30 272 läst ·
13 svar
30k läst
13 svar
Utefärg inomhus
Har några liter "alkydoljefärg med linolja för utomhusbruk" över. Halvblank. Finns det något som talar emot att använda denna färg som grundfärg inomhus (förutom stank och torktid)? Väggarna som ska målas består av dels spånskiva dels gips.
Har rivit ner de gamla tapeterna (nåja). Sitter givetvis lite rester kvar och jag VET att när jag går lös med limmet på väggarna så kommer de där envisa bitarna att korva sig och bilda bluppar under tapeten. Så min listiga plan var att klistra fast skiten med en oljefärg och nu när man ändå har lite över så...
Har rivit ner de gamla tapeterna (nåja). Sitter givetvis lite rester kvar och jag VET att när jag går lös med limmet på väggarna så kommer de där envisa bitarna att korva sig och bilda bluppar under tapeten. Så min listiga plan var att klistra fast skiten med en oljefärg och nu när man ändå har lite över så...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det är inget fel i dina argument... Helt klart så fungerar det. Det som är nackdelen är att det är en halvblank färg du kommer måla upp. Ska du tapetsera eller måla efteråt så bör du ju slipa av hela ytan så att den blir helt matt.
Så vitt jag har hört skall man inte använda utomhusfärg inomhus för att utomhusfärg slutar inte att avge farliga emissioner till omgivningen.
/Funkis
/Funkis
Linoljan förångas inte, den oxiderar och sitter där den sitter. Det som förångas/luktar är terpentin/lacknafta, men det håller inte på och dunstar i en massa år. Om man sedan har haft en massa konserveringsmedel eller konsistensgivare eller annat i din färg vet jag inte, och inte heller om de ämnena i så fall är flyktiga.
"Innehåller tolyfluanid, butanonoxin, koboltkarboxilat, nafta 10-25%. Kan ge upphov till allergisk reaktion." Säger inte mig så mycket men den allergiska reaktionen gäller väl när man använder färgen antar jag. Om man sen vill ha "koboltkarboxilat" på väggarna vet jag inte men det var ju det där med att ha några liter över...
Vissa färgtillverkare har färger som är rekommenderade av Astma och allergiförbundet. Vad det nu vill säga.
Saxat från http://miljoforskning.formas.se/formas/jsp/document.jsp?idocument=23#Kemiska emissioner
Färg
Färger består av en mängd kemiska ämnen som kan avges under och efter målning. Man har relativt goda kunskaper om hur färgerna fungerar ur arbetsmiljösynpunkt. Eftersom färger ofta står i kontakt med inomhusluften med stor yta kan även luftkvaliteten påverkas efter färgen har torkat.
Råd och tips
Färger med låga emissioner är att rekommendera för att påverka innemiljön så lite som möjligt. Tiden är ur denna synpunkt av betydelse. Normalt är emissionerna störst närmast efter målning, för att sedan avta. Det finns flera
färger som avger mindre än 10µg/m2*h en tid efter appliceringen. Läs alltid produktbeskrivningen för färgen, där även emissionsdata redovisas.
Använd färgerna för det område de är tänkta för, t ex skall inte färg avsedd för utomhusmålning användas inomhus.
Se alltid till att ha en god ventilation vid målningsarbeten
Emissionerna från lösningsmedelsbaserade färger är till en början stora, men avtar till låga halter efter ett par veckor.
Från vattenbaserade färger kan emissioner avges under en längre tid Denna typ av färg kan innehålla biocider av olika slag, för att motverka mikrobiell tillväxt i burken och/eller på den målade ytan. Dessa ämnen kan ibland vara
allergiframkallande.
Naturfärger, t ex äggoljetempera, har traditionellt använts på begränsade ytor. Det finns därför ingen erfarenhet om effekterna av mer omfattande målningsarbeten. Dessa färger bör därför användas med försiktighet vi målning av stora ytor inomhus.
/Funkis
Färg
Färger består av en mängd kemiska ämnen som kan avges under och efter målning. Man har relativt goda kunskaper om hur färgerna fungerar ur arbetsmiljösynpunkt. Eftersom färger ofta står i kontakt med inomhusluften med stor yta kan även luftkvaliteten påverkas efter färgen har torkat.
Råd och tips
Färger med låga emissioner är att rekommendera för att påverka innemiljön så lite som möjligt. Tiden är ur denna synpunkt av betydelse. Normalt är emissionerna störst närmast efter målning, för att sedan avta. Det finns flera
färger som avger mindre än 10µg/m2*h en tid efter appliceringen. Läs alltid produktbeskrivningen för färgen, där även emissionsdata redovisas.
Använd färgerna för det område de är tänkta för, t ex skall inte färg avsedd för utomhusmålning användas inomhus.
Se alltid till att ha en god ventilation vid målningsarbeten
Emissionerna från lösningsmedelsbaserade färger är till en början stora, men avtar till låga halter efter ett par veckor.
Från vattenbaserade färger kan emissioner avges under en längre tid Denna typ av färg kan innehålla biocider av olika slag, för att motverka mikrobiell tillväxt i burken och/eller på den målade ytan. Dessa ämnen kan ibland vara
allergiframkallande.
Naturfärger, t ex äggoljetempera, har traditionellt använts på begränsade ytor. Det finns därför ingen erfarenhet om effekterna av mer omfattande målningsarbeten. Dessa färger bör därför användas med försiktighet vi målning av stora ytor inomhus.
/Funkis
Vill fortsätta lite på karin_h´s linje om linoljefärger. Målar konsekvent med dessa inne. Matt i tak och på vissa väggar, blank/halvblank på snickerier. Det är beprövade färger med få ingredienser. Dom slutar att lukta snabbt och ger en vacker yta. Lätta att fräscha upp och att måla om. Som sagt, dom oxiderar och lösningsämnena (terpentin och/eller lacknafta) är mycket flyktiga. Slut på reklamfilmen! Har i sommarstugan för längesedan (16 år) målat ett innertak i utefärg, oljefärg för fönster. Det är jättefint än idag. Däremot ska man vara försiktig med äggoljetempera som tidigare sagts i denna tråden.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag skulle ju inte snåla och använda utefärg inne. Det kan gå hur bra som helst men det kan också innebära att man får en massa extrajobb att rätta till eventuella konsekvenser. Jag antar att det var dessa eventuella konsekvenser ursprungsfrågan handlade om. Utefärg brukar ha lång torktid och kanske inte är övermålningsbar med annan typ av färg (t.ex inomhusfärg) på väldigt lång tid. Därför troligen olämplig som grund inomhus.
Som parentes är linoljefärg inte helt hälsosam heller. Linolja avger höga halter formaldehyd under oxideringen. Linoljefärg innehåller dock inte längre blysickativ.
Som parentes är linoljefärg inte helt hälsosam heller. Linolja avger höga halter formaldehyd under oxideringen. Linoljefärg innehåller dock inte längre blysickativ.
Bra länk om just linoljefärg och formaldehyder:http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=436:naer-linoljefaerg-torkar&catid=40:faerg&Itemid=79 . Och om det handlar om formaldehyder så kan man ju titta även på spån- och boardskivor, vedeldning mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden