Hej!

Jag har en fråga angående spänningsfall vid inkoppling av last till 230 V uttag.

Jag har en varmluftspistol (billig biltema) på 2000 W. När jag kopplar in den sjunker spänningen i det uttaget från 234,4 V till 225,6 V, ett spänningsfall på 3,75 % alltså. Sammtidigt börjar mina takspotlights (7 st 230V) att pulsera i intensitet. Även lysrören i garaget pulserar, skillnaden är att de har större skillnad på ljusintensitet än vad takspotarna har.

Huset är nyproducerat.

Är detta normalt, eller bör jag se över min elanläggning? Vad beror det på?

Mycket tacksam för svar.

(Jag har läst ett flertal trådar om liknande problem, men inte riktigt fått svar på det med pulserande intensitet...)

Med vänlig hälsning

// FransK

Som jag tolkar det så är det helt normalt.
Ökar man belastningen så sjunker spänningen en aning. Ligger man långt ut på linan så är det mer märkbart.

//Patrik

Det är effektregleringen i varmluftspistolen som slår till-från och gör att det blinkar, fullt normalt.

Protte

Aha!

Då behöver jag inte oroa mig då! Skönt! :)

Jag är kanske lite onormalt försiktig då min nollskena för ena gruppen brann av för ett tag sedan. Elektrikerna som utförde nyinstallationen samt lagade mitt havererade elskåp har jag tappat allt förtroende för tyvärr. Jag hade en annan elektriker ute angående glappande belysning i mitt badrumsskåp som konstaterade att det fortfarande var dåligt åtdragna skruvar i elskåpet samt att inkopplingen av transformatorn i badrumsspegeln var "brandfarlig".

Dessutom bilnkar glödlampor till då och då. Inte ofta, men ibland. Därav min oro...

med vänlig hälsning.

// FransK

Det är samma sak med min dammsugare:)

Du bör kanske låta din nye elektriker göra en besiktning av husets elsystem samt att rätta till allt. Det är billigare än följderna av en brand.

Hej!

Jo, en ny besiktning kommer jag att låta utföras. Jag håller på att försöka få min husleverantör att bekosta denna samt anlita en annan elektriker, det tar dock lite tid.

Jag ville bara kolla att de symptom inte var alarmerande. Frågar man på ett forum brukar det alltid vara någon som hojtar om det är ett klassiskt kännetecken för något alvarligt fel. Själv har jag ingen erfarenhet av 3-fassytem och elinstallationer alls...

Tack så mycket för hjälpen!

Med vänlig hälsning.

// FransK

Med pistolen på högsta effekt (2kW) så ger ditt spänningsfall att du har en impedans på drygt 1 ohm i ledningarna ända fram till uttaget. Det är helt ok, men får gärna vara lägre. På landet får man va glad om man har 1 ohm i centralen...

På högsta effekt bör du dock inte har några blinkande lampor!? Det är bara om du kör pistolen på lägre effekt som dom borde blinka, för pistolen reglerar effekten genom att slå av/på dom 2kW olika länge (åtminstone min gamla B&D).

Att lampor dippar till lite för övrigt är sällan ett fel i den egna anläggningen. Om man är osäker på om det glappar nånstans kan man göra som du - plugga in en värmefläkt och studera spänningen. Den får sjunka upp till ca 4% (vi på landet får lägga på några procent) och ska där vara någorlunda stabil. Samtidigt kan man gå runt och sniffa efter varmgång eller sprakande kontaktställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.