Bör man jorda sina vaskhoar?

Jag har nämligen rör i rör till köket och så dom blir ju inte jordade via vvs:en.

Potentialutjämna menar du.
Ur den synviklen ser jag ingen anledning till det egentligen. Diskoharna är ju elektriskt isolerade eftersom dom inte är metaliskt anslutna.

Rent teoretiskt är det iof bättre vid ett ev. jordfel, t.ex. om en trasig brödrost ställs på diskhon. Har du jordfelsbrytare så kommer denna att lösa i vilket fall som.

MickeM skrev:
Potentialutjämna menar du.
Ur den synviklen ser jag ingen anledning till det egentligen. Diskoharna är ju elektriskt isolerade eftersom dom inte är metaliskt anslutna.

Rent teoretiskt är det iof bättre vid ett ev. jordfel, t.ex. om en trasig brödrost ställs på diskhon. Har du jordfelsbrytare så kommer denna att lösa i vilket fall som.
Tack för det...

Vasken lär ju ändå vara jordad, då vatten leder en del ström, men inte lika bra som med en 6kvmm direkt till jordskenan i din central.

Våran varmvattenberedare är jordad, så därför blir diskbänken jordad genom kopparrören som går till vattenkranen.

Att säga att vatten är ledande är inte helt rätt, rent vatten leder INTE elektricitet utan det är dom lösta salterna och andra "föroreningarna" som leder strömmen

Mikael_L
Precis, destillerat vatten har ett motstånd på 18Mohm/cm, dvs vatten med tvärsnittsarean 1 cm2 har 18Mohm/cm i motstånd, nästan ingen ledn-förmåga alls mao.
(Nydestillerat vatten då, ty det drar åt sig CO2 från luften direkt, och motståndet minskar snabbt till endast någon enstaka Mohm/cm :) )

citat"Huvudpotentialutjämning innbär att ledande delar i en anläggning sammanbinds i ett gemensamt potentialutjämningssystem genom att de ansluts till en för anläggningen gemensam huvudjordningsskena. Sådana delar är:
-skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
-jordtagsledare (om en sådan finns)
-rörledningar av metall i byggnaden, t ex gas och vattenledningar
-byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditoneringssystem, om tillämpligt
-armeringsjärn i betong, om tillämpligt." ur Elbasen utgiven av SEK.

detta tolkar jag som att tex en diskbänk/ho kan vara en byggnadsdel av metall och därför bör/kan anslutas till pus-skenan.

Ja, den skrivingen lär leda och har lett till många debatter om vad som skall anslutas och inte.
Min uppfattning är att diskhoarna som då enligt uppgift är anslutna med plaströr är elektriskt isolerade från omgivningen och skulle då inte innebära någon risk vid en eventuell potentialhöjning. Det är klart att vill man vara säker och det är ett enkelt jobb att dra dit en pot.ledare så ok.
Vill dock varna för att börja potesialutjämna i gamla anläggingar, då kan man göra mer skada än nytta.

Om man vill potentialutjämna diskhon. Hur ansluter man den i så fall till jordskenan på 'rätt sätt'?

Kopplar man en jordkabel till tex spisens ytterhölje, eller till jorden i ett uttag? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en ensam jodkabel kopplas in på det sättet...

Jag har ännu inte kopplat en någon varmvattenberedare, men som sa3afc skriver så kommer den ju då att bli jordad genom kopparrören dit.

Ni är lite dåliga att läsa på, det var rör i rör och det är väl plaströr och de har låg ledningsförmåga. Det var det som var utgångspunkten i frågan.

Prototypen

Ok, jag hoppade över till denna tråden eftersom jag tyckte den berörde samma frågeställning som jag hade.

Jag kommer någon gång framöver att ansluta en vv-beredare, men det har jag inte idag. Jag kommer då inte att ha rör-i-rör, utan kopparrör.

Om jag då vill potentialutjämna diskhon idag, hur kan jag göra det på rätt sätt?

(inte min mening att kidnappa tråden med en parallell fråga)

Dina kopparrör är de inte anslutna till något ledande i alla fall, tex kopparrör i backen?

Prototypen

Hm, nej. Det kopparrör jag tar in kallvatten genom idag sitter direkt på en svart 'plastslang'.

Jo jag såg det då jag läste den andra tråden. Bara lite OT det verkar vara lite jordahysteri, att kliva in i ett normalt hus är snart lika farligt som att arbeta i en ståltank med elverktyg.

Om man tar in sin cyckel i hallen så ska den också vara jordad (inte jordig), och våra pannor och grytor borde ha gul/gröna handtag undantaget teflonpannor som är isolerade.

Prototypen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.