Det virker ikke.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Ingen problemer overhovedet:
Yderbeklædning Z-panel 22x120
Luftspalte 28mm (28x70 stående afstandslister)
Udvendig gips 9 mm
Liggende reglar 45x45 + 45 mm Gullfiberisolering
Stående reglar 220x45 + 220 mm Gullfiberisolering
Dampfast plastfolie 0,2 mm
Stående reglar 45x45 + 45 mm Gullfiberisolering
Liggende træpanel 18 x190 mm, (alternativt 1 eller 2 x 13 mm gips i køkken og vådrum).

Hvor "godkendt" dette er, har jeg ingen anelse om. Ingen egentlig energiberegning er blevet gjort, hverken før eller efter byggeriet.
Men huset "trækker" ca. 4.800 kWh/år inklusive varme, varmtvand, ventilation og husholdningsstrøm samt lidt varme og varmtvand i stalden. Og varme nogle gange i gæsteværelset på loftet.

tusind tak, nu har jeg forsøgt at tegne som din beskrivelse og undrer om det blev rigtigt. jeg begyndte fra venstre. ked af hvis jeg forstyrrer så meget.

• Tværsnit tegning af bygningsstruktur med materialeliste: sidepanel, luftspalte, spær, gips og isolering detaljeret.
Hej, min væg er totalt 359mm, u værdi 0,15

Indefra og ud.

13 gips
11 osb
34 lægter
0 dampspærre
200 letbjælke/cellulose løsuld
45mm klimaplader (totalt kuldebrobrydende)
34mm lægter
22mm panel
(22 hattelekt)

Mega dejlig konstruktion

O Ollehoff sagde:
ked af at jeg forstyrrer så meget.
Tværtimod, det er jo sjovt at dykke ned i noget som dette,
som man selv synes er godt og gerne vil missionere om (y)

C Chris11 sagde:
Syg god konstruktion
Men kun 245 mm isolering!

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Alle ved jo, at livet begynder ved 300+ ;)

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Men bara 245 mm isolering!

fungerer det ikke med kun 245 isolering?

hvad syntes du om min detalje jeg lavede, stemte alt? føles forkert :(

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Alle ved jo, at livet begynder ved 300+ ;)
Håber bare, at det ikke slutter ved 310 :worried:

O Ollehoff sagde:
hvad syntes du om min detalje jeg lavede, passede alt? føles forkert :(
Jo da, den var rigtig god!
Men du risikerer angreb fra "PK-holdet", som vil have OSB + gips i alle vægge ind mod boligarealerne.
Men at sætte udvendig gips i stedet for en slags vindbeskyttelsesvæv syntes jeg rent subjektivt er meget godt!
Det stabiliserer op stommen, så man forhåbentlig slipper for sådan noget her (efter stormen Gorm):
Ødelagt trækonstruktion efter stormen Gorm, med en person og en hund i forgrunden og et hus i baggrunden.

245mm isolering med letbjælke og sprøjtet cellulose svarer til ca. 320mm mineraluld med almindelig regel

Det påstand køber jeg ikke. Kuldebroerne har ikke så stor påvirkning som 30%. Der var nogen, der lavede beregninger på dette i en anden tråd og jeg mener, at der var en meget lille forskel, typisk 5%.

Konstruktionen stabiliseres også af pladerne på indersiden, men inden disse er på plads, bør man jo have lidt støtte.

Det er kuldebroerne plus at du får meget mere isolering, når du har letbjælke. Mine regler er kun 8mm tykke i stedet for 45mm. Tag det på cc60 så bliver det ca. 90cm mere isolering på et hus med 12m langside. Desuden er syllen lavet i letbjælke så hele syllen er isoleret mod pladen.

Selvom det ikke er mængden af isolering, der afgør, men tykkelsen og lambdaværdien. En træregel isolerer også men ikke lige så godt selvfølgelig. Der er forskel, men jeg påstår, at den ikke er så dramatisk.

Lette regler er en rigtig god konstruktion, som er enkel at bygge og tilpasse. Skal selv bygge letregelhus med cellulose.

Bedst isolering får man nok alligevel med to helt separate vægge. Sådan ville jeg nok bygge, hvis jeg byggede selv med løsvirke. En ydre bærende 45x120 og så en indre indervæg, rummet imellem fyldt med løsuld fra loftet.

• Synes
bygg123
  • Laddar…
Men nu var spørgsmålet fra TS, at han ønskede en tyndere væg. Og alt andet lige, så har denne væg bedre u-værdi end en tilsvarende traditionelt bygget med samme tykkelse. Der er fx ca. 6 gange mere træ i en traditionel konstruktion end i en med letbjælke. Træ har u-værdi på ca. 0,14 mod cellulose som er ca. 0,038. Desuden pakkes løsuld ind i hver eneste lille krog, så ingen konvektion opstår i væggen, hvilket øger effekten yderligere.

Har som du tænkt bygget taget (spærene er også af letbjælke) sammen med ydervæggen, så der er absolut 0 kuldebroer i hele konstruktionen. Det mest trælse er, at man er nødt til at have vinduer, ellers ville alt være ret godt isoleret.

C Chris11 sagde:
Det mest pissiga är att man tvingas ha fönster
Må man?
Burde vel gå lige så godt med nogle webcams/åtelkameror.

Lagene i væggen er udefra
21mm vinduesfoder
21mm panel
25mm liggende lægte
25mm stående lægte
6mm udendørs gips
170mm stående regel/isolering
Dampspærre
45mm liggende regel/isolering
11mm osb
13mm gips

U-værdi er 0,16/m2
Vægdiagram viser lag af 21mm facadefoder, 21mm panel, lægter, udgips, 170mm isolering, dampspærre, OSB og gips med U-værdi 0,16 W/m²K.
Plastikken går til lige indenfor vinduet. Der var en speciel remse til at sammensætte plasten med, så den kunne række.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.