Nån mer än jag som har sett att det finns EKK från 1970-talet, där "fyllningen" mellan ledarnas isolering och manteln "kallflyter", dvs tom kan rinna ut och ge kladdiga illaluktande "flytningar" i tex apparatskåp ?

(Vi har en hel del av dessa i min Brf´s driftutrymmen)

Enligt en elektriker jag känner är detta ett känt fenomen och EKKn skall tydligen ha tillverkats av "Nordkabel" (Finns ej mer ?)...

Min undran är om denna "gukka" är hälsofarlig ? (Äcklig är den förvisso)....

Ofarlig, men det ser rätt lattjo ut...

Men det kanske ändå snart är dags att byta delar av installationen??

Nja, så länge jag sitter i styrelsen slänger vi inte bort pengar i onödan.....funkar det så funkar det, oavsett vad underhållsplanen säger....

PST skrev:
Nån mer än jag som har sett att det finns EKK från 1970-talet, där "fyllningen" mellan ledarnas isolering och manteln "kallflyter", dvs tom kan rinna ut och ge kladdiga illaluktande "flytningar" i tex apparatskåp ?

(Vi har en hel del av dessa i min Brf´s driftutrymmen)

Enligt en elektriker jag känner är detta ett känt fenomen och EKKn skall tydligen ha tillverkats av "Nordkabel" (Finns ej mer ?)...

Min undran är om denna "gukka" är hälsofarlig ? (Äcklig är den förvisso)....
En klassiker annars är ju den berömda Bjurhagen från just 70-talet, en serie som fallerade hårt med nedgeggade dosor, centraler och kopplingsutrymmen.
En ytterligare nackdel är att smeten är cancerogen och ohälsosam.

edit: Jag kan inte svära vid hur toxiskt det är, men det är sällan nyttigt, det var experiment på slutet av 70-talet för att få nya generationer kablar.
Jag mailade av nyfikenhet DRAKA för att få ett vettigt svar

Redigerat:
har också märkt detta, de kablarna jag såg detta på var tillverkade av sieverts.
tog ner en sån kabel som suttit i taket i ett pannrum och gick ner till pannan, mao har den alltid vart usatt för värme, och utfyllnaden i den hade runnit ner i pannan och geggat igen hela anslutningsdosan, bläää vad det luktade när ag öppnade dosan. ledarna låg nästan lösa i kabelmanteln, vilket jag upptäckte när jag knipsade av kabeln med avbitaren, det kändes konstigt därför blev jag nyfiken och öppnade dosan.. tur att det inte droppade ner på nån het yta...

Med tanke på hur det luktar tror jag knappast det är ofarligt, Nån som vet vad smeten egentligen innehåller ????
(Kablarna ifråga är inte utsatta för värme heller.....)

Jag rev en EKLK i ett badrum för några veckor sedan som också geggat. Kommer dock inte ihåg att den luktade? Glömde kolla fabrikatet

Troligen 70-tal

Rikard Ågren skrev:
Jag rev en EKLK i ett badrum för några veckor sedan som också geggat. Kommer dock inte ihåg att den luktade? Glömde kolla fabrikatet
EKLK är väl rätt ny ?
Knappast 70-tal.....

• Gilla
DannePersson79
  • Laddar…
Badrummet var då gjort runt 70. Men det är väl möjligt att denna monterats i efterhand. Eller när jag tänker efter så är det nog troligt. Det satt gråa plastdosor i väggen.

När kom EKLK?

Tror den kom runt 80 och ersatte då EKKL, bägge fans paralellt i rätt många år

Aha, då var det sådant klet som runnit ur kablarna i proppskåpet i förra huset. Man hade (troligen på 70-talet) dragit dessa "EKK" från proppskåpet till första dosan i varje grupp istf rör och FK. Jag som trodde det hade varit överhettat i kablarna, men överlät det till de nya ägarna att fixa elen.

Rikard Ågren skrev:
Badrummet var då gjort runt 70. Men det är väl möjligt att denna monterats i efterhand. Eller när jag tänker efter så är det nog troligt. Det satt gråa plastdosor i väggen.

När kom EKLK?
Har några beg. ringar med EKLK från en anläggning på jobbet som byggdes 1975 som vi rev för några år sedan. Troligtvis kom den ännu tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.