Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Hej!
Det mesta gällande elen i huset har jag rätt bra koll på, men när jag nu vill koppla in en sån här: http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/wmr-2300-inbyggnadsmottagare-trapp till en trappkoppling med tre stycken strömbrytare och då tar det stopp.
Jag har fått för mig att det är möjligt, men jag vet bara inte hur?
Med två strömbrytare så bör det gå att koppla enligt följande: http://www.telldus.se/forum/viewtop...994569251484cdf1ac73dd9fcb7eb7&start=15#p9986 men hur gör jag när det kommer med en till strömbrytare?
Så här är det kopplat i dagsläget:
Det mesta gällande elen i huset har jag rätt bra koll på, men när jag nu vill koppla in en sån här: http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/wmr-2300-inbyggnadsmottagare-trapp till en trappkoppling med tre stycken strömbrytare och då tar det stopp.
Jag har fått för mig att det är möjligt, men jag vet bara inte hur?
Med två strömbrytare så bör det gå att koppla enligt följande: http://www.telldus.se/forum/viewtop...994569251484cdf1ac73dd9fcb7eb7&start=15#p9986 men hur gör jag när det kommer med en till strömbrytare?
Så här är det kopplat i dagsläget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den nedersta är en kors...du måste göra om så du får fas och tändtråd från varje strömbrytare....
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Är det inte möjligt att göra tvärt om? Alltså att bara ha fas och tändtråd i en dosa och att de andra brytarna endast påverkar de lösa trådarna på Nexan? Alltså utan inkoppling till fas.
Det är väl ingen impulsingång på nexan, så då måste du använda dina befintliga brytare som dom är fast du måste flytta den tråd som matar första trappbrytaren från fas till ena tråden på nexan, och den gamla tändtråden från sista trappbrytaren flyttas till den andra tråden på nexan.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Tack för svaren!
Nu lyser det, men att använda befintliga strömbrytare fungerar inte. Hur ska befintliga trådar kopplas för att kunna använda dessa? Förmodligen har jag missat någonting trivialt.
Nu lyser det, men att använda befintliga strömbrytare fungerar inte. Hur ska befintliga trådar kopplas för att kunna använda dessa? Förmodligen har jag missat någonting trivialt.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Eller rättare sagt, strömbrytaren där tändtråd finns fungerar, men inte de andra. Det är alltså där jag har kopplat in den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Principen är denna. Låt dina trappbrytare vara kopplade precis som de är, men få tag på "ändarna", fas och tändtråd, och koppla dessa till Nexan istället.
Ändarna här bör vara den grå i den mellersta bilden (#1) och någon av de bruna i första bilden. Dessa ledare ska till Nexans skruvplint istället för till strömbrytaren. Ifrån terminalerna där de satt drar du nya trådar till Nexans två trådar som min skiss visar.
Detta innebär att du kan behöva dra nya trådar i rören om du inte kan hitta en dosa där allt finns.
EDIT: Glöm den andra bilden - går inte att radera - Help mod!
Ändarna här bör vara den grå i den mellersta bilden (#1) och någon av de bruna i första bilden. Dessa ledare ska till Nexans skruvplint istället för till strömbrytaren. Ifrån terminalerna där de satt drar du nya trådar till Nexans två trådar som min skiss visar.
Detta innebär att du kan behöva dra nya trådar i rören om du inte kan hitta en dosa där allt finns.
EDIT: Glöm den andra bilden - går inte att radera - Help mod!
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Tack för de fina skisserna!
Jag har just testat med en högst provisorisk och nu nedmonterad luftledning med Wago i ena änden och det funkar perfekt!
En tråd måste jag dra då jag kan ta fas från en genomgående tråd till ett VU, men det är inte hela världen, MEN det går redan 6 st FK 1,5mm i den 16mm slangen. Det känns som att 7 trådar blir lite mycket, eller? Om jag ens får igenom en tråd till. Jag har för mig att 5 trådar är vad som är tillåtet?
Jag har just testat med en högst provisorisk och nu nedmonterad luftledning med Wago i ena änden och det funkar perfekt!
En tråd måste jag dra då jag kan ta fas från en genomgående tråd till ett VU, men det är inte hela världen, MEN det går redan 6 st FK 1,5mm i den 16mm slangen. Det känns som att 7 trådar blir lite mycket, eller? Om jag ens får igenom en tråd till. Jag har för mig att 5 trådar är vad som är tillåtet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Vilken ritning tycker du var snyggast 
Ja, 7 FK i ett 16-rör blir trångt men det kan gå om det bara en en böj eller två. Det är tillåtet med så många du får plats med, och som går att dra ur/i efterhand.
Alternativet skulle kunna vara trådlösa sändare i den andra dosorna.
Ja, 7 FK i ett 16-rör blir trångt men det kan gå om det bara en en böj eller två. Det är tillåtet med så många du får plats med, och som går att dra ur/i efterhand.
Alternativet skulle kunna vara trådlösa sändare i den andra dosorna.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Dina ritningar är ju klassiker Bo, så jag är glad att jag fick en "Siltbergare", men uppskattar all hjälp och ju fler bilder jag får, desto klokare blir i alla fall jag! 
Jag ska se om jag ens lyckas få igenom dragfjädern, annars blir det trådlöst!
Tack igen alla!
Jag ska se om jag ens lyckas få igenom dragfjädern, annars blir det trådlöst!
Tack igen alla!
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jag tänkte bara tillägga att det är totalt omöjligt att få in en tråd till. Dragfjädern, en Dogger i nylon får jag in max en meter och att använda en befintlig tråd att dra in två nya med istället rubbar sig inte!
Nä, det får nog bli en trådlös lösning tyvärr, trist utgift bara.
Nä, det får nog bli en trådlös lösning tyvärr, trist utgift bara.
Gammal tråd, sitter med samma fråga. Kan denna produkt vara lösningen?
Infälld Z-wave fjärrströmbrytare, 2 st brytare med trappfunktion och energimätare samt 2 st ingångar för tryckknappar.
Funkar det med med Telldus nya z-net?
http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/231263-telldus_recessed_receiver_trapp_2x15_kw
Infälld Z-wave fjärrströmbrytare, 2 st brytare med trappfunktion och energimätare samt 2 st ingångar för tryckknappar.
Funkar det med med Telldus nya z-net?
http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/231263-telldus_recessed_receiver_trapp_2x15_kw
Redigerat:
Klicka här för att svara