Hej alle kloge!
Jeg skal til at bygge en lille vinkælder derhjemme. Jeg har læst en del, også her, men der er mange forskellige og ofte modstridende råd, synes jeg. Så håber at få smarte råd og erfaringer her, der passer til vores forudsætninger.
Tanken er at udnytte et hjørne i den nuværende kælder, som ligger cirka 50% under jorden, med murede og pudsede vægge. Huset er fra 30'erne. Det vender mod Nord og Vest og er allerede i dag relativt koldt og fugtigt. Bør være et godt udgangspunkt for god vinlagring (omend ikke så meget andet). Jeg sigter på en konstant temperatur på 12-14 grader året rundt, og relativt høj luftfugtighed (70% er optimalt).
Se vedhæftede billeder af rummet i dag. Bemærk at det kun er 200 cm højt til loftet. Desværre er gulvet også ret skævt. De nuværende afløbs- og ventilationsrør skal fjernes.
Det skal:
1. Bygges en skillevæg, omtrent hvor linjen i det første billede viser (bagved gasledningen på billedet).
Væggen skal være godt isoleret, men behøver ikke at kunne bære særlig meget vægt.
Det nemmeste ville selvfølgelig være træregler med almindelig mineraluld-isolering, som nogle har talt for. Andre siger, det bør være stålregler for at minimere organisk materiale. Lidt modsigende siger andre, at isoleringsmaterialet bør være organisk, som hør eller hamp, for bedre at kunne håndtere eventuel fugt.
Nogle siger, det skal være vandtæt, andre siger absolut ikke i kælderen.
Kan letbeton være en idé? Ytong, Siporex eller lignende. Det virker lidt mere tricky at bygge (for en ikke-handy som mig), men passer vel bedre med den nuværende konstruktion. Problemet, som jeg kan se, er at deres indvendige vægelementer ikke er specielt isolerede sammenlignet med en regel og isoleret væg. Kan man måske bruge ydervægselementer? Eller efterisolere på en smart måde?
Så... hvordan bør væggen konstrueres for både at være varmeisolerende og ikke blive en skimmelfælde?
2. Der skal en dør i skillevæggen
Døren skal være lav, eftersom det kun er 200 cm til loftet (på det laveste). Tænker en yderdør her, da den skal være isoleret. Nogle erfaringer?
3. Vinduet skal lukkes til.
Min lokale handyman foreslår at bore op i karmen for ventilation og bare dække med frigolit. Det virker let, men i betragtning af hvor meget fugt der allerede sætter sig på vinduet, tøver jeg. Hvordan bør man bedst lukke det til?
4. Hul til et køleanlæg skal laves, enten i væggen eller vinduet.
Køleanlægget skal hjælpe med at holde temperaturen lav om sommeren specielt. I årets varmeste dage er udetemperaturen varmere end i resten af kælderen, ellers omvendt selvfølgelig.
Nogle tanker om det er bedst at sætte i vinduet eller væggen?
5. Loftet skal evt. isoleres.
Her har vi maksimalt 10 cm at arbejde med. Hvad er mine muligheder?
6. Ventileres?
Også her, modstridende råd. Nogle siger en vinkælder skal være lukket, andre at den skal ventileres. Hvad siger I?
Igen, undskyld det lange indlæg fra en med lidt viden. Tak på forhånd for gode råd!
Jeg skal til at bygge en lille vinkælder derhjemme. Jeg har læst en del, også her, men der er mange forskellige og ofte modstridende råd, synes jeg. Så håber at få smarte råd og erfaringer her, der passer til vores forudsætninger.
Tanken er at udnytte et hjørne i den nuværende kælder, som ligger cirka 50% under jorden, med murede og pudsede vægge. Huset er fra 30'erne. Det vender mod Nord og Vest og er allerede i dag relativt koldt og fugtigt. Bør være et godt udgangspunkt for god vinlagring (omend ikke så meget andet). Jeg sigter på en konstant temperatur på 12-14 grader året rundt, og relativt høj luftfugtighed (70% er optimalt).
Se vedhæftede billeder af rummet i dag. Bemærk at det kun er 200 cm højt til loftet. Desværre er gulvet også ret skævt. De nuværende afløbs- og ventilationsrør skal fjernes.
Det skal:
1. Bygges en skillevæg, omtrent hvor linjen i det første billede viser (bagved gasledningen på billedet).
Væggen skal være godt isoleret, men behøver ikke at kunne bære særlig meget vægt.
Det nemmeste ville selvfølgelig være træregler med almindelig mineraluld-isolering, som nogle har talt for. Andre siger, det bør være stålregler for at minimere organisk materiale. Lidt modsigende siger andre, at isoleringsmaterialet bør være organisk, som hør eller hamp, for bedre at kunne håndtere eventuel fugt.
Nogle siger, det skal være vandtæt, andre siger absolut ikke i kælderen.
Kan letbeton være en idé? Ytong, Siporex eller lignende. Det virker lidt mere tricky at bygge (for en ikke-handy som mig), men passer vel bedre med den nuværende konstruktion. Problemet, som jeg kan se, er at deres indvendige vægelementer ikke er specielt isolerede sammenlignet med en regel og isoleret væg. Kan man måske bruge ydervægselementer? Eller efterisolere på en smart måde?
Så... hvordan bør væggen konstrueres for både at være varmeisolerende og ikke blive en skimmelfælde?
2. Der skal en dør i skillevæggen
Døren skal være lav, eftersom det kun er 200 cm til loftet (på det laveste). Tænker en yderdør her, da den skal være isoleret. Nogle erfaringer?
3. Vinduet skal lukkes til.
Min lokale handyman foreslår at bore op i karmen for ventilation og bare dække med frigolit. Det virker let, men i betragtning af hvor meget fugt der allerede sætter sig på vinduet, tøver jeg. Hvordan bør man bedst lukke det til?
4. Hul til et køleanlæg skal laves, enten i væggen eller vinduet.
Køleanlægget skal hjælpe med at holde temperaturen lav om sommeren specielt. I årets varmeste dage er udetemperaturen varmere end i resten af kælderen, ellers omvendt selvfølgelig.
Nogle tanker om det er bedst at sætte i vinduet eller væggen?
5. Loftet skal evt. isoleres.
Her har vi maksimalt 10 cm at arbejde med. Hvad er mine muligheder?
6. Ventileres?
Også her, modstridende råd. Nogle siger en vinkælder skal være lukket, andre at den skal ventileres. Hvad siger I?
Igen, undskyld det lange indlæg fra en med lidt viden. Tak på forhånd for gode råd!
Ok, det måske var en lidt for lang og omstændig trådstart... Så for at skalere det lidt ned:
Hvis jeg vil mure en væg op i letbeton, men gulvet er ret skævt, bør jeg støbe en klods direkte ovenpå det nuværende gulv? Eller behøves det ikke overhovedet, kan jeg skære letbeton så præcist, at det ikke behøves?
Tak!
Hvis jeg vil mure en væg op i letbeton, men gulvet er ret skævt, bør jeg støbe en klods direkte ovenpå det nuværende gulv? Eller behøves det ikke overhovedet, kan jeg skære letbeton så præcist, at det ikke behøves?
Tak!
Klik her for at svare


