7 799 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
"Jordfläta" - undring!
Sida 1 av 2
Hej!
Jag hakade loss ett defekt element på landet idag (märkt Siemens, 400v) för att ersätta detta med ett likadant nytt. Detta element har en plugg som man kopplar in i en fast monterad dosa på väggen. Då observerade jag att både den gulgröna jorden i den inkommande kabeln (förlagd i rör i vägg) samt "jordflätan" i kabeln är kopplade till elementets jord. Vad är syftet med denna "extrajordning"? Var är denna kopplad i andra ändan, d v s i centralen?
En annan undring: Elementet är som sagt märkt 400v men det är enbart tre sladdar inkopplade: blå, svart och gul/grön. Vi har tre faser till elementen i säkringsskåpet. Jag förstår inte riktigt hur fas/nolla kan bli 400v? Och skulle det vara så att båda dessa sladdar är fas, ja då saknas det väl en nolla, för det krävs väl för tvåfas? Jag tror inte att något är felkopplat, huset är från 2004 och elementen i huset funkar perfekt i övrigt, men jag blev lite konfunderad i och med att de är märkta 400v.
En tanke jag hade var att det enbart är inkopplat en fas till elementen, men att olika element går på olika faser (därav 3-fas i centralen), men då förstår jag fortfarande inte varför elementen är märkta 400v.
Om någon kan hjälpa mig med svar på mina undringar vore det kul!
/Niklas
Jag hakade loss ett defekt element på landet idag (märkt Siemens, 400v) för att ersätta detta med ett likadant nytt. Detta element har en plugg som man kopplar in i en fast monterad dosa på väggen. Då observerade jag att både den gulgröna jorden i den inkommande kabeln (förlagd i rör i vägg) samt "jordflätan" i kabeln är kopplade till elementets jord. Vad är syftet med denna "extrajordning"? Var är denna kopplad i andra ändan, d v s i centralen?
En annan undring: Elementet är som sagt märkt 400v men det är enbart tre sladdar inkopplade: blå, svart och gul/grön. Vi har tre faser till elementen i säkringsskåpet. Jag förstår inte riktigt hur fas/nolla kan bli 400v? Och skulle det vara så att båda dessa sladdar är fas, ja då saknas det väl en nolla, för det krävs väl för tvåfas? Jag tror inte att något är felkopplat, huset är från 2004 och elementen i huset funkar perfekt i övrigt, men jag blev lite konfunderad i och med att de är märkta 400v.
En tanke jag hade var att det enbart är inkopplat en fas till elementen, men att olika element går på olika faser (därav 3-fas i centralen), men då förstår jag fortfarande inte varför elementen är märkta 400v.
Om någon kan hjälpa mig med svar på mina undringar vore det kul!
/Niklas
Du har två faser till elementet en är blå och en är svart eftersom elementet är 400 Volt ska det inte ha någon nolla. "Flätan" kallas biledare och dess funktion är att jorda metallmanteln i kabeln och ska anslutas till jord minst i ena änden av kabel helst i bägge.
Många tror att blå alltid är nolla (men oftast) men det är inte så, den enda färgen som är "helig" och inte får ha någon annan användning är gul/grön (jord)
Många tror att blå alltid är nolla (men oftast) men det är inte så, den enda färgen som är "helig" och inte får ha någon annan användning är gul/grön (jord)
Okej, då är jag med. Men ni får rätta mig om jag har fel nu - men jag trodde att hela poängen med just 3-fas var att de tre faserna var förskjutna så att summan av strömmen i varje givet ögonblick var noll - därav behövdes ingen nolledare. Men gäller alltså samma med 2 faser också? I mitt fall finns det ju ingen nolledare...
Redigerat:
men det är 400 volt mellan de två faserna, vilket gör att ett element avsett för 400v fungerar. toppen på sinuskurvan på fas 1 kommer 120 grader före toppen på fas 2, därför är det 400v, skulle topparna komma växelvis 180 grader så skulle spänningen (med 230v fasspänning) vara 460 volt.
det finns 3-fas utrustning som behöver nolla, t.ex. en del spisar.
men om belastningen på alla 3 faser är helt balanserad i en 3-fasapparat, eller om den bara innehåller 400v-förbrukare (t.ex. äldre spis) så behövs inte nollan eftersom inget behov av 230v finns.
det finns 3-fas utrustning som behöver nolla, t.ex. en del spisar.
men om belastningen på alla 3 faser är helt balanserad i en 3-fasapparat, eller om den bara innehåller 400v-förbrukare (t.ex. äldre spis) så behövs inte nollan eftersom inget behov av 230v finns.
Jag har säkert missat något grundläggande - men om de två faserna till mitt element är fasförskjutna med en vinkel på 120 grader är väl inte summan av strömmarna noll vid varje enskilt tillfälle, något jag trodde var ett krav om man ska "skippa" nolledaren?
Med risk för att göra bort mig helt:
Jag förstår absolut att effektivvärdet är 400v - det är inte det som är min undran. Min undran är varför det går att skippa nolledaren vid 2-fas. Jag trodde att anledningen till att man kan skippa nollan vid 3-fas var just att strömmarna i de olika faserna tar ut varandra helt vid varje given tidpunkt, något som de inte borde göra i ett 2-fassystem där faserna är förskjutna 120 grader?
Jag förstår absolut att effektivvärdet är 400v - det är inte det som är min undran. Min undran är varför det går att skippa nolledaren vid 2-fas. Jag trodde att anledningen till att man kan skippa nollan vid 3-fas var just att strömmarna i de olika faserna tar ut varandra helt vid varje given tidpunkt, något som de inte borde göra i ett 2-fassystem där faserna är förskjutna 120 grader?
Okej då är det något jag fortfarande inte förstår. Och hur menar du med att "mitt resonemang funkar inte riktigt"?
Är det inte så att om inte strömmarna tar ut varandra mellan de olika faserna så måste de ledas tillbaka via en nolledare?
Någon annan kanske kan försöka förklara så även jag förstår?
Är det inte så att om inte strömmarna tar ut varandra mellan de olika faserna så måste de ledas tillbaka via en nolledare?
Någon annan kanske kan försöka förklara så även jag förstår?
Nja, så är det väl inte riktigt, mellan två faser blir det ju bara en ström. Om vi nu låtsas att det inte finns saker som effektivvärden och allt vad det heter, tänk såhär: när fas 1 är 400 volt högre än fas 2 så går strömmen på ena hållet. Sen blir fas 1 och två samma, då går det ingen ström alls. Sen blir fas 2 400 volt större än fas 1, och då går strömmen på andra hållet.
Nolla behövs bara när man inte vill ha 400 volt utan 230.
Nolla behövs bara när man inte vill ha 400 volt utan 230.
Strömmen flyter fram och tillbaka mellan faserna vid två och trefas (pga att dom har sina spänningstopar förskjutna) 400 Volt, vid enfas och två fas + nolla samt trefas+ nolla flyter strömmen mellan faserna och nollpunkten 230V.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Wikipedia hade en bra bild, 400 voltselement är D-kopplade (det nedre belastningsfallet) men 1 element motsvarar bara en "färg", det finns säkert fler element för de andra färgerna.
Protte
Protte
precis, om du kollar på wikipedias bild så ser du hur 2-faselement ansluts, det finns alltså ingenstans att göra av nolledaren!

men om du kollar på Y-koppling så ser du hur t.ex. 230volts element kopplas, och eftersom varje element behöver 230v, så måste nollan finnas i mitten för att leda tillbaka strömmen som "kan bli över"
för ponera att de 3 elementen är på 2300w styck, och alla är påslagna, då flyter det 10Ampere i respektive fasledare, men NOLL ampere i nollan!!
detta är möjligt genom att, som du skrev, summan av de tre strömmarna blir noll, strömmarna flyter från en fasledare, och fördelas via mittpunkten till de andra fasledarna via deras belastningar. och när L1 är i toppen av sin kurva (plus400v) så är fas 2 halvvägs upp från nedre bottenläget, och L3 halvvägs ner mot bottenläget, båda är alltså under noll-linjen och kan ta emot ström från L1 som då befinner sig över noll-linjen.
och vi kan i teorin frånkoppla nolledaren utan att något händer, då det skapas en nollpunkt´. men minsta snedbelastning (ett av elementen slår ifrån) så förskjuts denna nollpunkt närmare de 2 faserna som fortfarande är belastade, och man får då något som kallas "flytande nolla" vilket skapar en högre spänning över det frånkopplade elementet.
skulle nollan varit ansluten så skulle den returström som blev över från de 2 andra elementen ha letts tillbaka genom N.
men om du kollar på Y-koppling så ser du hur t.ex. 230volts element kopplas, och eftersom varje element behöver 230v, så måste nollan finnas i mitten för att leda tillbaka strömmen som "kan bli över"
för ponera att de 3 elementen är på 2300w styck, och alla är påslagna, då flyter det 10Ampere i respektive fasledare, men NOLL ampere i nollan!!
detta är möjligt genom att, som du skrev, summan av de tre strömmarna blir noll, strömmarna flyter från en fasledare, och fördelas via mittpunkten till de andra fasledarna via deras belastningar. och när L1 är i toppen av sin kurva (plus400v) så är fas 2 halvvägs upp från nedre bottenläget, och L3 halvvägs ner mot bottenläget, båda är alltså under noll-linjen och kan ta emot ström från L1 som då befinner sig över noll-linjen.
och vi kan i teorin frånkoppla nolledaren utan att något händer, då det skapas en nollpunkt´. men minsta snedbelastning (ett av elementen slår ifrån) så förskjuts denna nollpunkt närmare de 2 faserna som fortfarande är belastade, och man får då något som kallas "flytande nolla" vilket skapar en högre spänning över det frånkopplade elementet.
skulle nollan varit ansluten så skulle den returström som blev över från de 2 andra elementen ha letts tillbaka genom N.
Hjälp han inte, dela med er av våran kunskap...
Då får vi ju mindre jobb....
Ironi.
Köp en bok om 3-fas finns bra skolböcker.
Då får vi ju mindre jobb....
Ironi.
Köp en bok om 3-fas finns bra skolböcker.