbaserat. Tittar man på diverse viddejor på tuben så behöver nog inte rengöringen vara så bökig som jag gör den till.
3) Jag har spätt vanlig lösningsmedelsbaserad färg med Hagmans standardförtunning samt vattenbaserad färg med vatten. Det förstnämnda fungerar finfint, det senare sisådär. Har en rutten HVLP conversion gun som inte atomiserar speciellt bra. Att då späda vattenbaserad färg lite för mycket med just vatten ger väldigt dålig täckning. Floetrol verkar vara The Shit[tm] men en kvälls sökande på nätet efter likvärdiga produkter i Sverige/Europa har gett exakt noll resultat. Produkten finns säkert men nog inte på Biltema...
2) Tuta och kör, plasten kommer ändå att åldras vad det lider. Jag tycker dock det är röf att rengöra pistolen efter att ha kört något annat än vattenbaserat. Tittar man på diverse viddejor på tuben så behöver nog inte rengöringen vara så bökig som jag gör den till.
3) Jag har spätt vanlig lösningsmedelsbaserad färg med Hagmans standardförtunning samt vattenbaserad färg med vatten. Det förstnämnda fungerar finfint, det senare sisådär. Har en rutten HVLP conversion gun som inte atomiserar speciellt bra. Att då späda vattenbaserad färg lite för mycket med just vatten ger väldigt dålig täckning. Floetrol verkar vara The Shit[tm] men en kvälls sökande på nätet efter likvärdiga produkter i Sverige/Europa har gett exakt noll resultat. Produkten finns säkert men nog inte på Biltema...
Ja du, gav inte så mycket för den sökningen då jag gjorde om den häromveckan. Resultatet var att Floetrol tillverkas/säljs i Europa av företaget Owatrol. Tyvärr tar Owatrols agent i Sverige endast in massa båtprodukter och var inte speciellt intresserade av att hjälpa mig. Hade säkert ändå blivit tokdyrt. Beställde därför en liter från Tyskland. Tog ungefär en vecka att få dunken, litern kostade 17,35Euro, frakten landade på 12 (icke-spårbar).phl skrev:Har en rutten HVLP conversion gun som inte atomiserar speciellt bra. Att då späda vattenbaserad färg lite för mycket med just vatten ger väldigt dålig täckning. Floetrol verkar vara The Shit[tm] men en kvälls sökande på nätet efter likvärdiga produkter i Sverige/Europa har gett exakt noll resultat. Produkten finns säkert men nog inte på Biltema...
Nu återstår att testa härligheten. Då jag köpt ny riktigt bra spruta kan jag inte riktigt jämföra med tidigare lackeringar. Dock kommer jag köra Jeff Jewitts spädningsrecept för vattenbaserad snickerilack. Har inte boken framför mig men färgen späds med lite vatten och lite Floetrol. Detta ska bli spännande!
Redigerat:
Klicka här för att svara