Är det alltid förbjudet att klippa skyddsjorden i båda ändar av en kulo? Hur gör man isf om man ska göra en trappkoppling, två 2-ledare?
Dessutom är ju 2-ledarkulo inte helt lätt att få tag i.

Zephir

öh...? :-?
Vad har biledaren med själva kopplingen att göra? Den är ju endast till för att förhindra att höljet i kabeln kan bli spänningssatt.
För att svara på din fråga så: Ja, det är förbjudet att klippa den i båda ändar.

Inte för att vara taskig men, jag undrar om du vet hur en trappkoppling (eller principen för den) ser ut, annars finns en beskrivning på:http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingschema.pdf

Du får nog försöka förtydliga din fundering lite mer, jag är minst sagt konfunderad över hur du menar.

Med skyddsjord menar jag den gul/gröna, inte nån skärm eller mantel.

Handlar väl egentligen om vilken installationskabel som helst. Ponera att jag skall byta/dra om kabel i ett gammalt hus. Rören är odugliga, kan bara lägga utanpåliggande kabel men har ingen jord framdragen.

När det gäller trappkopplingen behöver jag ju tre ledare mellan strömställarna. Vill helst ha dessa i samma kabel och jag kan ju knappast använda gul/grön som tändtråd.

Zephir

På Classe finns kulo som 2,3,4 och 5-ledare!
Men är inte en av de ledarna gul/grön? Förutom på 2-ledare såklart.

Visste förresten inte att det fanns på Classe, då är det ju inga problem med tillgängligheten iaf. Nästa gång ska jag inte bara titta på byggmarknaderna.

Zephir

zephir skrev:
På Classe finns kulo som 2,3,4 och 5-ledare!
Men är inte en av de ledarna gul/grön? Förutom på 2-ledare såklart.

Visste förresten inte att det fanns på Classe, då är det ju inga problem med tillgängligheten iaf. Nästa gång ska jag inte bara titta på byggmarknaderna.

Zephir

Produkt: EKRK (SE-N05VA5V-U) 300/500 V

-

Användning
Öppen förläggning inomhus i torra icke brand- eller explosionsfarliga lokaler.

Alternativ beteckning
SE-N05VA5V-U

Standard
SS 424 02 19-2

Brandspridningsklass
F2 enligt SS 424 14 75 samt
IEC 60332-1
och SS-EN 50265-2-1

Temperaturområde
I kontinuerlig drift max ledartemperatur: +70° C
Lägsta kabeltemperatur vid förläggning: -10° C, under 0° C skall försiktighet iaktagas

Godkännande
SEMKO, ¢ -märkt
CE-märkt

Miljödeklaration
EKRK

Min böjningsradie vid förläggning
12 X D
(6 x D vid slutmontering)

Konstruktion

Ledare:
Entrådig glödgad koppar, IEC 60228 klass 1

Isolering:
Blyfri PVC

Partmärkning:
2-led: blå, brun
3-led: grön/gul, blå, brun
4-led: grön/gul, blå, brun, svart
5-led: grön/gul, blå, brun, svart, grå

Fyllnad:
Blyfri PVC

Biledare:
Förtenta koppartrådar

Skärm:
Aluminium med vidhäftande PVC

Mantel:
Blyfri PVC, vit

Elektriska data

Märkspänning
300/500 V

Om du ändå ska fixa ny el så byt till jordat och JFB !!!

Det går jättebra att använda en 3-ledare till en 1-polig strömbrytarkrets (trappkoppling kräver 3 ledare). Men klipp inte bort den grön/gule ledaren, lämna kvar en stump och isolera den.

Ja, du har ju faktiskt skrivit skyddsjord, ber om ursäkt jag måste ha varit trött och tänkt biledare.. :D

Nu förstår jag hur du menar och det är precis som TorpAnders skriver ang. partmärkning.
Håller även med jojje att du inte skall klippa av gul/gröna i någon ände utan bara isolera den om du inte behöver använda skyddsjorden för du vet aldrig hur det kan bli med ev. utbyggnad i framtiden.

En kabel som har beteckningen EKRK 3G1,5 betyder:
EKRK 3G1,5 = Enkel kardel
EKRK 3G1,5 = (Har faktiskt glömt men har för mig att det beskriver materialet i manteln)
EKRK 3G1,5 = 3 ledare
EKRK 3G1,5 = Ground (Tänk grön/gul), alltså varav 1 ledare är avsedd för skyddsjord (förutom ev. biledare)
EKRK 3G1,5 = Area; i detta fall 1,5mm[sup]2[/sup] koppar

Hoppas du blir lite klokare av detta.

Om man skall använda kulo:n till en trappkoppling, bör man då använda en 4G1,5? Jag menar att grön/gul används inte, och en trappkopplad brytare använder tre trådar.

joakim skrev:
Om du skall göra en instalation och nu är så "dumsnål" att du inte uppgraderar till jordat skall du köra med kulo 2-3-4-5 ledare som inte är märkta med ett G dvs. att de inte innehåller gul/grön ledare.  Om du som tidigare föreslagits, behåller en stump grön/gul och isolerar denna är det lätt att om tio år anta att denna grön/gula ledare är en riktig jord och då kanske koppla in en appparat som kräver detta. Missas det med en riktig mätning då, kan det sluta riktigt illa. Isolerade grön/gula ledare som inte innehåller en riktig jordförbindelse ska inte förekomma i en seriös installation.  >:(
Håller fullständigt med dig att jord alltid bör anslutas i matande ände, MEN om man utför en korrekt kontrollmätning (vilket alltid skall utföras vid till/ombyggnad) så upptäcks att jordförbindelsen saknas.

EKRK

Typbeteckningar för kraftkabel enligt SS 424 17 01

Första bokstaven

E= Koppar, entrådig

(klass 1)

-----------------------------
Andra bokstaven

K=  Polyvinylklorid (PVC)
PVC

Tredje bokstaven

R=Armering av plastbelagt

Fjärde bokstaven
K= PVC

joakim skrev:
Om ja, men om inte om fanns...   Hur många hemmapulare tror du gör en kontrollmätning om de kompleterar med ett extra uttag i vardagsrummet. Några av dessa personers kontroll går väl ungefär ut på att om lampan de stoppar in i uttaget lyser så är det rätt kopplat.  Grön/gul ÄR skyddsjord  Grön/Gul ÄR INTE framtida skyddsjord.
Missförstå mig rätt....
Som jag skrev bör man alltid ansluta grön/gul i matande ände (precis som du skriver, men du får läsa skall).
Tyvärr framgick det inte av mitt tidigare inlägg, men det var så självklart för mig ...bättring utlovas.

Med mätningen menar jag bara ATT det går att se att den inte skulle vara ansluten, inte att alla hemmapulare utför den.

Men återigen: Jag håller med dig att man bör (läs skall) ansluta grön/gul i matande ände och sedan isolera den om den inte används i den andra.

Det som är problemet är nog att de allra flesta inte har just den kabeln hemma utan att de tar lite vad de haver och tänker att det går ju att byta så småningom, när man köpt rätt kabel...
Av någon outgrundlig anledning så brukar provisorium bli permanenta hos en del medan yrkesmän (oftast) inte gör provisorium, deras kunskaper, behörighet, stolthet etc stoppar dem och sen har de ofta lite mer kabel och mtrl i bilen med.

Då en del folk gladeligen tar en gummikabel som de har utomhus, skarvar den med en sockerbit, sen i bästa fall lindar eltejp runt skarven, om de har någon hemma, annars funkar brun packtejp tydligen bra enligt en del och även utan sockerbit... sen drar man kabeln runt halva huset och tror tydligen att den är töjbar eftersom det är en gummikabel som är så spänd så att en violinist hade fått utlösning av att se den...

Sen skall vi inte glömma att den ofta går igenom en dörr med, eller tja den och elektroderna i den går knappast nånstans eftersom den är ihoppressad till en flatkabel eftersom dörren skall givetvis stängas av nån 110 kg's bjässe som trycker till dörren med axeln och detta ses tydligen som normal behandling av en stackars skarvsladd.

Jag är bara förvånad över att det inte händer fler olyckor i trädgårdarna än vad det gör.

Vad tror du? De flesta här är säkert överens men sen är det en del som nog knappt skulle få lov att sätta in en stickpropp i ett uttag och ännu mindra dra ut den eftersom de oftast drar i sladden *suck*

/Kent

joakim skrev:
Vad jag egentligen försöker diskutera är användandet av kulo med grön/gul ledare. Vi verkar vara överrens om att man ansluter den grön/gula ledaren i matande ände, men problemet uppkommer ju om du fortsätter att använda kabeln ute i rummet mellan dina dosor och kontakter. Jag ser alltför många installationer där man just som sagts isolerar matande jord i en dosa, men sedan fortsätter att isolera alla grön/gula ändar i resterande dosor/kontakter Det som uppkommer då är att det vimlar av massa isolerade gröngula ändar som inte har kontakt med
varrandra.

Vad jag ville påpeka var till alla hemma proffs, att de ska vara noga med att ha en kontinuitet mellan ALLA inblandade gul/gröna ledare i installationen dvs att oberoende av vart i installationen du mäter ska ALLTID en grön/gul ledare vara lika med jord (läs riktig jors) om du exempelvis utgår från ett befintligt ojordat uttag i ett rum för att klammra fyra meter kabel till ett nytt uttag och det inte finns någon isolerad jord i det första uttaget att koppla in din "nya" grön/gula ledare på SKA du helt enkelt inte använda en EKRK (Kulo) kabel som innehåller en grön/gul ledare.

Jag upprepar vad jag tidigare skrev... Då skall du välja en EKRK som inte har betckningen G i kabeln, dvs. inte innehåller en Grön/Gul ledare. Sådana kablar finns med både två,tre och fyra ledare beroende på hur många ledare din nya installation kräver.

Är vi överrens? ;)

Jodå, vi är helt överens och har så varit hela tiden.
Jag har bara skrivit förtydligande och tillägg... 8-)

Ang. att använda t.ex EKRK3x1,5 istället för EKRK3G1,5 om man ej använder skyddsjord har jag väl aldrig påstått något annat heller?
Det jag menar med isoleringen är att man tex. i ett helt jordad anläggning förlägger en kabel (eller fk för den delen) där G/G alltid dras fram till alla kopplingspunkter tex. strömbrytare och DÄR skall den isoleras om den inte används eller kopplas vidare (absolut inte klippas av även om den inte används vid just en strömbrytare).
Och givetvis skall den alltid vara inkopplad i matande ände

Som sagt jag förstår och håller helt med dig joakim, hoppas bara att du förstår hur jag menar.
:)

det är alltid bättre att vika undan skyddsjorden istället för att klippa av den, den kanske inte behövs nu?men kan komma till nytta längre fram.Hälsningar Stefan57

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.