Skal lave en tilbygning og har brug for hjælp til, hvordan jeg skal bygge min væg op. Jeg har forstået, at der findes lidt forskellige varianter. Jeg vil ikke have en unødvendigt tyk væg, men alligevel indenfor retningslinjerne naturligvis.
Stående træpanel med dækbræt - sømlægte - vindpap - 45x145 (inkl. isolering) - dampspærre - 45x45 (inkl. isolering) - osb - gips
Nogle spørgsmål:
Er denne væg tilstrækkeligt isolerende, eller skal jeg bruge 45x170 i stedet for 45x145?
Skal 45x45 reglerne fastgøres horisontalt eller vertikalt (langs 45x170 reglerne)? Er der risiko for kuldebroer, hvis jeg fastgør vertikalt? Er det ok at fastgøre osb og gips på horisontale regler, det føles lidt forkert? Hvordan gør man?
Stående træpanel med dækbræt - sømlægte - vindpap - 45x145 (inkl. isolering) - dampspærre - 45x45 (inkl. isolering) - osb - gips
Nogle spørgsmål:
Er denne væg tilstrækkeligt isolerende, eller skal jeg bruge 45x170 i stedet for 45x145?
Skal 45x45 reglerne fastgøres horisontalt eller vertikalt (langs 45x170 reglerne)? Er der risiko for kuldebroer, hvis jeg fastgør vertikalt? Er det ok at fastgøre osb og gips på horisontale regler, det føles lidt forkert? Hvordan gør man?
Det er bedst at skifte retning på isoleringen for at minimere kuldebroer.
Tykkelsen på væggen vælger du helt selv med hvad du synes, men et nyt hus i dag har mellem 200-300 mm isolering.
Kommer lidt an på hvad man har for opvarmning, kan jeg synes, om det er værd den ekstra omkostning.
Tykkelsen på væggen vælger du helt selv med hvad du synes, men et nyt hus i dag har mellem 200-300 mm isolering.
Kommer lidt an på hvad man har for opvarmning, kan jeg synes, om det er værd den ekstra omkostning.
Du kan sætte osb vertikalt, men gør som huggan siger, så bliver det bedst og nemmest. Når du har fået osb-pladerne op, kan du sætte gipsen som du vil (du skruer dem jo i osb-pladerne og er ikke afhængig af reglenes placering).
Tak for svaret, mener I, at jeg kan sætte osb vertikalt på horisontale reglar?
Ja det går godt, det spiller ingen rolle overhovedet. Skal bare dobbeltjekke så jeg har forstået det rigtigt (nemt at læse forkert nogle gangethomasonit sagde:
Vi byggede ud i sommer (30'ernes hus).
Ifølge de beregninger, vi fik, og kommunen godkendte, så gjorde vi følgende:
Yderside til inderside
Panel - luftspalte - tæt isoleringsplade (45) stående med plastkopper - 145 isolering stående - plast - 45 isolering liggende - osb - gips.
I den inderste 45mm blev al installation, el og vand, trukket.
Edit: klimatskiva kalder paroc den yderste plade, man anvender.
Ifølge de beregninger, vi fik, og kommunen godkendte, så gjorde vi følgende:
Yderside til inderside
Panel - luftspalte - tæt isoleringsplade (45) stående med plastkopper - 145 isolering stående - plast - 45 isolering liggende - osb - gips.
I den inderste 45mm blev al installation, el og vand, trukket.
Edit: klimatskiva kalder paroc den yderste plade, man anvender.
Senest redigeret:
I alle mine byggerier har jeg haft liggende reglar inderst og på disse har jeg monteret stående plader, så længe man monterer træ og gipsplader med forskudte samlinger, bliver det meget stabile vægge.
Tak for alle tips!
Interessant, jeg skal tjekke det ud med det samme. Hvis jeg tolker dig rigtigt, så kan det måske være nok med min første tanke i vægtykkelse da.Montören sagde:
Der er jo ingen krav til ydervæggen. Der er krav til energibehov dog, men dette afgøres jo ikke kun af vægge! Har du mange og store vinduer, skal du måske kompensere med meget tykke vægge. På samme måde kan du have ret tynde vægge, hvis du har få vinduer!
Ok, jeg kan lave en energiberegning. Er www.energiberakning.se at foretrække, så at det var gratis der?
Klik her for at svare