7 605 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Poäng för behörighet.
Sida 1 av 3
Måste man ha ett visst antal poäng när man går ut gymnasiet för att få ut sin behörighet?
Hur många?
Hur gäller det med IG och sånt. Jag antar att man måste ha minst godkänt i alla elämnen.
Hur är det med dom andra ämnena?
Tacksam för svar.
Hur många?
Hur gäller det med IG och sånt. Jag antar att man måste ha minst godkänt i alla elämnen.
Hur är det med dom andra ämnena?
Tacksam för svar.
Du måste nog avlägga ett speciellt prov för behörigheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Som jag förstått det så får man inte AB behörighet "bara" genom att gå ut gymnasiet. Utöver praktiken i ett antal år så har jag uppfattat det som att man sedan går en speciell behörighetskurs med slutprov. Uppfattat det som att den går man ofta efter att man uppnått praktiktiden.
Fullgoda gymnasiebetyg som elektriker eller fyraårig tekniskt. 5-årig praktik varav ett år på högspänning (AB) eller 4 år på spänning lägre än 1000 V (ABL). Sedan läser man en kurs på 400 tim som heter allmän behörighet. där ingår ämnen som:hempularen skrev:
*Teknologi
*elmaskiner
*högspänning
*elanläggning/energi
*elkraft/system
*Avd C
*Elföreskrifter/författningskunskap
Sedan ansöker du hos elsäkerhetsverket om behörighet. De gör sedan en validering av din kompetens och sedan får man förhoppningsvis ut sin behörighet.
Och det brukar man ju i sin plånbok ca 30 000:-
INTE
INTE
Om du har läst den teoretiska kursen för begränsad behörighet på gymnasiet så är det bara för dig att praktisera under överinseende av en elinstallatör under en viss tid. Därefter kan du ansöka om begränsad behörighet. Jag förutsätter att du måste klara alla ämnen med lägst godkänt.Idontknow skrev:
För att kunna ansöka om allmän behörighet måste du som angivits ovan studera en särskild kurs för detta med prislappen 40.000 - 80.000 kronor.
Jo kanske det men börja nu inte skylla elbranschen för den prissättningen för det är utbildningsföretag som Lernia etc som anordnar dom. Elbranschens egen utbildare tar 40.000 så de ligger lägst.GoForIt skrev:
Oftas är det väl så att på mindre elfirmor är det en ansvarig med AB behörighet. Och resten har BB behörighet. Du får ju göra alla typer av installationer om AB anser att du kan det och tar ansvar för dig. Annars skulle det bli hur dyrt som helst för företagen om alla hade AB behörighet.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är det som skrämmer mig lite från att lita på elfirmor. Har stor respekt för kunskapen hos en med full behörighet. Men kommer det en helt obehörig montör blir jag (av erfarenhet) lite rädd. Lösningen är ju att anlita enmansföretag.