Hej alle,

Det er sådan, at jeg er i gang med at lære revit og autocad, jeg er kommet ret langt, og det er super sjovt. Men nu er jeg gået i stå, når det kommer til at tegne en ydervæg detalje med forbindelse til taget. Jeg har forsøgt at følge træguiden, men det ser så forkert ud, når jeg gør det.

Billede af mit eget forsøg.
Bygge tegning der viser detalje af ydervæg og tagkonstruktion med materialeangivelser; sidepanel, luftspalte, spiklægt, cellplast, regelstomme, mineraluld, fugtspærre, gips.

Hvordan ser det ud, har jeg tegnet det hele rigtigt? Derefter undrer jeg mig over, hvis jeg vil have en væg, der er 300-450 mm, hvad skal jeg ændre, så jeg får det mål, og det bliver godt?

Jeg ville være taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få.

Tak

• Synes
belal99
  • Laddar…
Når man opnår så store vægtykkelser som med nutidens isoleringsstandard, må man dele vægkonstruktionen op i flere dele. Den primære og bærende del består af stående reglar i dimensionen 45x120 til 45x170 på c/c afstand 600 mm. Disse reglar afsluttes opadtil med et rem, som er en horisontal regel med samme dimension. På begge sider af denne midterdel fastgøres liggende reglar, så man får krydsende isolering. Dimensionen på de horisontale reglar tilpasses for at opnå den ønskede totale mængde af isolering. Større reglar end 45x95 bliver nemt besværligt. I dag er det populært at placere dampspærren indenfor det indre isoleringslag, så dette kan anvendes til elkabelinstallation uden at bryde dampspærren.

På ydersiden fastgøres en form for vindtætning udenpå den ydre isolering. (Nogle gange udføres dette uden reglar af plader, der fastgøres med afstandsbøsninger). Udenpå vindtætningen sømmes lægter, som også danner form til luftspalten — stående lægter til liggende udvendig beklædning og liggende lægter til stående dito. Luftspaltens størrelse plejer at være ca. 25 mm.

• Synes
raspen86
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Når man kommer op i så store vægtykkelser som man gør med dagens isoleringsstandard, må man dele vægkonstruktionen op i flere dele. Den primære og bærende del består af stående regler i dimensionen 45x120 til 45x170 på c/c afstand 600 mm. Disse regler afsluttes foroven med et hammarbånd, som er en horisontal regel med samme dimension. På begge sider af denne midterdel fastgør man liggende regler, så man får krydsende isolering. Dimensionen på de horisontale regler tilpasses, så man får den totale mængde isolering, der ønskes. Større regler end 45x95 bliver let besværlige. I dag er det populært at lægge fugtspærren indenfor det indre isoleringslag, så dette kan bruges til elkanalisation uden at bryde fugtspærren.

På ydersiden fastgør man en form for vindtætning udenpå den ydre isolering. (Nogle gange laves denne senere uden regler af plader, som fastgøres med distanceskruer). Udenfor vindtætningen sømmer man sømlægter, som også giver form til luftspalten, stående for liggende udvendig panel og liggende for stående ditto. Luftspaltens størrelse plejer at være ca. 25 mm.

Hej,

Tak for den fine forklaring jeg forsøger at lære mig så godt som jeg kan, men må sige at det er svært. Jeg har forsøgt at fixe en væg som er 300-450mm (så tæt på 300 som muligt) til en villa, men jeg lykkes ikke. Hvor meget isolering, hvor stor fugtspærre? sådan har jeg svært ved.

Findes der nogen side, hvor man kan se, hvordan en væg er opbygget med de mål man ønsker?

Tak

Senest redigeret:
Du kan tage udgangspunkt i Träguidens billeder. Prøv at tænke principielt. En så detaljeret huskeliste som du søger, tror jeg ikke findes. Så er der alternativet med fem år på Chalmers eller Teknis...

• Synes
yonna
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Den primære og bærende del består af stående reglar i dimensionen 45x120 til 45x170
Man kan absolut have større dimension på det stående regelvirket.
Vi har 220x45 i vores hus bygget år 2010.

O Ollehoff sagde:
Jeg har forsøgt at skabe en væg, der er 300-450mm (så tæt på 300 som muligt) til en villa men jeg lykkes ikke
Vores væg har 310 mm isolering. Det er 45 mm yderst + 220 mm i det stående resningsvirke + 45 mm inderst.
Plastfolie/dampspærre 45 mm ind i isoleringen fra indersiden, så vi har et "isolationslag", og 9 mm udegips udenfor den ydre 45’er. Udenfor det 28x70 mm glespanel og liggende Z-panel. På indersiden har vi 18 mm træpanel, ingen OSB eller gips.

Vil man have lidt tykkere isolering, så kan man bytte 45x45-reglarne ud med 70x45 og få 360 mm isolering.

Man kan have hvilken dimension man vil på de bærende regler, men det er lettere at bygge, hvis de ikke er max size. Det er også godt med tre isoleringslag.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Paroc tror jeg det er, som anbefaler dobbelte regeltav. En yderbærende 45x120 og en inder 45x70? Derefter valgfri isoleringstykkelse imellem.

Ellers er en tynd væg:
Isolering 45+145+45:

Panel 22
Lægte 28
Isolering 45
Regelvæg 145
Plast
Isolering 45+liggende regel
Gips 13
Det bliver i alt 298mm og er vel det absolut mindste, man kan bygge i dag. Jeg synes, det er bedre at lægge lidt isolering til, når man alligevel bygger nyt 450mm lyder passende :)

Man kan bygge med letregel og fylde væggen med løsuld også. Så kan man vælge præcis, hvor tyk væg man vil have :)

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Man kan absolut have større dimension på det stående regelværk.

Vores væg har 310 mm isolering. Det er 45 mm yderst + 220 mm i det stående resningsværket + 45 mm inderst.
Plastfolie/dampspærre 45 mm ind i isoleringen fra indersiden, så vi har et "isolationslag", og 9 mm udvendig gips udenfor den ydre 45'er. Udenfor det 28x70 mm glespanel og liggende Z-panel. På indersiden har vi 18 mm træpanel, ingen OSB eller gips.

Vil man have lidt tykkere isolering, så kan man bytte 45x45-reglarne mod 70x45, og får 360 mm isolering.
Man kan absolut have større dimension på det stående regelværk.

Vores væg har 310 mm isolering. Det er 45 mm yderst + 220 mm i det stående resningsværket + 45 mm inderst.
Plastfolie/dampspærre 45 mm ind i isoleringen fra indersiden, så vi har et "isolationslag", og 9 mm udvendig gips udenfor den ydre 45'er. Udenfor det 28x70 mm glespanel og liggende Z-panel. På indersiden har vi 18 mm træpanel, ingen OSB eller gips.

Vil man have lidt tykkere isolering, så kan man bytte 45x45-reglarne mod 70x45, og får 360 mm isolering.

Godmorgen og tak for hjælpen.

jeg forsøger at forstå så godt som muligt af det du har skrevet. Men hvis det ikke ville være noget problem ville det være super cool hvis du kunne skrive materialerne som i en liste (første materiale og fra ydervæggen til det sidste indre som er gips)

Så undrer jeg mig om din væg ville være godkendt til en villa bygget i 2018?

Tak

Hvad der er godkendt for væg 2018 afhænger af husets totale energiforbrug. Har du store dårlige vinduer skal de øvrige dele have bedre isolering for at opveje det.

240-260mm tyk isolering i væg er almindeligt som standard i villaer i dag.

O Ollehoff sagde:
Men om det ikke skulle være nogle problemer, ville det være super fedt, hvis du kunne skrive materialerne som en liste
Ingen problemer overhovedet:
Yderpanel Z-panel 22x120
Luftspalte 28mm (28x70 stående åben panel)
Udgips 9 mm
Liggende reglar 45x45 + 45 mm Gullfiber-isolering
Stående reglar 220x45 + 220 mm Gullfiber-isolering
Dampspærre plastfolie 0,2 mm
Stående reglar 45x45 + 45 mm Gullfiber-isolering
Liggende træpanel 18 x190 mm, (alternativt 1 eller 2 x 13 mm gips i køkken og vådrum).

Hvor "godkendt" dette er, har jeg ingen anelse om. Ingen egentlig energiberegning er blevet lavet, hverken før eller efter byggeriet.
Men huset "forbruger" ca. 4.800 kWh/år inklusive varme, varmt vand, ventilation og husholdningsstrøm samt lidt varme og varmt vand i stalden. Og varme til tider i gæsteværelset på loftet.

Senest redigeret:
  • Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Man bør helst tage udgangspunkt i, hvilket U-værdi man ønsker, at væggen som helhed skal have. KOW:s væg ovenfor har sandsynligvis en U-værdi omkring 0,13, hvilket er meget godt, men ikke tilstrækkeligt til et passivhus eller hvis man vil kompensere for store vinduesflader. Ønsker man at komme ned på en U-værdi på 0,10 kræves en isoleringstykkelse på ca. 405 mm (f.eks. 45+145+145+70). Isoleringsproducenternes hjemmesider er gode informationskilder. F.eks.
http://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/ventilerade-fasader-traregelvaggar

J justusandersson sagde:
KOW:s væg oven har sandsynligvis en U-værdi omkring 0,13, hvilket er meget godt, men ikke tilstrækkeligt til et passivhus eller hvis man vil kompensere for store vinduesflader.
Jeg har ingen store vinduer, snarere normalstore ifølge gammel 70'er-norm.
Et 11x13 i hvert soveværelse og to ved spisepladsen, to 11x15 plus en terrassedør i stuen. Samt lidt småvinduer i køkken og vådrum.

Har ikke forstået hvorfor folk vil have vinduer ned til gulvet, eller på hele vægge. Det fører jo bare til, at man skal køre varmepumpen på køling så snart solen kigger frem.
Nej mådehold i alt, lav det passende, for meget og for lidt skæmmer alt :geek:

Jeg har ingen store vinduer, snarere normalstørrelse ifølge gammel 70'er-norm.
Et 11x13 i hvert soveværelse og to ved spisepladsen, to 11x15 samt en terrassedør i stuen. Og nogle småvinduer i køkken og vådrum.

Har ikke forstået hvorfor folk vil have vinduer ned til gulvet, eller over hele vægge. Det fører jo kun til, at man skal køre varmepumpen på køling så snart solen kigger frem.
Nej, mådehold i alt, lagom er bedst, for meget og for lidt ødelægger alt :geek:
Det var præcis, hvad jeg troede, da jeg byggede nyt. Men med trelagsvinduer med en form for metallag i (mobiltelefonsignal er dårligt) er U-værdien på glasset nede på 0,5. Det bliver lyst, men ikke varmt. Vi har ikke engang hængt nogen af de gardiner op, vi har samlet på os.

Her er nogle detaljer fra mit husbyggeri, hvis det hjælper dig med caddandet

Byggeplan med detaljeret vægsektion, der viser vindue, tin sålbænke og isoleringslag. Målangivelser for dimensionering. Teknisk tegning af en bygningsvæg med detaljer om isolering og konstruktion fra et husbyggeprojekt. Byggtegning med detaljer af tagkonstruktion og isolering, viser skruestørrelser og dimensioner i et husprojekt til CAD-referencer.

T toolman77 sagde:
Her er nogle detaljer fra mit husbyggeri, hvis det kan hjælpe dig med caddandet

[billede] [billede] [billede]
Sidste billede.... Går du ud med dampspærren til ydre gips på den kolde side?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.