Byggahus.se
Var och köpte mig en lampa på IKEA BERYLL (se nedan) och tillsammans med den har jag en JUNG dimmer.
Problemet är att när man sätter på lampan så blinkar det ungefär som ett discoljus i lampan (ser ut ungefär som att strömmen kommer och går hela tiden).
Måste jag byta ut min dimmer mot en vanlig strömställare? Eller om jag vill fortsätta ha min dimmer, skall jag då ha en transformator eller dylikt för att lösa bekymret?
 
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan

Vilken typ av dimmer är det du har för denna belastning.
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

Vilken typ av dimmer är det du har för denna belastning.
Typ denna från JUNG,
 
  • 1901847Ins.JPG
Som jag tolkar det så är din dimmer avsedd för elektronisk transformator, din lampa innehåller en konventionell järnkärnetransformator (börjar bli ovanliga idag). Sannolikt så försvinner problemet om du byter till rätt sorts dimmer.

Min brasklapp är att detta med dimmer-transformator kombinationer är en djungel.
 
hempularen skrev:
Som jag tolkar det så är din dimmer avsedd för elektronisk transformator, din lampa innehåller en konventionell järnkärnetransformator (börjar bli ovanliga idag). Sannolikt så försvinner problemet om du byter till rätt sorts dimmer.

Min brasklapp är att detta med dimmer-transformator kombinationer är en djungel.
OK, men med en vanlig strömställare (On/Off) så försvinner detta bekymmer?
 
Ja absolut.
 
Får väl överväga detta alternativ då :cool:
 
S
Men kom ihåg att problemet även försvinner om du köper en dimmer för konventionell trafo, tex 19-018-49. 1290:- på elbutik.se! Förstår att du överväger vanlig strömställare.
 
Nu (innan jag hunnit byta strömställaren) är det "farligt" att ha på lampan då? Kan något hända (lampa går sönder, hela armaturen går sönder, dimmern går sönder)?
Eller är det enda som kan hända att det blinkar i lampan?
Jag är nämligen inte hemma under hela helgen (men resten av familjen är det).
 
S
Du kan nog känna dig lugn över helgen. Går något sönder så blir det nog dimmern. Har dock ingen erfarenhet av det.
 
Utan att veta säkert så finns det kanske risk för att dimmern blir skadad. Att lampan blinkar tror jag är ett uttryck för att dimmern är överbelastad.

Jag kan ha fel, dimmern kanske klarar att hantera överbelastningen utan risk.
 
Du kanske skulle kunna ta bort järnkärnetrafon och byta ut mot en elektronisk dito. De är ganska billiga på tex. elbutik.se. Då borde din dimmer fungera bättre.
 
Nuvarande kombination är inte bra, både dimmern och trafon kan skadas. Dimmern av överström/överspänning och trafon av överhettning. Billigast är nog att byggaom/byta trafo i lampan till en elektronisk, dimbar trafo.

Under helgen så kör med strömbrytare.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.