Ska man lägga kyl/frys på egen jfb?

Nej.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Gärna på egen JFB eller PSA men försäkringbolagen ersätter normalt kostnad för kasserade livsmedel om kyl/frys sitter efter en gemensam JFB i huset och denna löst ut av någon anledning när man inte varit hemma.

Nej

Nej!

Om du vill minimera risken för förstörd mat så sätter du en JFB för all ute-el, sedan sätter du två JFBer för inne-elen.
Sektionera inne-elen så att hälften av belysningen/våning kommer på den ena andra hälften på den andra, utspritt över hela huset, samma sak för uttagen.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Som elkonsult förstår jag inte varför alla tycker nej.
För mig är det ett solklart JA!, gärna en separat för all ute el om ekonomin tillåter !
Inget vidare kul om ev kabel utomhus gör så att all mat blir kasserad...!!!

Mvh

Ja till separat JFB för ute, men om man bara unnar sig två på hela huset lägger man inte "ute" på samma som kyl/frys.
Löser JFB för att uteuttaget blir vått har man gjort fel i installationen, det bör väl en elkonsult veta????

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Bad Guy skrev:
Som elkonsult förstår jag inte varför alla tycker nej.
För mig är det ett solklart JA!, gärna en separat för all ute el om ekonomin tillåter !
Inget vidare kul om ev kabel utomhus gör så att all mat blir kasserad...!!!

Mvh
Vad är anledningen till ett solklart ja för separat JFB till kyl/frys? Det är väll bättre att lägga halva bostaden på den ena och andra halvan på den andra?

Vilka andra solklara ja finns det för separata JFBer? värmepanna, motorvärmaruttag, ventilation, tvättmaskin, torktumlare, mm?

Haha förstod att de skulle reta någon elmontör, dessutom har jag 20 år i branchen.
Okey, det klart att man inte lägger ute ihop med kyl/frys.
Nu är det så att om man tänker utanför själva montaget så hänger folk i julbelysning, motvärmarkablar i snön och grannar som "lånar" ström.
Förresten eluttag ute kan visst lösa trots IP44, för så fort någon öppnar locket är det inte mycket bättre än ett inomhus. Det borde väl en elmontör veta ;)
Svaret på din fråga är ändå ja !
Har du råd (vilket du har), sätt en 1-fas JFB på frys/kyl en för ev Värmepump/Vattenberedare på 300mA pga brandskäl och en för övrigt, möjligen en för inne och en för ute om du lyxar till det ändå mer.
Mvh

Demmpa, jag förstår inte ditt resonemang, varför halva huset?

1) Kyl/frys vill man verkligen inte lösa om jordfelsbrytaren löser för gammal ack.tank inte klarar 30mA krypström.
2) VP/ tankar/infravärme som ej varit på ett tag etc har krypströmmar som sammanlagt kan bli över 30mA därför kör man separat på 300mA för åtminstoner VP/Ack.Tank
3) Uteelen bör ju rimligtvis inte ligga varken på Kyl/Frys eller på värme/tank JFB.

Ja, Claesk det finns många teorier kring vad som är bäst.
Det här var min i a f.

Mvh

Bad Guy skrev:

1) Kyl/frys vill man verkligen inte lösa om jordfelsbrytaren löser för gammal ack.tank inte klarar 30mA krypström.
2) VP/ tankar/infravärme som ej varit på ett tag etc har krypströmmar som sammanlagt kan bli över 30mA därför kör man separat på 300mA för åtminstoner VP/Ack.Tank
3) Uteelen bör ju rimligtvis inte ligga varken på Kyl/Frys eller på värme/tank JFB.

Ja, Claesk det finns många teorier kring vad som är bäst.
Det här var min i a f.

Mvh
Infravärme lägger man ju på JFBn för ute-elen, eftersom man bara har infravärme ute (inglasat uterum betecknar jag som ute).

Värmepannan lägger man på den JFB som tar ena halvan av bostaden, kyl/frys lägger man på andra halvan.

Fördelen med att dela inne-elen i huset/bostaden på två JFBer och att ca varannan lampa ligger på samma JFB är att om en JFB löser ut när det är mörkt ute så blir inte hela huset/bostaden bäcksvart. Det är inte roligt att gå ner i källaren för att återställa JFBn när hela huset(villan)/bostaden är bäcksvart, man går inte runt med ficklampa/mobiltelefon på sig hela tiden.

Vi har en JFB för garage och ute-el och (tyvärr bara) en för all inne-el. Den för garage/ute har löst några ggr pga avklippt förlängningskabel och fuktig/blöt vinkelslip. Den för inne-elen har löst någon gång bl.a. pga överslag när lampa gått sönder i jordad armatur. Jag har planer på att sätta in en JFB till för inne-elen men eftersom fasskenorma i elcentralen inne bara har en anslutningspunkt per fas så är det knivigare att dela centralen till två JFBer.

Mikael_L
Även mitt svar till TS är : Nej.

Här har jag all utomhusel på en JFB (+ TM och TT-uttagen då jag tyckte det kändes smått löjligt att ha en 4-pol JFB till en enda enfas-grupp. Men jag har även en tanke med en nöduppvärmning kopplad på TT-uttaget).
Sen är resten av husets el på den andra JFB,n.

Jag känner mig nöjd så, tror inte det blir bättre med fler enheter.

Om du verkligen verkligen vill sätta kyl/frys på egen JFB (varför du nu tycker du måste skydda det övriga huset från att kylen löser JFBn ...?) så sätt dom på en PSA och sätt även någon ofta använd belysning på samma, t.ex. belysning i kök eller hall, så du ganska snabbt upptäcker om PSA'n har löst.

Bad Guy skrev:
Jag tolkar din första punkt som att du vill skydda kylen från jordfel i resten av huset? Har du några motiv för detta? I mina ögon låter det som att man inte har kontroll på sin anläggning och istället borde sätta en JFB på det som man misstänker är dåligt. Det intressanta här är då hur man värdesätter köttbullarna i kylen kontra risken för andra skador som den bristfälliga elinstallationen kan orsaka?

I punkt 2 och 3 har du faktiskt identifierat några riskkällor - sådant som kan lösa en JFB utan att anläggningen för den delen skulle vara dåligt underhållen, utan vid "normal" användning vilket inkluderar skarvsladdar i snön. Finns det nu några motiv kvar för en separat JFB på kylen?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ullberg
Bad Guy skrev:
Ur min synvinkel finns det ytterligare en nytta med att inte lägga kyl/frys på en helt separat JFB/PSA, om det faktiskt blir fel på den gruppen kanske man inte märker det (om man bara öppnar kyl & frys när det är ljust ute är det inte säkert att man märker att lampan inte lyser, och alla lyssnar inte efter ljudet av kompressorn som går). JFB på halva huset ger en större chans att upptäcka en utlöst JFB (detta har väl sagts indirekt men tidigare men inte helt explicit)

Personligen undrar jag om jag inte är så disträ att jag skulle kunna missa att kylen inte går och helt enkelt tänka att det var märkligt vad snabbt saker blir gamla, att det är så dålig kvalitet från butiken nu för tiden... (ok lite överdrivet, men det skulle definitivt kunna ta ett tag innan jag märker det)

/U

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Jo just det: själv kör jag hela huset (inkl. utvändig el) på en och samma JFB, funkar utmärkt (har inte haft en enda tjuvlösning*) trots att jag har inte mindre än fyra motorvärmakablar som hänger ute i princip året om (två bilar, men sen kan ju varje stå åt två håll...)

Vilket år som helst ska jag orka sektionera om centralen på ytterligare en eller två JFB...

* ok, funkar utmärkt förutom min stenspräckare (i princip en lös värmepatron) som får bägaren att rinna över. Som tur är har jag en liten central i ett uthus som inte har JFB överhuvudtaget (ouups... ;) )

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.