Jeg har aldrig arbejdet med andet end indendørsrenovering, sådan noget her ved jeg intet om, men jeg har brug for at lære det!
Vi købte et hus for tre år siden, og ydervæggen har altid bulet udad på gæstehuset. Formentlig ikke mere end den gør nu. Derimod ser det ud som om regnen ikke løber ordentligt over tagskægget (gætter jeg på), derfor begynder brættet nedenunder træet at se ret trist ud nu. Samlet set er formen på taget lidt problematisk, det er ikke lige og fint som et tag normalt er.
1. Hvad er der sket, hvorfor buler ydervæggen udad?
2. Skal man fjerne alle teglsten for at løse problemet?
3. Kan det være nok på en eller anden måde at sørge for, at vandet bare løber over det fugtskadede bræt? (Som selvfølgelig skal udskiftes).
Eller ja, jeg har egentlig ingen anelse om, hvad jeg spørger om. Hvad ville I have gjort? Det er nok et bedre spørgsmål.
Indvendigt er der ingen fugtskader nogen steder på loftet.
Svar til 1,
Takstolernes ben er ved at sprede sig...
Benene skal have noget trækkende et stykke ned.
Har man åbnet op til kippen og fjernet nogen horisontal regel tværs over benene?
Eller fjernet noget trækkende længere nede?
Eller bygget lidt svagt fra begyndelsen?
Den vandskadede bræda kan skyldes, at vandet trænger ind under tagstenene længere oppe. Begynd med at løfte de nederste tagsten for at undersøge. Det kan være ødelagte tagsten eller forbindelsen ved skorstenen, der gør, at det lækker ind under.
Svar til 1,
Spærenes ben holder på at sprede sig...
Benene skal have noget træk længere nede.
Har man åbnet op til kip og fjernet en vandret regel tværs over benene?
Eller fjernet noget træk længere nede?
Eller bygget lidt svagt fra starten?
Jeg tror ikke, der er nogen vandret regel overhovedet på den øverste etage. Man kan stå oprejst lige præcis i midten af øverste etage. Skal spørge den tidligere ejer, ved at de renoverede hele hytten indvendigt. Men det ville vel være bedrøveligt at fjerne en bærende del af taget?! Hvordan skulle man løse dette problem? Eller... Er det overhovedet et problem, så længe man kan få styr på årsagen til vandskaden på brættet under taget?
Den vandskadede bræt kan skyldes, at vand trænger ind under tagstenene længere op. Begynd med at løfte de nederste tagsten for at undersøge. Det kan være ødelagte tagsten eller forbindelsen ved skorstenen, der forårsager lækagen.
Ja, men det var en god tanke. Jeg har altid syntes, at det ser underligt ud ved pladebeklædningen langs skorstenen. Nu når du siger det, så er vandskaden jo netop i linje med skorstenen, så at sige. Er det en blikkenslager, man kontakter, hvis man har brug for at få sådan noget udbedret? Eller kan man købe færdige plader efter mål eller lignende?
Ja men du det var en god tanke. Har altid syntes, at det ser mærkeligt ud ved pladen langs skorstenen. Nu hvor du siger det, så er fugtskaden jo præcis i linje med skorstenen, så at sige. Er det en blikkenslager, man ringer til, hvis man har brug for at få sådan noget ordnet? Eller kan man købe færdige plader efter mål eller sådan?
Blikkenslager ville jeg vælge, hvis det er pladerne, der er problemet. Men det kan også være tegl, der ligger forkert.
Blikkenslager ville jeg vælge, hvis det er pladerne, der er problemet. Men det kan også være tagsten, der ligger forkert
Jeg vil gå op og lave en lille inspektion der ganske enkelt. Et sidespørgsmål, jeg har tænkt på angående arbejde på taget, kan man bruge skorstenen som et punkt til at binde sig fast i for sikkerhedens skyld?
Og et andet dumt spørgsmål, kan man tage en plade løs hvor som helst på taget, eller skal man starte oppefra og ned eller nedefra og op i en linje? Hvis jeg gør mig forstået!
Bugningen og råd i tagfoden er to helt forskellige problemer.
Bugningen skyldes, at spærkonstruktionen er svag fra starten af, eller at man har fjernet noget væsentligt for at skabe mere plads på loftet. Belastning ovenfra skaber et tryk udad, hvor spærene tilslutter til væggen. For at optage den kraft kræves en form for trækstænger, som holder væggene eller nederdelen af spærene sammen.
Læg lidt billeder op af, hvordan det ser ud inde på loftet, så måske nogen kan drage nogle konklusioner.
Jeg tror ikke, der er nogen horisontal regel overhovedet på overetagen. Man kan stå oprejst lige præcis i midten af overetagen. Må spørge den tidligere ejer, ved at de renoverede hele hytten indvendigt. Men det ville da være frygteligt at fjerne en bærende del af taget?! Hvordan ville man løse dette problem? Eller... Er det overhovedet et problem, så længe man kan få styr på årsagen til vandskaden på brættet under taget?
Du må se det som to separate problemer. Tagafvanding er nok det mindste problem at være bekymret for, men sørg for, at vandet slipper fra taget uden at dryppe tilbage mod facaden.
Udposningen ser bekymrende ud, hvis ikke det har set sådan ud i meget lang tid. Ældre huse, der buer ud sådan her, er ikke ualmindelige, men som altid skal man forstå hvor længe, det har set sådan ud. Hvad præcis gjorde de tidligere ejere, da de renoverede? Var der en væg, der blev fjernet? Udfra vinduets placering på gavlen, ser det ikke ud til, at der har eksisteret en underramme til spær, der holdt langsiderne sammen. Lidt indsigt i hvor længe det har set sådan ud, hvad der blev gjort ved renoveringen samt om der er tegn på at alt ikke er i orden (revner indvendigt mellem gulv/væg, at kippen er sunket, åbenlyse bærende dele der er blevet skiftet ud....) og hvilken konstruktion det er, kan hjælpe.
Skal gå op og lave en lille inspektion der helt enkelt. Et side spørgsmål jeg har tænkt på apropos at arbejde på tag, kan man bruge skorstenen som et punkt at binde fast sig i for sikkerhedens skyld?
Og et til dumt spørgsmål, kan man plukke en plade løs hvor som helst på taget, eller skal man starte oppefra og ned eller nedefra og op i en linje? Hvis jeg gør mig forstået!
Hvis man skal fjerne alt, så starter man øverst. Men du kan skubbe en plade ad gangen opad og dermed inspicere under dem. Du er nødt til at løfte de omkringliggende lidt, men det plejer at fungere fint. For at fjerne og lægge en enkelt plade, skal man bøvle lidt. Derefter er normalt visse plader sømmet. Du kan fastgøre et reb til skorstenen nærmest taget, eller trække et reb fra jorden over nockpannan.
Talte med den tidligere ejer, og de havde kun renoveret æstetisk, ikke fjernet noget bærende i hytten. De købte stedet i 2003 tror jeg, og det har set ens ud med taget siden da. Huset er fra 1800-tallet, så det har måske set sådan ud meget længe.
Med andre ord behøver jeg måske kun at kontrollere, at vandet løber over tagfoden eller hvad det kaldes. Jeg så, at skaden ikke er i linje med skorstenen, når jeg kiggede nærmere, så det har måske ikke noget at gøre med teglstenene rundt om den, måske! Flere bud på hvordan jeg skal tænke om at udbedre den skade? Og hvorfor nogen har sat søm i det bræt ifølge billedet?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.