Skal skifte garageport til en større model, så må rive ned den eksisterende væg og sætte en ny op, se vedhæftet billede af den eksisterende konstruktion.

Er dette korrekt, eller bør jeg ændre noget i den nye konstruktion?

I dag er det altså set indefra gips-osb-væg regel 145mm med isolering- liggende 45x45 med isoleringen mellem-asfaboard-lægte-panel

Rigtigt eller forkert?

• Væggens lag med gips, OSB, isolering og panel ved garage under renovering.
Jeg synes den eksisterende konstruktion ser fornuftig ud

det blev samme konstruktion, væggen er opreglet nu, eneste forskel er, at det blev vindduk i stedet for board. dog et spørgsmål, den gamle konstruktion mangler luftlægt, men væggen så helt fejlfri ud, da jeg rev den, så det synes jo at have fungeret godt, resten af huset er bygget på samme måde. Hvad synes I? skal jeg slå en luftlægt på nu eller gøre som det har været?

Som det ser ud, leverer syllen med yderkant på pladen, derefter sidder der en 45x45 udvendigt på syllen med isolering, så vindduk, derefter en 45x45 sømmelækt, dvs. at bundbrædderne kommer 45 mm ud fra syllen. men skal jeg på med en luftlægt på f.eks. 22 mm, så kommer den 67 mm ud fra syllen. Det føles som om panelet
kommer unødvendigt langt ud, hvad havde I tænkt?

taknemmelig for hurtige svar :) skal købe lidt tømmer, hvis jeg skal på med luftlægt, 45x45 har jeg allerede til sømmelægten.

det er altså forsatsbræt, som skal sidde på væggen, så jeg tænker, at det ventilerer godt mellem bundbrædderne
så føles det som om det ikke behøves, men jeg tænker jeg spørger, før jeg afslutter.

Antager at du allerede er kommet så langt i byggeriet, at det ikke går at ændre, men jeg ville have kørt syll, 45x45 med isolering, vinddug og så luftlægte 12x45 (også kaldet ræveskind hvor jeg bor) på vinddugen (stiftes i de 45x45 som du har bagved) som derefter panelet sømmes i. Du har jo allerede sat en omgang 45x45 som agerer sømmeregel, så ser ikke at du behøver bygge på med et ekstra lag. Men måske misforstår jeg din konstruktion?

Hej!

har ingen bild så vil prøve at forklare.

Det, der er bygget op nu, er en syll, 45x45 med isolering, vinddukt.
det jeg har lidt at rette mig efter, er, at dette er en gavlvæg med "midje". Det er altså den nedre del
af væggen, jeg har revet og er ved at bygge op. Så den skal "mødes med midjen" og for at panelen skal flugte med midjen nogenlunde, så var den gamle væg som syll-45x45-board-45x45-panel.

så kommer der også hjørnebrædder fra to andre vægge, så hvis jeg ikke slår på en ekstra 45x45, så skal jeg reducere hjørnebrædderne, der kommer fra den anden væg, samt at den ikke vil flugte med midjen, derfor
den ekstra 45x45.

så panelet vil komme 45mm fra syllen i så fald, eller 45+luftlægt fra syll. føltes bare som om, det bliver en stor afstand fra syll til panelet, men har måske ingen betydning.

OJ meget tekst, håber du forstår, hvad jeg mener. men ville du have sat 12mm vertikal luftflækt inden
den horisontale 45mm sømlægt? og tage, at den kommer ud yderligere 12mm fra syllen eller køre
som det så ud før og bare køre 45 sømlægt og springe luftlægt over?

N Nightlow sagde:
Hej!

har ingen bild så ska försöka förklara.

Det som är uppbyggt nu är syll, 45x45 med isolering, vinddukt.
det jag har lite att rätta mig efter är att detta är en gavelvägg med "midja". Det är alltså den undre delen
av väggen jag rivit och håller på bygga upp. Så den ska "möta upp mot midjan" och då för att panelen ska liva med midjan hyfsat så va den gamla väggen såsom syll-45x45-board-45x45-panel.

sen kommer ju knutbrädor från två andra väggar också, så om jag inte slår på en till 45x45 så måste jag minska ner knutbrädorna som kommer från andra väggen samt att den kommer inte liva med midan, därav
den extra 45x45.

så panelen kommer komme 45mm från syllen isåfall, eller 45+luftläkt från syll. kändes bara som att det blir ett långt avstånd från syll till panelen, men har kanske ingen betydelse.

oj mycket text, hoppas du förstår hur jag menar. men skulle du ha satt 12mm vertikal luftfläkt innan
den horisontella 45mm spikläkten? och ta att den kommer ud yderligere 12mm fra syllen eller køre
som det så ud inden og bare køre 45 spiklægt og skippe luftläkt?
Tror att jag typ er med på vad du mener 😆 Men i hvilket fald så skulle jeg have ønsket en luftspalte mellem vindduk og panelen så du kan få afstrømning af kondens osv. Jeg havde sat 12x45 luftläkt på vindduken og så spikret panelen i luftläkten. Luftläkten sætter du horisontalt, altså samme retning som spikreglen (45x45) bag vindduken og jeg plejer at klamme fast den i spikreglen. Det er nok med klammer så at den bare holdes på plads. Du vil jo så spikre panelen i den så da sidder den permanent. Med andre ord, luftläkten sidder præcis der 45x45 sidder, men på forsiden af vindduken. Så, 45x45 så vindduk så luftläkt så panel.

haha ja fan ikke nemt at forklare men som sagt hvis jeg skal have luftlekt bør jeg da ikke
sætte den vertikalt på de eksisterende 45x45 som sidder der nu? og så sømme en 45x45 sømlekt fast
som jeg sømmer panelet på? så får jeg en ventilation på 12mm bag sømlekten?

så ville væggen se sådan ud:

Syll - 45x45 med isolering - vinddukt - stående luftlekt - liggende 45x45 sømlekt - panel.

Syllen er 195mm, 145mm stående stolper med isolering som flugter indefra garagen, efterlader 45mm til kant i kant på yderkant syll, der sidder så 45x45 med isolering for ikke at få kuldebro. så på det en vinddukt så 45x45 sømlekt, så hvis jeg tilføjer en 12mm luftlekt bliver det altså 45+12mm afstand fra syllkant til panelet.

Haha, nej, ikke altid det letteste! Altså, jeg gik ud fra, at de 45x45-regler, hvor isoleringen ligger, sidder horisontalt? I sådanne tilfælde, normalt set, sætter man så vinddug uden på reglerne med isolering og derefter lægter uden på vinddugen i samme retning og på samme sted som du har 45x45-reglerne. Så sømmer man panelet gennem lægterne ind i 45x45-reglerne. Du behøver altså ikke en ekstra omgang med 45x45. Luftningen sker i rummet mellem vinddug og lægter. De 12 millimeter er tilstrækkeligt. Du kan selvfølgelig "gøre det mere indviklet" med stående lægter og derefter endnu en omgang med horisontale 45x45, men der er ingen teknisk grund til at gøre det. Det ville mere være, hvis du vil have, at panelet skal komme længere ud.

Ja, men præcis, det er reguleret med 45x45 horisontalt for isoleringen, helt rigtigt.
Og ja, det ekstra lag 45x45 er for at få panelet til at komme ud tilstrækkeligt, så det flugter
bedre mod den øvre del af gavlvæggen.

Jeg tænkte, at hvis man monterer en luftlægte stående og så liggende sømmelægte på det
ville være smart, for så bliver der et luftkammer mellem vinddug og sømmelægte fra sylden hele vejen op.
I stedet for at ligge det horisontalt, så bliver det "kun" et luftkammer bag panelet mellem hver sømmelægte.
haha satan hvor jeg komplicerer det.

Så du tænker, at jeg har ingen fordel ved at sætte en vertikal luftlægte? Så er det jo nok, at jeg sømmer
45x45 liggende som sømmelægte, og så ventilerer det mellem dug og panelet?

Det er tilstrækkeligt, at du sømmer 45x45 liggende som sømlægte, og at det er ventileret mellem dug og panel. Som sagt, den gængse byggemetode er 12x45 liggende som luftlægte, og du vil jo i stedet have 45x45, så det vil ventilere fint!

Tak for al hjælp! :)

• Synes
anderslofwall
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.