Undrar vad Ni anser om dubbla (seriekopplade) JFB i våtutrymmen?
Rem och hängsle? Eller bra säkerhet?
Jag tänker mest på mannen som dödats i duschen. Han saknade JFB i villan.
Tror att dubbla JFB måste vara säkrare än en som kan krångla.
Har jag fel?

p.s. Ni får gärna komma med galna ideer bara de kan göra mitt hem säkrare.

Redigerat:
Tre borde vara säkrare?

Det är inte så jag menar. Ett på alla tre faser. Och sen ett till på en fas som matar våtutrymmet.
Ev hade man kunnat utöka med ytterligare för t.ex. uteuttag.

Helt galet är det väl absolut inte, fast man bör då sätta en 10 mA personskyddsautomat i badrummet och en 30 mA JFB i centralen så man får selektivitet.

En 300 mA brandskyddsautomat är inte heller helt fel för att skydda kablar mellan guppcentraler och liknande. Har en sådan själv.

Men vad är det som skiljer en 30mA JFB från brandskyddsautomat???

kamilenski>En faktor tio?

/K

Man brukar säga att 30mA är personskydd, 300mA brandskydd. En 300 tillåter mer felström än en 30.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Helt galet är det väl absolut inte, fast man bör då sätta en 10 mA personskyddsautomat i badrummet och en 30 mA JFB i centralen så man får selektivitet.
Får man selektivitet då?
Jag har för mig att man _kan_ få det om man väljer speciella JFB som är gjorda för att ge selektivitet ...

Annars har kamilenski ändå en poäng. Skit i selektiviteten, här vill vi rädda liv.
Fallerar en JFB så fungerar troligen den andra. Särskilt om man inte glömmer att prova testknappen någon gång per år.

Fast personligen överväger jag knappast att använda mig av dubbla JFB, det måste ju finnas någon gräns för hur mycket trygghet man vill linda in sig i.

EN JFB ger en väldig god förbättring av säkerheten.
Två, ger nog marginellt extra, iaf om man testar JFB som man ska.
En bra underhållen elanläggning ger nog mycket mer säkerhet än en JFB till.

Mina 10 öre.

Mikael_L skrev:
EN JFB ger en väldig god förbättring av säkerheten.
Två, ger nog marginellt extra, iaf om man testar JFB som man ska.
En bra underhållen elanläggning ger nog mycket mer säkerhet än en JFB till.

Mina 10 öre.

När man testar JFB på testknappen, är man då garanterad att den funkar 'på alla tre faserna'? Jag vet inte vad testknappen gör i praktiken, nån som har större koll på det?

Om man tänker på dess funktion så borde den funka oavsett vilken fas felströmmen kommer från, men det är ju bara vad jag tycker, har haft fel förr :rolleyes:

Redigerat:
Redigerat:
ybu skrev:
När man testar JFB på testknappen, är man då garanterad att den funkar 'på alla tre faserna'? Jag vet inte vad testknappen gör i praktiken, nån som har större koll på det?

Om man tänker på dess funktion så borde den funka oavsett vilken fas felströmmen kommer från, men det är ju bara vad jag tycker, har haft fel förr :rolleyes:
Ja det har du helt rätt i, det enda som är lite osäkert är att testknappen ofta ger en felström med lite marginal, men fungerar test med knappen kan man vara lugn.

I övrigt vill jag hålla med i vad Mikael_L nämnde ovan, dvs en väl utförd, kanske tom lite överdrivet noggrant, installation som sen underhålls och ses över på ett bra sätt då är det fullt tillräckligt med (1) JFB. Däremot är det naturligtvis bra att välja en JFB av hög kvalitet och testa den noga vid installationstillfället och sen följa testrutinen via "knappen".

Handen på hjärtat, instruktionerna säger ju att man ska testa jordfelsbrytaren varje månad/kvartal el liknande. Hur många bryr sig om att testa prylarna ens en gång om året?

Mikael_L
ybu skrev:

En intressant fråga.
Men utlösning sker ju av det inducerade magnetfältet. Och på det sättet går det ju inte att lura fysiken, går det ström i en ledare så blir magnetfältet detsamma som om strömmen löper i en annan ledare bredvid.
Så ifall testknappen fungerar för felström i en av fasledarna men inte en annan måste den rent fysiskt kommit utanför järnkärnan eller magnetlindningen eller vad det nu är som detekterar. Och att ett sånt fel ska kunna uppstå ser jag inte som möjligt.

Men för att uttala sig sådär tvärsäkert som jag gjorde borde man nog helst sett ett antal olika JFB öppnade. ;)

Ett annat fel skulle vara att resistansen i testmotståndet (internt, inbyggt i JFBn) skulle ha minskat samtidigt som mät och utlösningskretsen fått minskad känslighet.
Med lägre känslighet skulle JFB alltså tillåta högre felström så det blev farligt, men då upptäckts det vid test med knappen. Men om testmotståndet samtidigt har minskat i resistans skulle det inte upptäckas. Men detta är ett ytterst osannolikt dubbelfelfall.

Jag antar att varför JFB ibland slutar fungera har att med den ytterst lilla mekaniska kraft som magnetkretsen kan ge inte räcker till om mekaniken i JFB börjat gå lite trögt.
Och här kan det säkert skilja en del mellan bra och dåliga JFB, på materialvalet skiljs agnar från vetet. Är det t.ex. plast som formförändras över tiden kan det börja gå trögt med tiden.

"Snillet" spekulerar. :rolleyes: Vad tror ni?

Hur ofta pajar en JFB? Ni som erfarenhet, hur ofta byter ni trasiga JFBer? Med tanke på att endast en liten procent använder testknappen så torde sedan den verkliga siffran vara kanske 10 ggr högre.

Mikael_L skrev:
Får man selektivitet då?
Jag har för mig att man _kan_ få det om man väljer speciella JFB som är gjorda för att ge selektivitet ...
Typ S fördröjer med 50-130ms.

Vad är typ S ? Den vill jag inte ha hemma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.