13,366 læst ·
34 svar
13k læst
34 svar
Ydervæg detalje -
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 306 indlæg
Hvis man bruger liggende panel, kan man undgå spiglægt. Man sparer da 28mm.
T toolman77 sagde:Lagene i væggen er udefra
21mm vinduesindfatning
21mm panel
25mm liggende lægte
25mm stående lægte
6mm udegips
170mm stående regel/isolering
Dampspærre
45mm liggende regel/isolering
11mm osb
13mm gips
U-værdi er 0,16/m2
[billede]
Plasten går til præcis lige indenfor vinduet. Der fandtes en speciel remse at sammensætte plasten med for at den skulle række
Hej,
Ohh herligt tak skal du have, er denne væg godkendt til en "villa" 2018 og er den 326mm samlet?
Beklager hvis jeg er så plagende
Er dette en en 2D tegning, jeg forsøger stadig at lære, hvordan man laver almindelige detaljer
Hej,
Vi har for nylig købt et hus fra 1982, men som allerede dengang blev solgt som et ”lågenergihus”. Væggen, som stadig ser ret normal ud i dag, består af:
22 stående lockpanel
22 stående underbrædder
22 sømlekt/luftspalte
13 asfaboard
45 liggende reglar/isolering
170 stamme/isolering cc 600 (dog 34mm!)
0,2 dampspærre
16 spånplade
Væggen er 289mm (uden facadeklædning). Jeg overvejede at tillægsisolere, inden jeg så sektionstegningerne og valgte at springe det over...
Konstruktionen har en deklareret U-værdi på 0,15. Interessant at man har brugt 34mm reglar, hvilket indebærer 25% mindre regel/kuldebro. Det drejer sig dog om et etplanshus.
Ang. luftspalten, har det nogen betydning, hvis den bliver for stor? Vi skal skifte panel til sommer og af forskellige årsager tænkte jeg at gå op til 34-45mm.
Vi har for nylig købt et hus fra 1982, men som allerede dengang blev solgt som et ”lågenergihus”. Væggen, som stadig ser ret normal ud i dag, består af:
22 stående lockpanel
22 stående underbrædder
22 sømlekt/luftspalte
13 asfaboard
170 stamme/isolering cc 600 (dog 34mm!)
0,2 dampspærre
16 spånplade
Væggen er 289mm (uden facadeklædning). Jeg overvejede at tillægsisolere, inden jeg så sektionstegningerne og valgte at springe det over...
Konstruktionen har en deklareret U-værdi på 0,15. Interessant at man har brugt 34mm reglar, hvilket indebærer 25% mindre regel/kuldebro. Det drejer sig dog om et etplanshus.
Ang. luftspalten, har det nogen betydning, hvis den bliver for stor? Vi skal skifte panel til sommer og af forskellige årsager tænkte jeg at gå op til 34-45mm.
21mm vinduesindfatningO Ollehoff sagde:
21mm beklædning
25mm liggende lægte
25mm stående lægte
6mm udvendigt gips
170mm stående regel/isolering
Dampspærre
45mm liggende regel/isolering
11mm osb
13mm gips
Summeret minus vinduesindfatning får jeg det til 316mm.
Jeg byggede fritidshus med helårs standard i mälardalen 2015 og har ikke haft problemer med at det er koldt om vinteren eller varmt om sommeren. Hvad der gælder 2018 har jeg ikke styr på.
Klik her for at svare