Gick gymnasielinje med elektrikerinriktning för ca 20 år sedan och har inte jobbat yrkesmässigt med starkström.
Men för att förnya och uppdatera sina kunskaper kan denna bok vara något?
Arbeta med el/Elinstallation yrkesmannaskap

Eller har ni nått bättre att komma med. Framför allt intresse av villael / centraler / jordfelsbrytare / kabeltyper/utomhus etc.

Skulle nog inte välja den med det priset i alla fall. Hade den i skolan och för nästan 600kr så lär mig sig inte så mycket som man borde .

Och då säger jag tvärtemot och rekommenderar den boken. Jag tycker att den var bra.

//Patrik

jag rekommenderar också dem, se till att köpa både faktabok och montörshandbok.

Du kan låna dem på bibliotek istället tillsammans med grundläggande ellära. Sen köpa elbasen och någon svensk standard kanske.

Montörshandboken är den enda bok jag sett som inte bara beskriver regler utan även hur man praktiskt jobbar med el. Rekommenderas.

Patrik_Hed skrev:
Och då säger jag tvärtemot och rekommenderar den boken. Jag tycker att den var bra.

//Patrik
Nu sa jag aldrig att den INTE var bra, Tycker inte den är värd 600kr. Borde gå få tag på billigare.

Den torrenten har dock varit död sen länge.

Tackar alla, men eftersom ingen har rekommenderat en annan bok verkar denna vara helt okey förutom priset då.

Bumpar tråden. Är också ute efter en bra om elinstallationer. Kan ellära i allmänhet ganska bra men vill veta mer om hur man lämpligen ska dimensionera kablar, säkra upp och göra infällda elinstallationer. Den ska också innehålla regler över hur man ska utföra installationer och ge lite praktiska tips på hur man gör en elinstallation snyggast etc.

Vad är det för skillnad på Libers montörs- respektive faktahandbok stora drag, ni som läst dom? Kan någon av dom rekommenderas till mig?

http://cdon.se/böcker/håkansson,_pa...yrkesmannaskap,_montörshandbok_inkl_cd-554588

http://cdon.se/böcker/håkansson,_paul/arbeta_med_el/elinstallation_yrkesmannaskap,_faktabok-743442

Fuego skrev:
Bumpar tråden. Är också ute efter en bra om elinstallationer. Kan ellära i allmänhet ganska bra men vill veta mer om hur man lämpligen ska dimensionera kablar, säkra upp och göra infällda elinstallationer. Den ska också innehålla regler över hur man ska utföra installationer och ge lite praktiska tips på hur man gör en elinstallation snyggast etc.

Vad är det för skillnad på Libers montörs- respektive faktahandbok stora drag, ni som läst dom? Kan någon av dom rekommenderas till mig?

[länk]

[länk]
Montörshandboken visar och ger tips på hur man praktiskt utför installationer, medans faktaboken tar upp teori gällande installationer och dyl., om jag inte missminner mig.

Hade de där böckerna när jag gick i skolan och jag tycker att de var bra.
Montörshandboken fick jag nu igen för ett tag sedan när firman lämnde in del 1 av min lärlingstid.

I ditt fall så ska du ha montörshandboken.

//Patrik

Patrik: Okej okej!

GoEk: Det där är BB2 boken, har redan läst den i skolan. Väldigt grundläggande info, gav mig inte mycket.

Skaffa Elbasen, mycket bra tycker jag. Lättläst och informativ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.