4 429 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Diazedsäkringsbrytare
Sida 1 av 2
Kan inte hitta något inlägg om "Diazedsäkringsbrytare" - kanske för att egentligen inte heter så, eller ?
Det är alltså som automater som sitter i vanliga porslins proppens plats.
Verkar precis vad jag letar efter till huvudsäkringarna eftersom de är så svåra att se vilken det är som är trasig (en gång per år ...)
Funkar de bra eller ?
Finns på bild här:
http://www.expressel.se/PICTURE/70486-4.jpg
Det är alltså som automater som sitter i vanliga porslins proppens plats.
Verkar precis vad jag letar efter till huvudsäkringarna eftersom de är så svåra att se vilken det är som är trasig (en gång per år ...)
Funkar de bra eller ?
Finns på bild här:
http://www.expressel.se/PICTURE/70486-4.jpg
Redigerat:
Diazedautomater brukar de väl kallas. Finns fortfarande att få tag i men vanligast i 10A och 16A. Vet inte om det finns större.
En sak man ska ha klart för sig är dock att brytförmågan hos en diazedautomat är mycket sämre än i en diazed. Det gör att har man höga kortslutningsströmmar så kan det gå så illa att säkringen inte löser. Just därför har man oftast diazed som försäkring/huvudsäkring före centraler med dvärgbrytare.
Jag tycker att du ska fundera på om det finns nåt i ditt belastningsmönster som kan rättas till istället. Det är ju så att säga bättre att täta hålet i båten än att köpa ett öskar!
En sak man ska ha klart för sig är dock att brytförmågan hos en diazedautomat är mycket sämre än i en diazed. Det gör att har man höga kortslutningsströmmar så kan det gå så illa att säkringen inte löser. Just därför har man oftast diazed som försäkring/huvudsäkring före centraler med dvärgbrytare.
Jag tycker att du ska fundera på om det finns nåt i ditt belastningsmönster som kan rättas till istället. Det är ju så att säga bättre att täta hålet i båten än att köpa ett öskar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En Phasen eller en Elfix underlättar sökandet efter trasiga säkringar.
Det är små beröringsfria spänningsprovare som fler borde ha.
CO m.fl. har dessa.
Protte
Det är små beröringsfria spänningsprovare som fler borde ha.
CO m.fl. har dessa.
Protte
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Phasen eller flukes variant är på inköpslistan, men det vore ju enklare att hantera en diazedautomat (16A )för resten av familjen om säkringen gick när jag är utomlands. Säkringsskåpet sitter riktigt illa till ute på en stolpe. Nu går en huvudsäkring bara en gång per år ungefär så jag känner mig inte riktigt stressad - borde jag det ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Utbilda hustrun. Eller
Säkra upp till 20A (görs av behörig elektriker eller nätbolaget)
Protte
Säkra upp till 20A (görs av behörig elektriker eller nätbolaget)
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Utbilda hustrun även på att det går INTE att tvätta, TT, Dammsuga och starta båda ugnarna samtidigt som man kokar kaffe. En viss effektplanering måste man alltid ha (även med 20A)
Protte
Protte
Påminnde mej just nu ett påstående att automatdiazeder är trögare än vanliga smältsäkringar. Hittar dock inga data just nu.
Som pefo sagt ovan så är dock dessa säkringar troligen inte godkända som huvudsäkringar pga begränsad brytförmåga.
(Bryter inte huvudsäkringarna korrekt vid kortslutning kan det uppstå skador på din anläggning pga för hög genomsläppt energi. Se http://www.byggahus.se/forum/el/107771-dvaergbrytare-genomslaept-energi.html)
Som pefo sagt ovan så är dock dessa säkringar troligen inte godkända som huvudsäkringar pga begränsad brytförmåga.
(Bryter inte huvudsäkringarna korrekt vid kortslutning kan det uppstå skador på din anläggning pga för hög genomsläppt energi. Se http://www.byggahus.se/forum/el/107771-dvaergbrytare-genomslaept-energi.html)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En diazed kan belastas hårade och längre än en automat, så det är inte så märkligt.