Jag ska åka till Las Vegas och gifta mig med Nexans EQLQ! :p Snacka om härlig kabel, alltså!
Solar skickade EQLQ i stället för EKLK till bygget och det kan jag säga var trevligt! Riktigt användarvänlig kabel. Lättskalad så att man blir begeistrad varje gång man skalar den, fabrikssnurrad biledare och lättböjd så att det är löjligt. Är man oförsiktig när man gör en böj på en EKLK så kan det ofta bli veck i böjen, men inte med EQLQ! Där vara det bara att böja hur som helst!

Men jag tänker att det måste väl finnas någon nackdel med denna underbara kabel... priset, hur ligger det i förhållande till EKLK? Är den mycket dyrare?

//Patrik

Nej den är inte mycket dyrare, hos tex Ahlsell betalar jag några kr mera än för eklk. Men ska man använda mycket blir ju nån krona mycket i slutändan.

elmont skrev:
Nej den är inte mycket dyrare, hos tex Ahlsell betalar jag några kr mera än för eklk. Men ska man använda mycket blir ju nån krona mycket i slutändan.
Okej, lugnt värt det!

Gällande priset på större mängder så kan man ju säga så att man kanske, med betoning på kanske, vinner på tiden i stället. Det går ju bra mycket fortare att jobba med EQLQ...
Exempelvis om man kopplar armaturer på skena och det är mycke skala upp, 2-3 dm, och koppla in. Då går det ju bra mycket fortare med EQLQ, bara att ta kabelsaxen, "sno runt" bryta loss manteln och dra bort som att det är ingenting och koppla in jämfört med EKLK där det tar bra mycket längre tid när man måste skala upp och den jäklas, sedan snurra biledaren , sedan ta bort den yttliggare mjukare manteln och till sist koppla in.
Gör man det väldigt många gånger så blir det ju lite tidsvinst där.

//Patrik

Tycker att kvalitén varierar kraftigt på det halogenfria sortimentet. En bobin kan vara lättskalad och en annan värdelös. Speciellt utfyllnaden runt ledarna som kan vara besvärlig att få bort.

Dock så använder vi mest Draka kabel, men har även varit med om detta på Nexans

En nackdel är att ytterhöljet gärna spricker i fall u under dragning (t.ex på stege eller vid ingång i skåp) kommer åt någon skarp vinkel eller hörn. EKLK är kraftigare på så sätt

EQLQ eller EBB-AL är känsligare för "åverkan" på höljet än EKLK, sen har iaf jag upplevt att EQLQ:n samt EBB-AL veckar sig mycket lättare än EKLK:n....
Men om det skulle börja brinna i kablen så är gasen inte så farlig som i EKLK:n ...

Testade Ericssons EQLQ idag och fy f**n! Det var den jäv*igaste kabeln alltså! Rent Helv*te att skala! Och så var inte biledaren tvinnad redan och så fanns det utfyllnadsmassa som i vanlig EKLK. Den var precis som en EKLK, fast jävligare att skala.

Snacka om skillnad mellan Nexans och Ericssons.

//Patrik

Men ericssons FK är mycket bättre än nexans, prova den får du se...

el_richard skrev:
Men ericssons FK är mycket bättre än nexans, prova den får du se...
Jasså? Hur är de två mot Draka då (som vi använder)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.