6 135 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Triac till tändelement
Sida 1 av 2
Har en pelletsbrännare där mitt element blev paj och jag bytte till mitt reserv.När jag körde igång brännaren så skall ju elementet börja glöda och tända pelletsen och när den sen får signal från fotocellen så slår den av.När jag startade så vart nån slags kortslutning så det sa Poff och 10A säkring gick.Bytte och kollade brännaren,som verkade just,men utan tändelementet i funktion.Har nu över helgen fått starta brännaren manuellt med tändkuber och tändvätska och det har ju funkat.Har beställt ny element som jag förhoppningsvis får på onsdag.
Har mätt triacen och den ger 231V och går ner till 227V när fläkten börjar gå.Den bryter strömmen när brännaren kommit i en viss fas i startfasen.
Kommer det nya elementet att också att paja tror ni?En ny triac kostar ca 1000kr,så helst vill man undvika en ny.
Den blå burken är triacen till denna brännare.

Har mätt triacen och den ger 231V och går ner till 227V när fläkten börjar gå.Den bryter strömmen när brännaren kommit i en viss fas i startfasen.
Kommer det nya elementet att också att paja tror ni?En ny triac kostar ca 1000kr,så helst vill man undvika en ny.
Den blå burken är triacen till denna brännare.
Vad är det för fabrikat på pelletsbrännaren?Har du ett schema?En triac kostar inte 1000:- snarare 20-100:- beroende på effekt. Så den blå burken måste innehålla fler komponenter.
Ev så kan du inte mäta triacen obelastad. koppla in en lampa och se om den slocknar när den skall.
annars är det bara o byta. Jag förmodar att den blåa enheten är ingjuten så det är väl inte bara och öppna för att kolla vad som är i.
vad är det för drivspänning till triacen.
det finns ju solidstaterelä typ sån här
http://www.miniinthebox.com/sv/kongin-kg-60da-90-480vac-solid-state-relay_p1492652.html?currency=SEK&litb_from=paid_adwords_shopping&gclid=CjwKEAjw3YipBRDL2bHhjLmFkQsSJADtzktj18JSpvgWFDlUuufjUrV0LjMniNCn0sdqZsBmpsbGCRoCHnrw_wcB
Om det är ett solidstate relä du har så kan du testa så här
http://www.digikey.com/Web%20Export/Supplier%20Content/Crydom_172/PDF/crydom-techtip-test-solid-state-relay.pdf?redirected=1
annars är det bara o byta. Jag förmodar att den blåa enheten är ingjuten så det är väl inte bara och öppna för att kolla vad som är i.
vad är det för drivspänning till triacen.
det finns ju solidstaterelä typ sån här
http://www.miniinthebox.com/sv/kongin-kg-60da-90-480vac-solid-state-relay_p1492652.html?currency=SEK&litb_from=paid_adwords_shopping&gclid=CjwKEAjw3YipBRDL2bHhjLmFkQsSJADtzktj18JSpvgWFDlUuufjUrV0LjMniNCn0sdqZsBmpsbGCRoCHnrw_wcB
Om det är ett solidstate relä du har så kan du testa så här
http://www.digikey.com/Web%20Export/Supplier%20Content/Crydom_172/PDF/crydom-techtip-test-solid-state-relay.pdf?redirected=1
Redigerat:
Är de någon effektreglering av tändelementet? Jag har svårt att se att en felande triac skulle orsaka att elementet går sönder. Omvänt verkar troligare att ett kortslutet element skulle förstöra triacen. Har du mätt något på elementet?
Som jag skrev så släpper den på 230V när den ska och bryter när fotocellen säger till.Svårt att veta vad som egentligen ingår i styrningen då processorn också väl är inblandad.
Det är en Pellx 20 från -00 och har gått som en klocka i alla år.
Har suttit med multin och kollat detta med strömmen.Kan jag ha fått fel element som är på mer watt?Kablarna på reserven är 2,5mm2 och den gamla 1,5.Köpte det nya av en kille på pelletsforum för nåt år sedan så jag kommer inte ihåg.Som amatör tycker jag att triacen beter sig som ett relä,för det ligger ström på en plint och sen får den signal att ge ström till den andra plinten och då skall elementet börja glöda.
Som synes så är det en mindre kontakt som går till kretskortet.
http://www.eldkraft.se/produkt/triacstyrning-med-kabel1405
Just det, så mätte jag elementen när det gamla slutade att fungera.Det visade 0 Ohm och det nya 126 Ohm,så då visste jag att det gamla hade gått hädan.
Det är en Pellx 20 från -00 och har gått som en klocka i alla år.
Har suttit med multin och kollat detta med strömmen.Kan jag ha fått fel element som är på mer watt?Kablarna på reserven är 2,5mm2 och den gamla 1,5.Köpte det nya av en kille på pelletsforum för nåt år sedan så jag kommer inte ihåg.Som amatör tycker jag att triacen beter sig som ett relä,för det ligger ström på en plint och sen får den signal att ge ström till den andra plinten och då skall elementet börja glöda.
Som synes så är det en mindre kontakt som går till kretskortet.
http://www.eldkraft.se/produkt/triacstyrning-med-kabel1405
Just det, så mätte jag elementen när det gamla slutade att fungera.Det visade 0 Ohm och det nya 126 Ohm,så då visste jag att det gamla hade gått hädan.
Redigerat:
Sid 36 så finns ett schema http://server4.c4hosting.se/~eldkraft/uploads/pdf/PELLX/MANUAL_PELLX_20KW.pdf tyvärr så visas ej hur triac enheten fungerar men om det är kortis till jord i tändelementet så blir det ju knas.
En triac är i princip ett halvledarrelä. Den leder ström i båda riktningarna (förutsättning för växelström) när styrsignalen ligger på.
Det låter som att du helt enkelt fick kortis i ditt gamla element. Omöjligt att svara på om du kommer få det i det nya men troligen inte om det inte finns något fel i någon annan del av brännaren.
Det låter som att du helt enkelt fick kortis i ditt gamla element. Omöjligt att svara på om du kommer få det i det nya men troligen inte om det inte finns något fel i någon annan del av brännaren.
En triac kan användas som ett relä. Om den gör det i det här fallet så kan ett fel på triacen inte leverera för hög spänning till elementet. Triacen kan dock även användas till effektreglering så att elementet får en lägre spänning än nätspänningen. Om så är fallet kan en kortsluten triac resultera i ett förstört element. Jag tycker att Krillews idé är bra. Koppla in en glödlampa i stället för elementet och se vad den gör.
Skall pröva med lampa i morgon,för nu har jag precis startat brännaren manuellt,så nu går den.Måste få lite värme till kåken.Spelar det nån roll hur många watt jag har på lampan?Har en lamphållare för två lampor som jag kan koppla in.Elementen brukar vara på 430W och det här nya vet jag inte.Har bytt ett flertal element under de här åren och inte varit med om nåt liknande.
Som tur är har jag köpt två element,så pajar det första också,så får jag söka vidare.För att slippa meka hela brännaren och sätta det på plats,så kan jag låta det hänga på utsidan för test.Kan ju också koppla en kabel direkt till elementet och låta den ligga på betonggolvet i pannrummet.Kan ta ett kort och lägga in på "värsta elkopplingen" 
Nu har jag startat brännaren och kopplat in en armatur.Lampan tändes rel.snabbt när jag slog på brytaren för att pannan var nere i 45 grader och kallade på värme.Efter några minuter så slocknade lampan.Verkar som det borde funka med elementet när jag får det.Jag får avvakta och se.
Nu har jag brännaren igång igen
Fick mina element idag.Mätte 129 Ohm På båda elementen.Kopplade ett element direkt i väggen med kabel för att testa.OK.Monterade i brännaren och körde utan pellets.Började glöda direkt och när jag höll in en ficklampa och lyste på fotocellen så slocknade spiralen efter en stund.Körde igång på riktigt med pellets och nu uppträder brännaren som den skall.Kontentan av det hela är att elementet som jag köpte privat var det något fel på, så det blev kortis.Har ju fått vänta över påsken på nya element,så därför ville jag kolla här om det var något annat fel,men det var det inte.
Fick mina element idag.Mätte 129 Ohm På båda elementen.Kopplade ett element direkt i väggen med kabel för att testa.OK.Monterade i brännaren och körde utan pellets.Började glöda direkt och när jag höll in en ficklampa och lyste på fotocellen så slocknade spiralen efter en stund.Körde igång på riktigt med pellets och nu uppträder brännaren som den skall.Kontentan av det hela är att elementet som jag köpte privat var det något fel på, så det blev kortis.Har ju fått vänta över påsken på nya element,så därför ville jag kolla här om det var något annat fel,men det var det inte.