I
Efter at have brugt et par timer på at fastgøre bærende lægter til taget, er det blevet mere stabilt, men det skal justeres og stabiliseres lidt mere, før vi lægger taget på og beklæder væggene.

• Synes
Nissens og 1 anden
  • Laddar…
I
Nissens Nissens sagde:
For eksempel at man bliver helt uafhængig af afstanden mellem stolperne, og at man styrker konstruktionen samt har mere at fastgøre yderpanelet i. Yderpanelet kommer lidt ud, hvilket er godt, når det regner skråt, og der løber vand langs panelet.

Skulle nogen få for sig at isolere rummet, så er det også godt med en afstand til yderpanelet.

Selvfølgeligheder...
Af materialet på stedet ser det ud, som om vi skal sætte 1*2 tommer som sømmelister, når det er rettet færdigt, men hvad væggene skal beklædes med, synes ikke helt klart endnu, men taget får plastplader for lysets skyld.

Nissens
I Incinerator sagde:
Af materialet på stedet ser det ud som om, at vi skal sætte 1*2 tommer som sømmeregler, når det er rettet færdigt. Hvad væggene skal beklædes med, virker ikke helt klart endnu, men loftet får plastplader for lysets skyld.
Udmærket!
Jeg har en idé om, at en "standardregel" er 28x70 mm. Det er jo "same same". 😊

Nissens
F fribygg sagde:
Mener du mellem stolperne eller udenpå stolperne?
Udenpå selvfølgelig. Man sætter jo ikke yderpanelerne på indersiden…

• Synes
Frerider og 1 anden
  • Laddar…
I
Nissens Nissens sagde:
Udmærket!
Det er muligt, at det var 28*70, der lå der. Jeg kiggede ikke så nøje. Vi tager en omgang til næste gang, vi har fri samtidig, så får vi se, hvad resultatet bliver. Jeg skal have mine lasere med, så vi kan rette så godt som muligt efter dem.

• Synes
Nissens
  • Laddar…
I
Nissens Nissens sagde:
Udenpå selvfølgelig. Man sætter jo ikke yderpanelet på indersiden…
For et ret enkelt skur er det vel sømmeforskallinger på ydersiden af reglestammen det mest praktiske alternativ som jeg ser det.

• Synes
Bjober og 2 andre
  • Laddar…
Man plejer ellers at sætte midlertidige skråstivere for at stabilisere, før plademateriale eller kryds monteres. Intet sådant?
I Incinerator sagde:
Efter at have brugt et par timer på at fastgøre lægterne til taget, er det blevet mere stabilt, men det skal rettes og stabiliseres lidt mere, inden vi lægger taget og beklæder væggene.

• Synes
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator sagde:
For en ret enkel skur er det vel spærregler på ydersiden af regelstammen, der er den nemmeste løsning, som jeg ser det.
Det nemmeste er at sømme direkte i stommen.

Nissens Nissens sagde:
Fremragende!
28*70 er ingen regel, men en brædde.

Nissens
R roli sagde:
28*70 er ingen regel men en brædde.
😂😂😂

Der kan man se. Hvor fik du den idé fra? 😂😂

Med en hurtig googling fandt jeg det vedhæftede billede på Beijers bygg. Du må kontakte dem og fortælle, at de kalder brædder for spikkelægte. 😂😂

• Spiklækt 28x70mm endspontad fra Beijers Bygg hjemmeside, med produktdetaljer og logoer.
Frerider
R roli sagde:
28*70 er ingen regel, men et bræt.
Kaldes glespanel.

• Synes
Incinerator
  • Laddar…
Nissens
Frerider Frerider sagde:
Kaldet glespanel.
Kaldet både glespanel og spiklægte.

Frerider
Nissens Nissens sagde:
Kaldes både glespanel og spiklækt.
Ja måske det, men når du bestiller, hedder det oftest 28x70 glespanel, tjekkede det nu og der fandtes en enkel, der benævnede den regel.

Nissens Nissens sagde:
Kalas både glespanel och spiklægte.
Og også regel som du skrev først. Er nok ud fra flere anvendelsesområder, samt kan være lidt forskelligt høvlet. Siden har jeg ikke styr på om det er forskel i kvalitet når tømmer saves, om det skiller og bruges til forskellige "trænavne" anvendelsesområder. Og om det er kortere længder af klentræ/kubb som ofte kan blive 2,5 m og da måske benævnes regel er det længere spiklægte.
Nu blev det OT.

Senest redigeret:
Nissens
Frerider Frerider sagde:
Ja måske det men når du bestiller, så hedder det oftest 28x70 glespanel, kiggede lige på det nu, og der var en enkelt som kaldte det regel.
Jo, jeg ved det. Men du påstod, at det er et bræt!!! Hvor fik du den idé fra??

Samme regel kaldes gles eller spiklægt afhængigt af, hvor den bruges. Bruges den som ts tænkt på ydervæg, kaldes den spiklægt, bruges den i indertag til at fastgøre fx indertagsplader, kaldes den gles.

Kan du fortælle os, der ikke ved det så godt: hvornår kaldes det et bræt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.