5 968 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Gör man verkligen såhär??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Den är ju inte fruktansvärt stor, men om man jämför med en "vanlig" så...KarinC skrev:
Dessutom ser det ut att vara ganska dåligt med utrymme ovanför köksskåpet.
//Patrik
Vad Patrik menade var:Patrik_Hed skrev:
Elektroniska transformatorer har en begränsning i hur långa ledningar man kan ha till sina spotlights. En vanlig begränsning är 2 meter. Det är inte alls säkert att det gäller för just dina spotlights. I databladet som följde med står vad som gäller för dem. Behöver du ha längre avstånd kan det gå att byta till en annan transformator men det är inte alls säkert att det går med just dina spotlights. Än en gång får du läsa databladet eller fråga i affärren där du köpt dem.
Hade varit snyggast att sätta traforn i samma hål som en av spottarna, men det kanske inte är möjligt i ditt fall.KarinC skrev:Idag har snickarna gjort upp hål för elektrikern i mitt nya kök, Spottarna sitter bra, men mitt ibland alla spottar har han gjort ännu ett hål, där alla kablarna sticker ut, där skall han sätta en dosa eller nåt, och en lucka för. Frågade varför den måste sitta mitt i han, sa att den måste vara i mitten av alla lampor. Stämmer det här, tycker, inte det såg så snyggt ut!!! Hur gör jag nu?
Tacksam för all hjälp, el/lampor är inte mitt område...
Om det hålet i mitten är för takdosans skull så kan jag förstå det.
Annars är ju brukligt att man pillar in trafon i ett av hålen för spottarna. Det finns tom vinklade trafos om det är svårt att få in den.
När det gäller ledningslängd osv så får man helt enkelt lägga fler trafos eller ta en som klarar längre kabel.
Man måste inte ha pottor till alla spotligts.
Finns modeller som tom får monteras dikt isolering.
Annars är ju brukligt att man pillar in trafon i ett av hålen för spottarna. Det finns tom vinklade trafos om det är svårt att få in den.
När det gäller ledningslängd osv så får man helt enkelt lägga fler trafos eller ta en som klarar längre kabel.
Man måste inte ha pottor till alla spotligts.
Finns modeller som tom får monteras dikt isolering.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag installerade två möbelspottar på 50 W (riktigt bra armatur som kan jämföra sig med riktiga spottar) idag så nog finns det spottar som inte behöver pottor. 
//Patrik
//Patrik