Hej.
Ska dra ut el till stugan på tomten, stugan ska ha egen elcentral.
Vilken kabelarea ska jag dra ut dit?? Kommer ligga nergrävt i jorden (gult rör)....
Samt ska det vara 3 eller 5 ledare??:confused:

Finns några parametrar att räkna med: Längden på kabeln, matande centralens förimpedans och vilken säkringsstorlek du behöver bestämmer vilken area på kabeln som krävs.

Om det ska vara en undercentral ska du dra 5-ledare om man använder kabel som är mindre än 10mm² och man får dra 4-ledare om kabeln är minst 10mm².

snaggletooth skrev:
Om det ska vara en undercentral ska du dra 5-ledare om man använder kabel som är mindre än 10mm² och man får dra 4-ledare om kabeln är minst 10mm².
Fast det där beror på!

har han från mätarskåpet in till centralen 5-ledare och tänkt dra från centralen så får han inte dra 4-ledare.
man får inte gå från 5-ledarsystem till 4-ledarsystem!!

nu är väl detta kanske en gammal anläggning och då är det med alla säkerhet 4-ledarsystem.

MEN tänkte bara nämna det...

Eyeball skrev:
Fast det där beror på!

har han från mätarskåpet in till centralen 5-ledare och tänkt dra från centralen så får han inte dra 4-ledare.
man får inte gå från 5-ledarsystem till 4-ledarsystem!!

nu är väl detta kanske en gammal anläggning och då är det med alla säkerhet 4-ledarsystem.

MEN tänkte bara nämna det...
Helt korrekt & viktig tilläggsinformation, tur att det finns folk med huvudet på skaft!

Och sen finns det ju ingen anledning att dra fyrledare över huvudtaget om man inte råkar få den gratis. Om han inte behöver 25-35A i stugan så är den grova kabeln bara resursslöseri.

det räcker med 2-ledare (om det är likspänning) sen beror det ju på hur stor belastningen är....
gäller det en sommarstuga eller friggebod eller bagarstuga eller vad? elvärme? spis? lite mera detaljer så kanske svaren blir mer rätt!

nu menade jag iofs att det var bättre och billigare med tex 5G2.5 än 4G10. Men det beror ju som sagts var helt på behovet ;)

Jag reagerar lite på trådens rubrik. "Kabelarea vid förlängning". Förlängning från vad?

Hej. OK, lite klargörande....
Jag ska alltså dra el ut till min nuvarande friggabod, från befintlig elcentral i huset...avståndet ut till stugan från centralen är ca 20-25 m.....och instugan kommer att finnas i stort sett bara lampor.....och ev ett litet element. (stugan är på ca 10m2.)
Har tänkt att stugan ska ha egen elcentral.....eller undercentral eller vad det kallas.

Men tanken är att jag sen därifrån ska dra elen vidare till gäststugan, som ligger ca 15 från friggeboden....och i den kommer det oxå att finnas en egen elcentral (är det tänkt) och i den stugan (på ca 15m2) kommer det finnas minst två element, ngr lampor och ev ett litet kylskåp. Kanske oxå en dator/radio...

Eller är det smartare att dra elen separat från huset till stugorna och inte förlänga/fortsätta från friggeboden till gäststugan...
Sannolikheten att dessa två stugor har lampor etc igång samtidigt är väldigt liten...

Så med dessa fakta, kan ngn då hjälpa mig med svar på kabelarena.....

Då drar du bäst en 5G6 eller 4G10 från mätarskåpet eller från inkommande anslutning före huvudbrytare i din central i huset. sen drar du vidare från friggeboden till gäststugan med likadan kabel.

På så vis blir dom tre centralerna helt oberoende av varandra.

Vill du spara in på kabel kan du istället dra en 5G2.5 eller 5G4 (här får man eventuellt räkna så den inte är för klen), och avsäkra den i hus-centralen, men då blir ju undercentralerna matade därifrån.

Ta 5G6. Då är man säker oavsett hur det ser ut framför om vi inte pratar extrema förhållanden.

jag hade föredragit mrfrenzy's alternativ att ha matningen till dessa två hus oberoende av husets central, det blir så jäkla många säkringar ivägen annars, nu blir det ju bara huvudsäkringarna före.

Det är en viss finess med att ha separata säkringar för kabeln till stugan - vid kabelfel slocknar inte allt.

mycke_nu skrev:
Det är en viss finess med att ha separata säkringar för kabeln till stugan - vid kabelfel slocknar inte allt.
hmm, ska vi se.. hur ofta intraffar ett kabelfel? ja de som brukar leka med minigrävaren i trädgården på helgerna bör nog ha separat avsäkring, men annars så är det lungt..;)

Jo kablarna här har klarat sig dom sista 50 åren trots en del grävjobb ;) Sen finns det ju å andra sidan dom på forumet som tom förespråkar jordfelsbrytare på en dylik kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.