31 078 läst ·
8 svar
31k läst
8 svar
220v uttag i badrum
Nu är inte jag behörig elektriker så du får ta mitt svar för vad det är ...
Jo det är tillåtet att sätta 220V uttag i badrum under förutsättning att dom har rätt täthet (IP-klassning) och att dom sitter i rätt område (inte för nära badkar eller dusch). Så vitt jag vet så gäller följande:
Område 0
är den invändiga delen av ett badkar eller duschkar.
Område 1
är den del av utrymmet, som är belägen innanför ett badkars eller
duschkars begränsningslinje eller, för dusch utan kar, delen innanför
vertikalplan på ett avstånd av 0,6 m från duschhuvudet. Område 1 begränsas
i övrigt av golvet och taket.
Område 2
är den del av utrymmet som är belägen utanför område 1, men innanför
vertikalplan på ett avstånd av 0,60 m från område 1. Område 2 begränsas
Område 3
är den del av utrymmet som är belägen utanför område 2, men innanför
vertikalplan på ett avstånd av 2,40 m från område 2. Område 3 begränsas
För den typen av uttag som du vill ha (inte 115V) så måste dom placeras i område 3 eller utanför område 3 och då gäller:
I område 3 är det tillåtet med nätanslutet vägguttag, som skyddas av jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström. Vägguttaget skall ha kapslingsklass IP21. Infällt vägguttag med högst
16 A märkström och täckplatta av isolermaterial får dock ha kapslingsklass IP2X
eller IPXXB.
Utanför område 3 skall nätanslutet uttag vara skyddat av jordfelsbrytare med
högst 30 mA märkutlösningsström och vara placerat minst 0,6 m från öppningen på en förtillverkad duschkabin.
... och som vi brukar säga i det här forumet - prata med en elektriker - du får ändå inte göra installationen själv ...
Jo det är tillåtet att sätta 220V uttag i badrum under förutsättning att dom har rätt täthet (IP-klassning) och att dom sitter i rätt område (inte för nära badkar eller dusch). Så vitt jag vet så gäller följande:
Område 0
är den invändiga delen av ett badkar eller duschkar.
Område 1
är den del av utrymmet, som är belägen innanför ett badkars eller
duschkars begränsningslinje eller, för dusch utan kar, delen innanför
vertikalplan på ett avstånd av 0,6 m från duschhuvudet. Område 1 begränsas
Område 2
är den del av utrymmet som är belägen utanför område 1, men innanför
vertikalplan på ett avstånd av 0,60 m från område 1. Område 2 begränsas
Område 3
är den del av utrymmet som är belägen utanför område 2, men innanför
vertikalplan på ett avstånd av 2,40 m från område 2. Område 3 begränsas
För den typen av uttag som du vill ha (inte 115V) så måste dom placeras i område 3 eller utanför område 3 och då gäller:
I område 3 är det tillåtet med nätanslutet vägguttag, som skyddas av jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström. Vägguttaget skall ha kapslingsklass IP21. Infällt vägguttag med högst
16 A märkström och täckplatta av isolermaterial får dock ha kapslingsklass IP2X
eller IPXXB.
Utanför område 3 skall nätanslutet uttag vara skyddat av jordfelsbrytare med
högst 30 mA märkutlösningsström och vara placerat minst 0,6 m från öppningen på en förtillverkad duschkabin.
... och som vi brukar säga i det här forumet - prata med en elektriker - du får ändå inte göra installationen själv ...
Tack för ditt svar.
Uttaget jag syftar på är ett sånt här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9078783
Hittar inget om kapslingsklass hos Clas Ohlson.
Uttaget jag syftar på är ett sånt här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9078783
Hittar inget om kapslingsklass hos Clas Ohlson.
Till att börja med, badrum = jordfelsbrytare, ovillkorligt, inga undantag.
I övrigt gäller IP21 för vägguttag OCH zon 3. I zon lägre än 3, dvs zon 2, får 'rakuttag' 115/220V max 50VA med isolertransformator monteras. Och inga uttag i golv. Lock är inget krav men uttaget skall vara petskyddat om det monteras lägre än 1,7m och är oskyddat av annan fast inredning etc.
I övrigt gäller IP21 för vägguttag OCH zon 3. I zon lägre än 3, dvs zon 2, får 'rakuttag' 115/220V max 50VA med isolertransformator monteras. Och inga uttag i golv. Lock är inget krav men uttaget skall vara petskyddat om det monteras lägre än 1,7m och är oskyddat av annan fast inredning etc.
Det uttaget håller IP20 men IP20 är godkänt för infällt montage. Du kan montera det infällt i dosa i ditt badrum förutsatt att det inte sitter i golvet, inte sitter närmare badkar/dusch än 0,6 meter och att du har en jordfelsbrytare installerad som skyddar uttaget.vojma skrev:
Men varför så många uttag? Räcker det inte med ett 1-vägs? Man bör inte använda andra sladdanslutna apparater än vad som är nödvändigt. /Elinstallatör
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
Håller med Sawsaw, onödigt dyrt också. 1-vägs kan ju diskuteras men sätt ett helt vanligt 2-vägs. Det där specialuttaget passar bäst bakom en möbel, det är svårt att sätta i stickproppen.
Prototypen
Prototypen
"Det är svårt att sätta i stickproppen" varför då? Har själv monterat ett sådant i ett badrum. Som sagt, kanon att kunna ladda tandborste och rakapparat och ändå ha det jordade uttaget ledigt till tex. en hårfön. Sen tycker jag att denna är mer estetisk än ett vanligt dubbeluttag.
//Janne
//Janne
Klicka här för att svara