Hej!

Vad klassas som genomspikningsskydd? Finns det färdiga att köpa eller tar man och klipper till närmaste plåtbit och fixerar?

Godkänt skydd för genomspikning som Elektroskandia säljer, har aldrig använt (och kommer inte pga. kostnaden med lös kabel blir högre än för rör/slag) så jag kan inte uttala mig
E1422390

Man måste väl ha genomspikningsskydd om ett rör/slang passerar genom en regel? (inte bakom utan genom?) Eller gäller regeln för skydd enbart om man drar EKK/EKLK i väggen? Alla elektriker jag pratat med ser frågande ut varje gång man pratar om genomspikningsskydd, trots att det är en regel som ska efterföljas?

Se exempelbild för förtydligande...

• exempel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag vet så är det endast när man drar kablar som skydd behövs. Alltså ska det inte behövas för rör/slang.

Är det inte lika stor risk att spika genom ett rör som en kabel? Eller är det att sannolikheten att spika genom två fk (ex nolla + fas) är så liten?

Tror att man resonerar så att FKn i röret flyttar på sig om man slår en spik in i röret men det gör inte tråden inne i en kabel.

Har fått uppfattningen att det är mycket troligare att köra spiken genom flera ledare i en kabel än genom lös FK i rör. FK:n i röret bör ha en tendens att glida undan om inte röret är helt fullpackat. När spiket borrar igenom röret blir det ju en omvänd krater (vad kan det heta?) som trycker undan FK:n.

Vad gäller kabeln så behöver man ju inte ens spika igenom två ledare, räcker ju att man skadar isoleringen så att det kan bli överslag =(

För rör och slang används aldrig spikskydd, man måste sätta kravet på snickaren att han håller reda på vart rören, både för vatten och el, går. Och skulle han spika eller skruva i ett rör kan det hända att nån ledare blir skadad, men det är ytterst ovanligt, ledningarna glider för det mesta undan

I rör/slang går det som regel att byta ut skadade ledare som upptäck vid kontroll före idrifttagning. Kabel är ju lite värre att byta ut!

Hejsan

I ett VP rör så flyttar sig oftas FK till 99% om man råkar spika genom röret
dock ej om du har använt en spik pistol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.