3 116 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Glimmande kontrollampor i glaskeramikhäll.
Sida 1 av 2
Hej allihop.
Har ganska nyligen (snart ett år sedan) blivit lycklig innehavare av ett hus från 60 talet.
Vid den obligatoriska nedsläckningen inför natten för ett par veckor sedan så upptäckte jag att indikator lamporna för "varm platta" till min glaskeramikhäll småglöder och/eller blinkar, 2 av dem glöder och de andra 2 småblinkar i olika takt.
Efter att ha skubbat mig lite i ögonen och återfått minnet av 110V mellan metallhöljet på en perkulator kokare och diskbänken den stod på hemma i förädrahemmet så var jag snart uppe i fullvarv
Fram med Voltmetern (Billig från ClasOhlson) för att kontrollera ifall det föreligger några större risker med att ta i spis och närliggande saker som jag skulle kunna tänkas ta i samtidigt som spisen (diskbänk och jordtag i 2 väggutag), dessa mätningar gav 0V så jag kände mig trygg och gick och la mig
När jag nu sitter och skriver den här tråden så kom jag på att jag kanske borde Ohm mäta mellan spishöljet och närliggande saker, sagt och gjort, 0.5Ohm mellan spishölje och jord i 2 närliggande vägguttag, lite mer mellan spis och gallret i fläkten (då slog det mig att jag aldrig spänningsmätte mellan spis och fläkt första gångenmen mätningen nu gav 0V, Puuuh)
Gjorde också en Ohm mätning mellan spis och diskbänk, den varierar mellan 1 - 2 Ohm.
Så min slutsats just nu är att mitt kök inte är farligt men fortfarande så vet jag inte varför spisens kontrollampor beter sig som de gör, har ni några bra ideér
På tomten finns det även en "snickarbod" med indragen el, till den boden går det en fyrledare som är avsäkrad i en separat säkringsbox här inne i huset vilket säkert är ok enligt standard då det gjordes (För jag antar att jag bara har 4 ledare in till huset)
Från "Snickarboden" går det även kabel till en vattenpump för sommarvatten som används av några villor här på gatan, hur den dragningen är gjord vet jag dock inte ännu, förutom att vattenpumpens tillslag verkar göra så att det blinkar i mina lampor.
Följande frågor infinner sig.
Dragningen ut till snickarboden, kan den innebära några problem för mig
Dragningen vidare till vattenpumpem, finns det något jag bör se över där
, bör jag kanske skaffa en extra lång kabel till mitt mätinstrument för att kolla jord ledare, PEN ledare, nolla eller vad det nu kan tänkas vara som jag hittar 
Något annat jag bör se över vad det gäller dragningen till snickarboden/vattenpumpen
Har ni lyckats läsa så långt som till hit så bör jag väl tacka för den tid ni har tagit er för wow vad tråkig den här trådstarten såg ut när jag förhandsgranskade den, tack
Har ganska nyligen (snart ett år sedan) blivit lycklig innehavare av ett hus från 60 talet.
Vid den obligatoriska nedsläckningen inför natten för ett par veckor sedan så upptäckte jag att indikator lamporna för "varm platta" till min glaskeramikhäll småglöder och/eller blinkar, 2 av dem glöder och de andra 2 småblinkar i olika takt.
Efter att ha skubbat mig lite i ögonen och återfått minnet av 110V mellan metallhöljet på en perkulator kokare och diskbänken den stod på hemma i förädrahemmet så var jag snart uppe i fullvarv
Fram med Voltmetern (Billig från ClasOhlson) för att kontrollera ifall det föreligger några större risker med att ta i spis och närliggande saker som jag skulle kunna tänkas ta i samtidigt som spisen (diskbänk och jordtag i 2 väggutag), dessa mätningar gav 0V så jag kände mig trygg och gick och la mig
När jag nu sitter och skriver den här tråden så kom jag på att jag kanske borde Ohm mäta mellan spishöljet och närliggande saker, sagt och gjort, 0.5Ohm mellan spishölje och jord i 2 närliggande vägguttag, lite mer mellan spis och gallret i fläkten (då slog det mig att jag aldrig spänningsmätte mellan spis och fläkt första gångenmen mätningen nu gav 0V, Puuuh)
Gjorde också en Ohm mätning mellan spis och diskbänk, den varierar mellan 1 - 2 Ohm.
Så min slutsats just nu är att mitt kök inte är farligt men fortfarande så vet jag inte varför spisens kontrollampor beter sig som de gör, har ni några bra ideér
På tomten finns det även en "snickarbod" med indragen el, till den boden går det en fyrledare som är avsäkrad i en separat säkringsbox här inne i huset vilket säkert är ok enligt standard då det gjordes (För jag antar att jag bara har 4 ledare in till huset)
Från "Snickarboden" går det även kabel till en vattenpump för sommarvatten som används av några villor här på gatan, hur den dragningen är gjord vet jag dock inte ännu, förutom att vattenpumpens tillslag verkar göra så att det blinkar i mina lampor.
Följande frågor infinner sig.
Dragningen ut till snickarboden, kan den innebära några problem för mig
Dragningen vidare till vattenpumpem, finns det något jag bör se över där
Något annat jag bör se över vad det gäller dragningen till snickarboden/vattenpumpen
Har ni lyckats läsa så långt som till hit så bör jag väl tacka för den tid ni har tagit er för wow vad tråkig den här trådstarten såg ut när jag förhandsgranskade den, tack
Produkter som diskuteras: "spänningsmätte"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Någonting i spisen "läcker" lite ström bakvägen.
Skruva ut "1" säkring åt taget, kolla sedan om det slocknar.
Säkert ingen fara.
Ska du dra nytt till snickarboden?
Skruva ut "1" säkring åt taget, kolla sedan om det slocknar.
Säkert ingen fara.
Ska du dra nytt till snickarboden?
Ja just det ja, glömde säga att det är de plattor med dubbla "zoner" som blinkar, enkel zonernas kontrollampor lyser konstant, så det kanske läcker lite mellan faserna?el_richard skrev:
Ska prova att skruva ur 1 säkring åt gången till spisen senare, just nu används den.
Så länge som strömmen till snickarboden fungerar bra så har jag inga större planer på att byta matningen, det som eventuellt ska göras är väl att byta ut de gamla 4 pins 3-Fas handskarna mot nya runda (som jag inte kommer på namnet på just nu)
Men de nya 3-fasarna kanske kräver lite ombyggnad i säkringsskåpet i boden eller har de gamla 4 pinnarna separerad nolla och fas redan draget?
Inget illa menat men nån låt (helst behörig) kolla av lite saker där.
Jag är inte så bekymrad över att spisens indikatorer lyser utan mer över över att vattenpumpen påverkar dina lampor. Nån får gärna rätta mig men då inte mina maskiner i verkstaden med betydligt högre effekt än en vattenpump påverkar mitt boningshus det minsta vid start så har jag oerhört svårt att tänka mig att en motor till en vattenpump kan göra det.
<edit> Om du har gamla platta handskar _SKALL_ de bytas omgående
/Kent som inte vill förväxlas med ovanstående snickarbodar, Mig veterligen så har jag inga matningar till nån annan *S*
Jag är inte så bekymrad över att spisens indikatorer lyser utan mer över över att vattenpumpen påverkar dina lampor. Nån får gärna rätta mig men då inte mina maskiner i verkstaden med betydligt högre effekt än en vattenpump påverkar mitt boningshus det minsta vid start så har jag oerhört svårt att tänka mig att en motor till en vattenpump kan göra det.
<edit> Om du har gamla platta handskar _SKALL_ de bytas omgående
/Kent som inte vill förväxlas med ovanstående snickarbodar, Mig veterligen så har jag inga matningar till nån annan *S*
Nä då, jag tar inte illa upp av att du rekomenderar mig av att ta hjälp av nån som kan, tvärtom.snickarboden skrev:Inget illa menat men nån låt (helst behörig) kolla av lite saker där.
Jag är inte så bekymrad över att spisens indikatorer lyser utan mer över över att vattenpumpen påverkar dina lampor. Nån får gärna rätta mig men då inte mina maskiner i verkstaden med betydligt högre effekt än en vattenpump påverkar mitt boningshus det minsta vid start så har jag oerhört svårt att tänka mig att en motor till en vattenpump kan göra det.
<edit> Om du har gamla platta handskar _SKALL_ de bytas omgående
/Kent som inte vill förväxlas med ovanstående snickarbodar, Mig veterligen så har jag inga matningar till nån annan *S*
Att jag skriver på forumet ser jag som en del av arbetet med att få kunnig (behörig) hjälp för att känna mig säker med elen härhemma, jag kommer ju antagligen inte köpa in behörig elektriker för att gå igenom hela mitt system på en gång utan det kommer ske på de punkter där jag är osäker ifall saker står rätt till.
Jag har en misstanke kring pumpen och det är klena matarledningar, avståndet från huset till pumpen kanske är 70M, kanske mer.
Angående de platta handskarna så ska de eventuellt bytas som jag skrev ovan, byter jag inte ut dem så ska de gamla ändå bort dels för att jag inte har någon användnig av dem och dels för att jag inte känner mig helt säker omkring dem. (Glad att det inte är 3 stiftare)
Och är det 70 meter så skall du defintivt ta hjälp av någon behörig (.)
/Kent
/Kent
Jo det är ju en misstanke jag har haft sen i somras, ska ta ett snack med en behörig elektriker på jobbet så får vi se vart det bär därifrån, förhoppningsvis så kan han göra ett hembesök.snickarboden skrev:
Tyvärr tror jag att kabeln ner till pumpen har blivit installerad av en behörig som har bott här i huset för längre sen
Även om det är klena ledare till pumpen så borde det inte påverka spisen. Risken finns att det är problem med nollan (PEN-ledaren) till centralen eller något liknande.
Ett snack med elektrikern är en bra idé.
Ett snack med elektrikern är en bra idé.
Mossfeldt>Då tar vi det juridiska då...
Som anläggningsinnehavare så har du och enbart _du_ ansvaret för att anläggningen är i fullgott skick. Det kan som sagt vara läge att så snart som möjligt se till att eventuella brister i anläggningen åtgärdas.
Personligen så är jag inte så säker på att om en lekman har misstankar om att saker inte står rätt till och underlåter att låta en behörig undersöka saker närmare kan räkna med att ha uppfyllt kraven som anläggningsinnehavare.
/Kent
Som anläggningsinnehavare så har du och enbart _du_ ansvaret för att anläggningen är i fullgott skick. Det kan som sagt vara läge att så snart som möjligt se till att eventuella brister i anläggningen åtgärdas.
Personligen så är jag inte så säker på att om en lekman har misstankar om att saker inte står rätt till och underlåter att låta en behörig undersöka saker närmare kan räkna med att ha uppfyllt kraven som anläggningsinnehavare.
/Kent
el_richard : Nu när det har blivit mörkt igen så att man kan se kontrollampornas glimmer så kan jag konstatera att när jag skruvar ur säkringen för L2 så slutar alla lampor blinka/glimma.
De andra sägringarna gjorde ingen skillnad.
Angående vattenpumpen så har jag idag varit ute för att dubbelkolla att arbetsbrytaren som sitter vid boden är avstängd, brytaren sitter alltså för att bryta kabeln till pumpen.
Brytaren var precis som jag kom ihåg avstängd så den ledningen ska vara spänningslös.
De andra sägringarna gjorde ingen skillnad.
Angående vattenpumpen så har jag idag varit ute för att dubbelkolla att arbetsbrytaren som sitter vid boden är avstängd, brytaren sitter alltså för att bryta kabeln till pumpen.
Brytaren var precis som jag kom ihåg avstängd så den ledningen ska vara spänningslös.
Vid närmare eftertanke:
Eftersom det handlar om varningslamporna för varma zoner, så ligger det nära till hands att misstänka att sensorelektroniken är lite feljusterad.
Skulle inte tro att dom gör kvalitétskontrollen i mörker, så att lamporna smålyser lite vid rumstemperatur kan säkert passerat oförmärkt.
När du skruvar ur L2 så slocknar helt enkelt elektroniken i spisen.
Eftersom det handlar om varningslamporna för varma zoner, så ligger det nära till hands att misstänka att sensorelektroniken är lite feljusterad.
Skulle inte tro att dom gör kvalitétskontrollen i mörker, så att lamporna smålyser lite vid rumstemperatur kan säkert passerat oförmärkt.
När du skruvar ur L2 så slocknar helt enkelt elektroniken i spisen.
Där slog du nog huvudet på spiken.mycke_nu skrev:Vid närmare eftertanke:
Eftersom det handlar om varningslamporna för varma zoner, så ligger det nära till hands att misstänka att sensorelektroniken är lite feljusterad.
Skulle inte tro att dom gör kvalitétskontrollen i mörker, så att lamporna smålyser lite vid rumstemperatur kan säkert passerat oförmärkt.
När du skruvar ur L2 så slocknar helt enkelt elektroniken i spisen.
När jag tar bort L2 så nollstäldes ju också klockan på spisen
Så visst kan det myckket väl vara elektroniken som spökar, Grrrrr, varför äger jag ens en spis som har lysande diplay dugnet runt
Visst har du nog antagligen rätt i det men att få mig att dricka mindre kaffe är nog inte lättelmont skrev:
Dock så känns det ändå fel att ha displayer med tillhörande elektronik som ska visa klockslaget i var och varannan pryl, jag gillar saker med manuella tillslag på matningen då jag vet att dessa inte drar någon energi när de är avstängda.